Rebekka fra 4. klasse og hendes forældre Susane Schulian og Frank Jensen får tip og gode råd om apps af Christian Bock (tv), som selv er stærkt ordblind.
Skole og forældre til ordblinde børn finder sammen i et netværk
80 forældre, elever og lærere fra Kibæk Skole har deltaget i en temaaften, der skal gøre skolegangen lettere for ordblinde elever. Forældre, der savner viden om mulighederne for deres ordblinde børn, tog initiativ til aftenen, og skole og forældre etablerer nu et netværk.
Netværkslokomotivet er et netværk af private og offentligevirksomheder, faglige organisationer, uddannelsessteder,beskæftigelsesregioner, Ordblindeforeningen, kommuner og RegionMidtjylland og Syddanmark.
Det overordnede formål er:
at udveksle erfaringer om motivation og identifikation afmedarbejdere med læse-, stave- og regneproblemer
at udbrede kendskabet til, at der i næsten alle virksomheder ermedarbejdere med disse vanskeligheder
at skabe forståelse for, at det kan betale sig at gøre nogetfor at hjælpe medarbejderne.
Netværkslokomotivet er støttet økonomisk af statenssatspuljemidler samt Herning, Holstebro, Ikast-Brande, Vejen,Middelfart, Vejle, Kolding, Horsens, Fredericia, Hedensted,Silkeborg, Skanderborg, Odder, Aarhus og Samsø Kommuner.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
På mødet på Kibæk Skole sydvest for Herning lyttede forældrene blandt andre til Christian Bock, som selv er stærkt ordblind og i dag underviser andre ordblinde i hjælpemidler, der kan gøre hverdagen lidt nemmere for dem. De hørte også læsekonsulent Jette Nyland fortælle, hvilken strategi Herning Kommune har på området, ligesom bibliotekar Niels Larsen fra Herning Bibliotekerne fortalte om bibliotekernes tilbud til ordblinde.
Lige så vigtigt var det, at forældrene oplevede, at de ikke står alene, og at de fik taget hul på en dialog med skolen og hinanden. Målet med aftenen var blandt andet at etablere en netværksgruppe, hvor forældrene kan dele viden og erfaringer.
"Tanken er, at vi gennem dialog med Kibæk Skole og hinanden kan dele viden og blive bedre til at støtte vores børn bedst muligt", siger Hanne Langkjær, der sammen med to andre forældre og viceskoleleder Aage Brund Nielsen stod bag mødet.
Forældrenes frustrationer vendes til positivt samspil med skolen
Annonce:
Temaaftenen blev godt modtaget af de fremmødte.
"Vores datter blev erklæret ordblind lige før sommerferien, og så står man der og ved ikke, hvad der nu sker, og hvad man selv skal og kan gøre. Man kender ikke mulighederne, så jeg var slet ikke i tvivl om, at vi skulle med, da vi så opslaget", siger Susanne Schulian, der deltog med sammen med sin mand og deres datter Rebekka, som går i 4. klasse.
Netværkslokomotivet, der blandt andet arbejder med ordblindhed, var med til at arrangere mødet, og her glæder man sig også over forældregruppens initiativ.
"Det har været fantastisk at opleve, hvordan frustrationer er blevet vendt til dialog og positivt samspil med skolens ledelse. Det har resulteret i en fælles forståelse af, at skolen og forældrene har et gensidigt ansvar for at tilvejebringe ny information og teknologi, som kan være med til at gøre hverdagen for disse børn meget nemmere", siger konsulent Hans Kærgaard fra Netværkslokomotivet.
Annonce:
60 procent af forældrene savner information fra skolen
Hans Kærgaard peger på en nylig undersøgelse, som viser, at 60 procent af forældrene med ordblinde børn enten ikke eller kun i ringe grad får information fra skolen om, hvordan de kan hjælpe deres ordblinde børn.
Her var der i høj grad hjælp at hente på temaaftenen. Blandt andet fortalte Christian Bock og nogle af skolens elever i 8. klasse om forskellige apps, som kan gøre hverdagen nemmere i forhold til blandt andet stavning og læsning.
Annonce:
"Vi har fået en masse brugbart med herfra allerede, og jeg er sikker på, at netværket også bliver godt. Dialog og viden gør en forskel", siger Susanne Schulian.
Folkeskolen.dk sætter i anledningen af det første år med den nationale ordblindetest fokus på testen og på undervisning af ordblinde elever. Dette er den 36. artikel i temaet: