Den franske forfatter Albert Camus har engang skrevet, at "ingen forstår, at nogen mennesker bruger store mængder energi for bare at virke
normale”.
Formentlig stjal han sætningen fra en fransk digter og skuespillerinde,
men derfor kan han jo godt have ret.
Den svenske psykiater Lotta Borg Skoglund mener, at citatet - uanset
ophavet - er en meget præcis beskrivelse af hendes forskningsobjekter, som er piger og kvinder med ADHD eller ADD.
Tidligere på måneden holdt hun et oplæg på
konferencen ’Hjernen i udvikling’ om sin forskning. Her fortalte hun, at piger med ADD og ADHD har
stor risiko for at blive overset i deres barndom og tidlige ungdom.
Hun fortalte også, at hun ikke skelner skarpt mellem de to diagnoser. For det vigtigste for hende er, hvordan
diagnosen kommer til udtryk i adfærden, ikke hvilket navn den har.
Vi ser på Andy og Emilia med vidt forskellige øjne
Lotta Borg Skoglund indledte med at fortælle om et studie fra et hollandsforskningsteam.
Lotta Borg Skoglund
Lotta Borg Skoglund er speciallæge i almen medicin og psykiatri og lektor ved Uppsala Universitet. Hun forsker i ADHD blandt piger og kvinder, særligt hvordan hormoner påvirker mental sundhed. Hun har grundlagt flere organisationer, udviklet apps og publiceret videnskabelige artikler internationalt. Hun er også en anerkendt debattør, foredragsholder og forfatter til flere bøger om ADHD.
”De skrev en lille historie om et barn, som vi kan kalde ham
Andy, som udviste alle de typiske tegn på ADHD. Andy kunne aldrig sidde
stille, hørte ikke efter i timerne og endte altid i konflikter. Vi kender
alle en Andy. Den historie blev sendt til folk i sundhedsvæsnet, til lærere og forældre
med spørgsmålet :’hvorfor tror du, at livet er svært for Andy?’”
Langt de fleste svarede, at Andy selvfølgelig havde ADHD,
fortæller Lotta Borg Skoglund.
Så gentog forskerne forsøget, men ændrede Andys navn til Emilia.
Ellers var alt uforandret. Historien blev igen sendt til lærere, forældre og
andre relevante personer med spørgsmålet ’hvorfor tror du, at livet er svært for
Emilia?’
”Svarene var helt anderledes: ’Emilia må have sociale eller emotionelle
udfordringer’ eller ’det kan være, hun har borderline’. Så Emilia bliver sendt
til psykolog eller de sociale myndigheder bliver kontaktet. Tiden går, og Emilia
får flere og flere problemer, og flere og flere aktører bliver inddraget”.
Piger med ADD eller ADHD bliver i gennemsnit diagnosticeret
fire år senere end deres klassekammerater af hankøn, fortæller Lotta Borg Skoglund.
Så meget hårdere rammes pigerne
Lotta Borg Skoglunds forskning viser, at piger med ADD og ADHD ofte får det markant værre, når de rammer puberteten end drenge med samme diagnoser.
For eksempel har over 50 procent af svenske piger og kvinder diagnosticeret med ADHD også angst eller stress. Det samme gælder ’kun’ godt en fjerdedel af drengene og mændene med samme diagnose.
Der er også markant større andel af de svenske ADHD-piger og -kvinder, der også har en affektiv lidelse som fx depression. Det gælder for 38 procent, mens det samme 'kun' gør sig gælder for 20 procent af hankøn med ADHD.
Risikoen for at udvikle en spiseforstyrrelse er også ni gange større for pigerne end drengene, viser Lotta Borg Skoglunds forskning.
Til gengæld er andelen af drenge og mænd med ADHD og autisme og/eller Tourette noget højere (henholdsvis 13 og 2 procent) end blandt piger og kvinder med ADHD (henholdsvis 10 og 1 procent).
”Det er fire år af en transformativ tid i
livet, socialt, psykologisk, biologisk og hormonelt. Fire år, hvor vi
kunne have hjulpet piger som Emilia med de udfordringer, hun har på grund af
ADHD. I stedet udvikler hun måske spiseforstyrrelse, depression, angst,
selvmordstanker og meget andet. ADHD kommer sjældent alene”.
Hormonerne har skylden
Lotta Borg Skoglund mener at have fundet en stor del af
forklaringen på den store forskel mellem kønnene, og det har ikke noget med
faglige krav eller præstationskultur at gøre.
”Jeg møder så mange piger i min praksis, som fortæller mig,
at de oplever store udsving i humør og energiniveau, alt efter hvor de er i
deres cyklus. Det er ikke noget, der er forsket meget i, men det ser ud til, at
der er en sammenhæng der", siger hun og tilføjer:
"Hvilket på sin vis giver god mening, eftersom der kvinders
hormonniveauer skyder op og ned gennem alle de reproduktive år. Det er næsten
ufatteligt, hvordan kvinder hjerne og krop kan klare de svingninger. Men det kan
vi. Bare ikke mange piger og kvinder med ADD og ADHD, som ofte ikke reagerer
godt på forandringer”.
Rettidig hjælp kan bryde den sociale arv
Alt den biologi kan skolelærere og -skolepædagoger
selvfølgelig ikke gøre noget ved. Det, de kan gøre, er at være opmærksomme på
adfærd, som indikerer, at de har piger i klassen, der kan tænkes at have ADD
eller ADHD.
”Det kan være elever, som bliver overvældet af de
almindelige krav, vi stiller til eleverne eller af sanseindtryk", siger hun og giver eksempler:
"Elever, som
har forældre, som virker overbeskyttende, har måske i virkeligheden forældre,
som har lært at tackle deres barns udfordringer på en god måde. Hvis vi får at
vide, at de er helt drænede efter helt almindelige skoledage, er det noget, vi
også skal være opmærksomme på. Det er det samme med piger, som er hyperaktive og meget
impulsstyrede”.
En vigtig pointe er også, at både ADD og ADHD i høj grad faktisk er
arveligt, understreger Lotta Borg Skoglund.
Så hvis der er diagnosticerede forældre eller søskende, er der grund til at holde øje med adfærden.
”Det er desværre sådan, at kvinder med udiagnosticeret eller
ubehandlet ADHD har meget større risiko end deres jævnaldrende for at ende i
arbejdsløshed, voldelige forhold, uønsket graviditet og generelt kortere og
dårligere liv”, siger Lotta Borg Skoglund.
”Men hvis vi kan hjælpe en ung kvinde
med ADD eller ADHD til et liv, hvor hun bedre kan håndtere sin diagnose,
hjælper vi ikke bare hende, men også de børn og børnebørn hun måske får en
dag".