Masser af gode bachelor- og diplomprojekter at vælge imellem

Lærerprofession.dk har nomineret de projekter, som i år skal dyste om at få fagbladet Folkeskolen og professionshøjskolernes priser for årets bedste pædagogiske afhandlinger fra skoleområdet. Om en uge udvælger to komiteer af forskere og professionsrepræsentanter så de projekter, der skal præmieres.

Offentliggjort

PRISER FRA LÆRERPROFESSION.DK

Lærerprofession.dk-priserne uddeles 13. november. Hæderen gårtil forfatterne til de bedste bacheloropgaver og de bedstediplomopgaver.
Lærerprofession.dk er oprettet afprofessionshøjskolerne og fagbladet Folkeskolen for atinspirere og for at skabe debat om lærerpraksis ogprofessionsudvikling. Alle projekter, som indstilles afprofessionshøjskolerne, ligger på lærerprofession.dk tilinspiration til både praksis og studier.
 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der præmieres både bachelorprojekter og diplomprojekter, og der uddeles en særpris til et projekt, der handler om drenge og piger i skolen.

Dommerne har i alt nomineret ti professionsbachelorprojekter, og Jens Madsen, lektor ved Professionshøjskolen Sjælland, der er medlem af komiteen, fremhæver, at mange flere end de nominerede projekter har et højt niveau.

"Det har været et hårdt arbejde at indsnævre feltet til de ti, der skal gå videre, fordi der er så mange bud på velgennemførte akademiske projekter, der undersøger praksis. Det tyder på, at bachelorprojektet har fundet den plads, som det bør have i den danske læreruddannelsesmodel," siger Jens Madsen.

Det er vejledere på professionshøjskolernes læreruddannelser, som indstiller projekterne. I år er der indstillet 53 bachelorprojekter, hvor der sidste år var indstillet 54. Der er indstillet ni diplomprojekter. I 2014 var det 11.

"Det store antal indstillinger peger også på, at bachelorprojektet er i god gænge, og at rigtig mange lærerstuderende lykkes med at gennemføre spændende og læseværdige studier og at gøre det på en systematisk og videnskabelig måde," siger lektoren.

Jens Madsen fæstner sig ved den store spredning i emner:

"Det lærerfaglige felt bliver dækket fint ind, og det er en god grund til at publicere projekterne, sådan som det sker på Lærerprofession.dk."

Priserne uddeles den 13. november ved et arrangement i København.

De nominerede bachelorprojekter 

Jesper Havaleschka, fra læreruddannelsen Blaagaard/KDAS ved professionshøjskolen UCC: "Den interkulturelt kompetente verdensborger."

Josephine Malmqvist Top, fra læreruddannelsen Zahle ved Professionshøjskolen UCC: "Matematik og bevægelse."

Kasper Olsen, fra Læreruddannelsen i Vordingborg ved Professionshøjskolen Sjælland: "Maus i danskundervisningen."

Marc Zangenberg, fra læreruddannelse Zahle ved Professionshøjskolen UCC: "Måltid-dannelse."

Marie Rytter Møller, fra læreruddannelsen i Aalborg ved Professionshøjskolen UCN: "Kristendomskundskab som kompetencefag? En undersøgelse af fagets vilkår i lyset af Forenklede Fælles Mål."

Natascha Kjær Hansen, fra læreruddannelsen i Nørre Nissum ved Professionshøjskolen Via UC: Lærerforventninger og tosprogede børns motivation."

Natasia Fenger Dahlmann, fra læreruddannelsen Blaagaard/KDAS ved Professionshøjskolen UCC: "Hvorfor skal vi arbejde med læringsmål i idrætsfaget?"

Sarah Roued Thomsen, fra læreruddannelsen i Aarhus ved Professionshøjskolen Via UC: "Håndværk og designs betydning for læring og alsidig udvikling."

Susanne Storgård Hansen, fra læreruddannelsen i Aarhus ved Professionshøjskolen Via UC: "Faglig læsning i madkundskab."

Johanne Randrup Hejslet, fra læreruddannelsen i Aalborg ved Professionshøjskolen UCN: "Kristendomskundskabsfagets dannelsespotentialer inden for en målstyret kontekst."

De nominerede diplomprojekter 

Lars Chouhan, Professionshøjskolen Via UC: "Livsduelighed"

Trine Knudsen, Professionshøjskolen Via UC: "Musikkens kraft."

Tine Kornbeck Nielsen, Professionshøjskolen Via UC: "Styrkelse af børns skriftsprog - et brobygningsprojekt mellem hjem, børnehave og indskoling."

Helle Jensen Damgaard, Professionshøjskolen Via UC:  "Læselyst i udskolingen."

Line Maj Møller, Professionshøjskolen Sjælland "Mål- og pointstyret undervisning."

Flemming Platz, Professionshøjskolen Via UC: "Kampen om opmærksomheden ADHD og mindfulness i specialpædagogikken."

Line Kortsen og Rikke Juhl Larsen, Professionshøjskolen Nordjylland: "LP-modellen i et helhedsperspektiv."

Charlotte Rasmussen, Professionshøjskolen Via UC: "Særlige forudsætninger - et det vejen til eminente præstationer?"

Mette Frederiksens projekt fra Professionshøjskolen UCC:"Målingskulturens konsekvenser for læring og dannelse i folkeskolen."