Debat
"Selv den fødte lærer bliver først rigtig lærer ved at tage uddannelsen," skriver tidligere lærer Karsten Bräuner .
Foto: Privat
Debat: Tidligere meritlærer udviser disrespekt for uddannede lærere
Debattør Danielle Spogárd-Wedgwood har tydeligvis ikke arbejdet længe nok i folkeskolen til at vide, hvordan lærere tænker, lyder det fra dagens debattør.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Tidligere meritlærer Danielle Spogárd-Wedgwood
forsikrer i et debatindlæg 4. april alle »seminarieuddannede« lærere om,
at meritlærerne ikke udgør »en trussel« mod dem. Ordvalget er specielt,
eftersom det er mange år siden, at seminarierne blev til University Colleges, og
at UC-uddannede lærere ligefrem skulle gå og frygte for merit-truslen virker ude
af proportioner. At hun har haft oplevelser i den retning gør ikke problemstillingen
mere generel.
Lærere er ifølge Danielle Spogárd-Wedgwood
»fastlåste i synet på, hvem og hvad en rigtig
lærer er«, hvilket får deres følelser til at komme »i kog« ved tanken om kolleger
uden en »klassisk« læreruddannelse. Hun har tydeligvis ikke arbejdet i
folkeskolen længe nok til at vide, at er der noget, lærere hader, så er det at
få deres synspunkter i en faglig sammenhæng reduceret til udslag af følelser.
Danielle Spogárd-Wedgwood »ser
det ikke som en devaluering« af lærergerningen, »hvis muligheden for at andre
med relevant viden og erfaring også kan løfte undervisningsopgaven«. Men kan de
det? Det er heller ikke en devaluering af lægegerningen, hvis ikkeuddannede
læger med relevant viden og erfaring også kan føre kniven på operationsbordet.
Argumentet er tomt.
På lige fod i klassen
Danielle Spogárd-Wedgwood bruger
ikke desto mindre argumentet som afsæt for sin overbevisning om, »at andre med
anden uddannelse inden for folkeskolens undervisningsfag kan varetage
undervisning på lige fod med en læreruddannet« og nævner i flæng snedkeren, musikeren,
tekstildesigneren, billedkunstneren.
Hun mener ikke, at dette synspunkt udtrykker
»disrespekt for lærernes faglige og pædagogiske kompetencer«, for »naturligvis
skal der være en iboende interesse for undervisning og børn, hvis man har en
anden faglighed og ønsker job i folkeskolen. Relations- og
formidlingskompetencerne skal være selvfølgelig være der.«
Manglen på stringens skriger til
himlen. Påstanden om, at en fagperson uden læreruddannelse kan varetage en undervisning
på lige fod med en læreruddannet, indebærer nødvendigvis, at de faglige og pædagogiske
kompetencer, som læreren har erhvervet på uddannelsen, er uden betydning for undervisningens
kvalitet og heller ikke har betydning for lærerens relations- og
formidlingskompetence.
Danielle Spogárd-Wedgwood må mene,
at fagpersonens »iboende interesse for undervisning og børn« (som den
læreruddannede lærer åbenbart mangler) klarer det hele.
Det er dog en disrespekt, der vil
noget.
Den fødte lærer
Danielle Spogárd-Wedgwood »har mødt
uddannede lærere, der har fejlet i dette arbejde«, og »vikarer og meritlærere,
der har mestret det«. Et velkendt argument, hvis holdbarhed må afvises med
henvisning til det allerede fremførte og simpel statistik: Pulje A består af 1.000
uddannede lærere, pulje B af 1.000 vikarer og meritlærere, i hvilken pulje
mener hun, at der vil være flest, der fejler henholdsvis mestrer opgaven som
underviser?
Danielle Spogárd-Wedgwood taler
ikke om ’den fødte lærer’, men man aner begrebet bag den profil, hun tegner af
personer med en »iboende interesse for undervisning og børn«. Jeg medgiver
gerne, at der er personer, der er den fødte lærer, lige som der er personer,
der aldrig skulle have været lærer. Men selv den fødte lærer bliver først rigtig
lærer ved at tage uddannelsen.
At advokere for det modsatte er at påstå,
at læreruddannelsen ikke udvirker et individuelt kompetenceløft hos de
studerende til sikring af det generelle kompetenceniveau i folkeskolen.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk