Gaver til de yngstes sprog

Sproggaven kalder Liv Holmgaard Nørrelykke og Fredensborg Kommune et nyt projekt, der ved hjælp af dialogisk læsning i daginstitutionerne skal forebygge læseproblemer i skolen. Sproggaven er et af flere sprogstøtteprojekter, som fik udviklingsmidler, da LB Fonden forleden 1 million kroner.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den største donation på 450.000 kroner går til udviklingen af en app målrettet tosprogede elever på erhvervsskoler. App'en skal afhjælpe de sproglige barrierer fra to sider: Læreren leverer via app'en instruerende og forklarende materiale, som eleverne kan få fat i via tekst, lyd, billeder eller video - altså som det allerede foregår de fleste steder. Det nye i projektet er, at eleven får mulighed for selv at konstruere forståelsen af de faglige begreber ved at producere tekst, lyd, billeder osv. og lægge resultatet ind via app'en, få respons og således fastholde de faglige begreber.

Sproggaven i Fredensborg får 200.000 kr., og 150.000 kr. går til et andet projekt, som skal styrke de yngstes sprog. Ida Kroner og Pernille Nielsen, Speak App, vil udvikle en læseapp til indskolingen, som skal fremme læseudviklingen ved at koble lyd og læsning ved hjælp af bogstaver, rim og skelnen af sproglyde.

Desuden har tre undervisere fra Via fået 100.000 kr. til et e-læringskursus om udeskole, og tre DPU-forskere har fået 100.000 til forprojektet til et egentligt forskningsprojekt, der vil undersøge, hvilke pædagogiske faktorer, der virker for at få marginaliserede og sårbare unge tilbage i uddannelsessystemet, så de opnår livsduelighed, brugbare kompetencer og fremtidig tilknytning til arbejdsmarkedet. 

"Vi håber, vi med LB Fondens midler er med til at gøre en forskel for gode iværksættere rundt om i landet, der gennem deres ideer og projekter kan gøre en forskel for børn og unge i forbindelse med deres indlæring, både når det gælder de helt tidlige år såvel som for unge der ønsker at tage en erhvervsuddannelse", siger formand for LB-fonden Finn Pedersen.