Eleverne kan tegne og skrive i jamboard og læreren kan sætte en sticky note

Jamboards kan understøtte virtuel undervisning i matematik

I det virtuelle undervisningsrum kan det være en udfordring at arbejde med undersøgende matematik, men en adjunkt og en matematikvejleder fortæller her om brugen af Google-værktøjet jamboard – et Google-værktøj – som de har stor glæde af i undervisningen.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"I den virtuelle undervisning er det ofte irriterende, at man ikke 'kan se eleverne over skulderen'. Man kan ikke se deres noter og dermed finde ud af, hvor de er i processen", siger Line Maj Møller, der er lærer og matematikvejleder på to skoler i Nakskov - Byskolen og Stormarkskolen. Desuden er hun blogger på det faglige netværk folkeskolen.dk/matematik.

At man ikke kan følge elevernes proces så godt virtuelt, giver udfordringer i undersøgende arbejde. Men hun er blevet gjort opmærksom på Google-værktøjet Jamboard, der ifølge hende giver netop denne mulighed.

"Jamboard fungerer som et whiteboard. Alle deltagere kan skrive på det, og det betyder, at jeg kan give en lille ros til noget arbejde, et klap på skulderen eller stille et spørgsmål til gruppen. Det foregår helt uformelt, jeg kan sende mail med links eller sætte en lille "sticky note" til eleverne med en ny opgave specielt til denne gruppe, fordi jeg kan se på deres skitser og arbejde med opgaven, hvor de befinder sig i processen", siger Line Maj Møller.

Stort projekt: Undersøgende tilgang virker godt på eleverne i dansk og matematik

Det kræver bare, at man har en gmail-konto, så kan man tilføje programmet.

Lærerstuderende oplever at arbejde sammen

På professionshøjskolen Absalon er adjunkt Dorte Læssøe Ivarsen rigtig glad for at bruge jamboards i undervisningen af de lærerstuderende.

"Alle kan tegne skitser ved opgaven, fordi den fungerer som et whiteboard for de inviterede. Der er også en laserpen, så de studerende kan pege rundt i opgaven og i deres arbejdsproces, når de fremlægger. Jeg forbereder jamboards i undervisningen, sådan at de studerende kan gå til dem - med opgaver. Vi har brugt det til emner som tidlig algebra og undersøgende matematik. Så kan jeg sætte et link til projektet KiDM om undersøgende matematik ind i opgaven, og de studerende kan tegne skitser derinde", siger Dorte Læssøe Ivarsen.

Undersøgende matematik ændrer elev- og lærerroller

"De fortæller, at de oplever at være fælles om arbejdet på den måde. De har en fornemmelse af at være sammen i gruppen på en anden måde end ellers virtuelt. Og det er noget, de har savnet".

Hun fortæller, at man også kan downloade arbejdet bagefter som en pdf, og det betyder, at man har en dokumentation for arbejdet. Desuden kan hun bevæge sig rundt virtuelt mellem grupperne og sætte en lille besked til dem uden at forstyrre arbejdet.

"Jeg kan se, hvordan de forskellige grupper arbejder. Der er en lethed over det, og det er som om vi er i samme lokale. En gruppe kan også gå på besøg hos en anden gruppe og blive inspireret i deres arbejde. Det er også vigtigt, at viden kan vandre. Der er forskellige måder at arbejde på, og det er vigtigt, at de studerende får oplevelsen af, at man kan løse opgaver på mange forskellige måder".

Bachelorer: Undersøgende matematik klæder elever på til erhvervsuddannelserne

Samme fornemmelse giver Line Maj Møller udtryk for i arbejdet med udskolingseleverne.

"De oplever, at de arbejder næsten som de ville gøre, hvis de sad i klassen. Jeg tænker, at der er god brug for værktøjer som dette, for den virtuelle undervisning kommer nok til at fortsætte mere end tidligere, og det kunne betyde, at undersøgende matematik kunne have dårlige vilkår, og at Matematikprofessor bare har kronede dage. Men det her er et oplæg til noget andet end bare at regne opgaver, og det er en god kommunikationsform. Jeg bruger det i udskolingen, men jeg har også sendt det videre til mine kolleger, og de bruger jamboards på mellemtrinnet. Man kan skrive dagens plan, beskeder og tegne skitser i opgaverne - ligesom på en elektronisk tavle", siger Line Maj Møller.