Formand for Praktiklærerforeningen Solveig Hovgaard holdt beretningen til Praktiklærerforeningens årsmøde, som blev afholdt i Vejle.
Foto: Maria Becher Trier
Ny læreruddannelse og ny aflønning udfordrer praktiklærerne
Hurtig implementering af en ny læreruddannelse, manglende efteruddannelse og ny aflønning af praktiklærere- og koordinatorer har udfordret praktiklærere i året, der er gået, lød det på Praktiklærerforeningens årsmøde.
Studerende, læreruddannelserne og praktiklærerne ønsker alle
mere og bedre praktik, og det er netop, hvad den nye læreruddannelse (LU23), som
blev skudt fra start i august 2023, lægger op til.
Men på skolerne bøvler praktikvejledere og koordinatorer med
at føre ønskerne ud i livet.
”Vi er blevet klogere på LU23, men professionshøjskolerne
arbejder ud fra princippet om, at vi lægger vejen, efterhånden som vi kommer
frem”, lød det fra Praktiklærerforeningens formand Solveig Hovgaard i hendes beretning på
Praktiklærerforeningens årsmøde, hvor hun gav en overflyvning af, hvilke udfordringer som praktiklærere – og koordinatorer står over for på skolerne.
Praktiklærere mangler viden
Hun pegede på, at fordi implementeringen af den nye
læreruddannelse går så hurtigt, og professionshøjskoler har valgt at lade studerende, som startede på den gamle læreruddannelse komme på en overgangsordning,
så står rådvilde studerende nu over for den sidste fase i praktikken.
Og
spørger de praktikvejlederne på skolerne, kan de ikke hjælpe.
”De studerende, der startede i en overgangsordning i 2022,
er omfattet af den nye prøveform. Endnu har vi ikke set den endelige skitse
for, hvordan både praktikken og prøven forventes at skal afvikles”, sagde hun
om den kommende professionsprøve, som er en del af den nye læreruddannelse.
Bed om efteruddannelse
I det hele taget mangler både praktiklærere, -vejledere og
-koordinatorer på skolerne at blive klædt på til den nye virkelighed.
”Som forening bringer vi gang på gang den største udfordring
op: Nemlig praktiklærernes manglende efteruddannelse for at kunne bringe
praktikafviklingen op på det niveau, som er intentionen med LU23”, sagde Solveig Hovgaard og tilføjede:
”Kun med en opkvalificering af praktiklærerne kan vi komme i
mål med at være med til at højne niveauet for de lærerstuderende. Desværre
oplever vi fortsat, at efteruddannelse af praktiklærerne er nedprioriteret,
fordi skolerne ikke har midlerne til at sende deres personale på kursus”.
Kend din partnerskabsaftale
En anden udfordring er, at når kommuner på vegne af skoler indgår
såkaldte partnerskabsaftaler med professionshøjskoler, så kommer indholdet ikke
videre til skolerne.
I aftalerne er det ellers ret præcist skitseret, hvilke
forpligtelser som kommunen og praktikskolerne har for afviklingen af de
studerendes praktik.
”Rigtig mange kommuner delagtiggør ikke deres skoler i, at
denne aftale er indgået, og hvad rammerne for praktikafviklingen indebærer. Jeg
har efterhånden en del gange holdt oplæg for lærerkredse rundt omkring. Her
sidder der tillidsrepræsentanter, der af samme grund ikke kender til
partnerskabsaftalerne, fordi skolelederne heller ikke altid er gjort bekendt
med dem”, sagde Solveig Hovgaard.
Hun opfordrer Danmarks Lærerforening til at
gøre noget for, at kendskabet til partnerskabsaftalerne bliver udbredt på
skolerne.
”Det er den måde, som man kan sikre sig, at
praktikafviklingen på den enkelte praktikskole afvikles efter de rammer, der er
udstukket”, sagde Solveig Hovgaard.
Tjek dine tillæg
1. august sidste år trådte en aftale om aflønning af
arbejdet med praktikanter på skolerne i kraft.
”Ansvaret for aflønning ligger nu hos skolens ledelse, og
selv om målet har været mere en mere overskuelig måde at beregne aflønning på,
så er der stadig nogle uklarheder, som mange praktikskoler kæmper med”, sagde Solveig Hovgaard.
Hun opfordrer til, at man spørger sin tillidsrepræsentant eller
kreds, hvis man er i tvivl om aflønningen for opgaverne med praktikken.
Til årsmødet var Mette Briand, Gitte Lund, Kurt P. Hansen på
valg til bestyrelsen i Praktiklærerforeningen. Alle blev genvalgt.