Explainer
Professionsreform – det betyder den for lærerne
I slutningen af sidste måned landede en reform af professionsuddannelserne, som ifølge aftalepartierne skal højne kvaliteten af velfærdsuddannelserne og gøre dem mere attraktive.
Hvad betyder den nye professionsreform for
læreruddannelsen?
1. De fleste professionsuddannelser bliver kortere. For
eksempel sygeplejerske- og pædagoguddannelserne, som bliver forkortet med tre
måneder, svarende til 15 ECTS-point. Læreruddannelsen beholder sine ECTS-point,
men de studerende skal dimittere en måned tidligere.
Grunden
til, at læreruddannelsen stort set går fri, er, at de nyeste store ændringer af
uddannelsen kun har eksisteret siden 2023. Partierne bag den nye
professionsreform skriver i aftalen, at man i 2028 skal tage stilling til, om
der også skal ske ændringer i læreruddannelsen.
Aftalen
er indgået af regeringen sammen med Danmarksdemokraterne, SF, Liberal Alliance,
Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Dansk Folkeparti og Alternativet.
Partierne er blevet enige om at prioritere to milliarder kroner årligt til et
kvalitetsløft af professionsuddannelser med målet om at gøre dem mere
attraktive at søge ind på.
Hvilke muligheder for videreuddannelse giver reformen
lærerne?
2. Der bliver allerede fra 2026 etableret nye
masteruddannelser på professionsuddannelserne. De bliver på samme niveau som
universiteternes kandidatuddannelser, og de bliver gratis at tage for lærere.
Det er endnu ikke helt klart, hvilke konkrete masteruddannelser der bliver
oprettet. Det fremgår af aftalen, at de skal have ”en praksisnær profil, som
afspejler arbejdsmarkedets behov for velfærdsområderne”. Og det står allerede
klart, at en af dem bliver en psykologfaglig masteruddannelse. Fra 2028 er det
ambitionen, at der i alt oprettes fire til seks professionsmasteruddannelser.
Hvad mangler i aftalen?
3. Reformaftalen har fået kritik for, at de afsatte penge
ikke umiddelbart vil afhjælpe behovet for flere uddannede praktikvejledere. Den
kritik er rejst af både formand for Lærerstuderendes Landskreds Anthon
Berentzen og formand for Danmarks Lærerforening Gordon Ørskov Madsen.
Sidstnævnte har også peget på det ærgerlige i, at de kommende masteruddannelser
ikke umiddelbart vil kunne tages på deltid. Derfor frygter lærerformanden, at
de mest vil henvende sig til nyuddannede lærere. Han havde hellere set, at masteruddannelserne
kunne bruges til at bygge oven på praksiserfaring fra et job i folkeskolen.