Inklusion

Lærere, forældre og pædagoger fra københavnske folke- og specialskoler stod klar med guirlander af budskaber, da børne- og ungdomsudvalget mødte frem til møde onsdag morgen. Øverst til højre fortæller borgmester Jakob Næsager (K) formanden for Københavns Lærerforening Katrine Fylking, at han allerede har modtaget rigtig mange input før mødet.

Inklusionsbeslutning udskudt 14 dage i København

Lærere og pædagoger stod klar med mange advarsler og budskaber, da Københavns Børne- og Ungdomsudvalg onsdag morgen gik til møde om udspillet til markant mere inklusion i hovedstadens folkeskoler.

Offentliggjort Sidst opdateret

"Jeres pres har haft effekt. Det ser ud til, at politikerne udskyder beslutningen", sagde formand for BUPL i København Henriette Brockdorff, da hun og formand for Københavns Lærerforening Katrine Fylking takkede de mange fremmødte lærere, forældre og pædagoger, som onsdag morgen stod klar med guirlander af flag med budskaber om inklusion og spareøvelser og specialpædagogik, da kommunens børne- og ungdomsudvalg gik ind til møde på rådhuset.

Opdateret 13/6, red.:  Og ganske rigtigt. Sidst på dagen lød meldingen fra rådhuset, at politikerne udskød deres stillingtagen til Specialanalysen, hvor forvaltningen har kigget på de stigende udgifter til specialundervisning og anbefaler, at man investerer i den almene folkeskole og sætter et mål om, at 97 procent af børn om 10 år skal være inkluderet i en almindelige folkeskole. Beslutningen er udskudt 14 dage, til udvalgsmødet den 26. juni.

"Flere af politikerne giver udtryk for, at de har brug for mere tid til at forholde sig til Specialanalysen og til indstillingen. De har brug for, at de fagprofessionelle bliver inddraget. Det giver god mening, det er fornuftigt, men det er også den eneste mulighed i forhold til at lykkes med at udvikle folkeskolen i København", skrev en stolt formand for Københavns Lærerforening, Katrine Fylking, onsdag aften på Facebook. "Skolen skal udvikles i et samarbejde. Det betyder også, at der nu er 14 dage, inden udvalget skal tage stilling, hvor vi fortsætter vores arbejde i KLF. Vi forventer en reel inddragelse. Vi vil gerne kvalificere politikernes beslutning. Men vi kommer ikke til at bakke op om urealistiske forvaltningsforslag eller andet, som vil forringe folkeskolen".