Drengene i 4. klasse har klaret sig bedre end pigerne alle de gange, Danmark har deltaget i den internationale Timss-undersøgelse. Men i den nye undersøgelse er drengenes matematikforspring fordoblet.Dobrila Vignjevic
International måling: Drengene stikker af fra pigerne i matematik
Forskellen på drenge og pigers resultater i matematik i 4. klasse er fordoblet på fire år. Det viser den nyeste udgave af den internationale undersøgelse Timss, der netop er offentliggjort.
I løbet af de seneste fire år er der sket en kønsforskydning i danske 4.-klasseselevers præstationer i matematik.
Annonce:
Det viser den nyeste udgave af den internationale
undersøgelse Timss, der offentliggøres i dag.
Mens de danske elever i gennemsnit klarer sig nøjagtig, som da
undersøgelsen i matematik senest blev gennemført i 2019, dækker det over, at drengenes
resultater er blevet bedre, og pigernes tilsvarende dårligere.
Timss er ikke en undersøgelse, der skal undersøge eller evaluere uddannelsesreformer. Men...”
Christian Christrup Kjeldsen
Og den udvikling er meget bekymrende, mener lektor ved DPU
Christian Christrup Kjeldsen, der har stået i spidsen for den danske del af Timss.
”Det er værd at bemærke, at selv om de samlede resultater
godt nok er på niveau med 2019-undersøgelsen, skete der et markant fald
fra 2015 til 2019. Og forskellen mellem drengene og pigerne i den nye
undersøgelse er lige så stor, som det samlede fald var fra 2015 til 2019. Det
er en betragtelig forskel”, siger han.
Annonce:
Også i natur/teknologi er de danske elevers resultater gennemsnitligt set på samme niveau som i 2019. Men her har elevernes socioøkonomiske baggrund fået større betydning for deres præstationer.
Kønsforskellen er fordoblet
... vi må erkende, at dem, der gik i skole før reformen, var tættere på de mål, man satte for den.
Også i tidligere Timss-undersøgelser har danske drenge klaret sig bedre
end pigerne i matematik. Forskellen har ligget nogenlunde stabilt på 6-7 point på den skala, Timss arbejder med.
Den er nu vokset til 15 point.
”En fordobling på fire år synes jeg er alarmerende”, siger
Christian Christrup Kjeldsen.
Annonce:
Tendensen til større kønsforskelle i matematik slår igennem
i flere lande. Derfor var Christians Christrup Kjeldsens første indskydelse, da
han så resultaterne, at der måtte være en kønsbias i opgaverne, fortæller han. Det var nemlig ikke et resultat, forskerne regnede med ville
dukke op. Men et dobbelttjek af opgaverne viste, at de ikke kunne forklare den øgede
forskel.
Da tendensen ses internationalt, er en af forskernes hypoteser,
at det kan bunde i coronanedlukningerne, fortæller Christian Christrup Kjeldsen.
”Eleverne i undersøgelsen har haft ét år under corona, hvor
de har været hjemme. Og hvis det i højere grad er far, der har hjulpet
med matematik og mor med læsning, har man skabt en stereotyp forventning hos
eleverne – og vi ved, at netop stereotyper slår igennem i matematikfaget”,
siger han og tilføjer:
”Drenge er ikke bedre til eller mere interesserede i
matematik end piger fra naturens side. Men de kan blive det, hvis vi bliver
ved med at sige, at det hænger sådan sammen”.
Annonce:
Kønsforskellen slår ikke kun igennem i de faglige
resultater. Også i tilliden til egne evner og i glæden ved at have matematik trækker
drengene fra pigerne.
”Det ved vi har en stor betydning for, om man vælger
Stem-uddannelser senere i uddannelsesforløbet. Så det er en stærkt alarmerende
udvikling”, siger Christian Christrup Kjeldsen.
Topper i viden om miljø og klima
Når det kommer til natur/teknologi har der for Danmarks
vedkommende ikke været nogen nævneværdig udvikling i elevernes gennemsnitlige
score siden den første undersøgelse i 2007.
Annonce:
De danske elever scorer dog 14 point højere på den skala, der
handler om elevernes viden om klima og miljø, end de gør i natur/teknologi som helhed.
Det er den største forskel hos alle deltagende lande
undtagen Kuwait, der dog ligger lavere på begge skalaer.
”Vores og de næste generationers største tvungne opgave er
at finde en løsning på klimaudfordringen. Så er det jo godt, at vores 4.-klasseselever klarer sig godt på det spørgsmål, så de forhåbentlig kan bidrage med
løsninger i fremtiden”, siger Christian Christrup Kjeldsen og tilføjer:
”Malurten i bægeret er, at drengene scorer langt
højere på skalaen end pigerne. Og man har alt andet lige større mulighed for at
løse et problem, hvis man får alle resurser i spil”.
Desuden ses der i natur/teknologi forskydninger, så der nu
er større spredning i elevernes resultater. Der er i den nye undersøgelse
desuden større sammenhæng mellem elevernes faglige resultater og deres
socioøkonomiske baggrund.
”Det er nu 17 procent af resultaterne i natur/teknologi, der
kan forklares med elevernes socioøkonomiske baggrund. Det er meget højt. Og også
højere end i matematik”, siger Christian Christrup Kjeldsen.
Er kommet længere væk fra reformmål
I rapporten påpeges det, at da dykket i elevernes resultater
ses fra 2015 til 2019, falder elevernes nuværende niveau ”tidsmæssigt sammen
med reformen af skolen i 2014”.
”Timss er ikke en undersøgelse, der skal undersøge eller
evaluere uddannelsesreformer”, siger Christian Christrup Kjeldsen. ”Men man satte sig jo nogle mål med reformen. Blandt andet
at betydningen af elevernes sociale baggrund skulle mindskes. Det er ikke sket.
Man har sat sig et mål om, at vi skulle have flere dygtige elever. Det er ikke
sket”.
”Jeg siger ikke, at enkeltelementer i reformen er årsag til
det. Men vi må erkende, at dem, der gik i skole før reformen, var tættere på de
mål, man satte for den”.
Ud over elevernes kunnen i matematik og natur/teknologi
spørger Timss-rapporten ind til en række rammebetingelser for undervisningen.
Blandt andet elevernes oplevelse af, hvor velformidlet
undervisningen er. Her halter Danmark i lighed med i tidligere undersøgelser
efter de andre nordiske lande. Også her mener Christian Christrup Kjeldsen, at politiske beslutninger
spiller en stor rolle.
”Det er ikke urealistisk, at det, at man nu sætter
undervisningen mere fri, kan bidrage til at gøre billedet bedre. Men det kan
ikke stå alene. Det handler også om faglokaler, undervisningsmaterialer og
tilgange i matematik, at kunne få inspiration som underviser – om alt det, der
kan stilladsere og støtte de fagprofessionelle i at lave undervisning, der er
interessant og motiverende for alle elever. Og der kan man da undre sig over,
at der lægges op til at beskære NCUM og CFU i den nye finanslov”, siger han. (hhv. Nationalt Center for Udvikling af Matematikundervisning og Center for Undervisningsmidler, red.)
Hver tiende oplever uro i de fleste timer
Desuden er der i undersøgelsen spurgt ind til elevernes
oplevelse af uro i timerne og til, om eleverne oplever sult og træthed i skolen.
Her svarer 11 procent af de danske elever, at de oplever
undervisningsforstyrrende uro i de fleste matematiktimer. Kun syv procent svarer,
at de oplever uro i få eller ingen matematiktimer. I natur/teknologi er det 12
procent af eleverne, der sjældent oplever uro.
Ligesom i 2019-undersøgelsen svarer 27 procent af eleverne,
at de møder sultne i skole hver eller næsten hver dag.
Andelen af elever, der oplever at være trætte hver eller
næsten hver dag i skolen er steget fra 41,9 til 50,2 procent.
Den andel er ”alt for høj”, mener Christian Christrup Kjeldsen, der noterer sig, at politikerne med den nye finanslov vil afsætte
penge til en forsøgsordning med skolemad.
”Min faglige vurdering vil være, at det kan få positive
effekter. Både på de faglige resultater og for den andel af elever, der oplever
undervisningsforstyrrende uro”, siger han, men understreger at der er tale om
et problem, skolen næppe kan løse alene.
”Vi er nødt til at have en samfundssamtale om, hvad det er, der har forandret sig i familierne, siden eleverne i højere grad møder sultne
og ikke veludhvilede i skole”.
”Og det nytter nok heller ikke bare at skælde ud på
forældrene. Vi må kigge kvalitativt på, hvad der har forandres sig i børn og
unges liv, som gør dem mindre undervisningsparate. For det har også betydning
for de faglige resultater”.