I morgen onsdag kommer de nyeste resultater fra en af de helt store
internationale skoleundersøgelser, når den nyeste Timss-måling af 4.-klassers præstationer i matematik og naturfag præsenteres. Og selvom det nok skal få
en del opmærksomhed i den danske skoleverden, så tillægger vi langt fra de internationale målinger lige så meget vægt som i Sverige.
For her er det helt officielt anerkendt fra styrelsen under
det svenske undervisningsministerium Skolverket, at det er de internationale
målinger, der mest pålideligt fortæller, hvordan det går med den faglige udvikling på de
svenske skoler.
Det oplyser Maria Axelsson, der er undervisningsrådgiver for Skolverket
og projektleder for den svenske del af Timss-undersøgelsen.
”Karakterer og resultater fra nationale test i Sverige er
ikke designet til at måle den faglige udvikling over tid. I Sverige har vi kun
de internationale undersøgelser (Pisa, Timss etc.), der måler den faglige
udvikling over tid, fordi de er baseret på trendstudier (studier, som over tid
på tværs af populationer kan måle den samme dygtighed på samme skala, redaktionen)
mm.”, oplyser hun i et skriftligt svar til Folkeskolen.
”Det siger ikke nødvendigvis noget om den reelle faglige udvikling”
De to danske eksperter - forsker på DPU og ansvarlig for
den danske del af Timss-undersøgelsen Christian Christrup Kjeldsen og nuværende
matematikkonsulent i Horsens Kommune og tidligere læringskonsulent i Børne- og
Undervisningsministeriet Rasmus Ulsøe Kær - problematiserede for nylig det
danske undervisningsministeries sammenligninger af elevernes karakterer år for
år.
Ifølge dem er måden, ministeriet forsøger at sikre, at
karaktererne kan sammenlignes, ikke god nok.
Konsekvensen er, at det ikke er til at vide, om eleverne rent
faktisk er blevet dårligere, selvom elevernes karakterer ved sommerens prøver sammenlignet
med året inden corona var faldet ganske markant både i matematikprøverne med og uden
hjælpemidler, læseprøven og prøven i retstavning.
Selvom man i Sverige ikke bruger elevernes afgangskarakterer
som et mål for, hvordan det går, offentliggør Skolverket dog ligesom i Danmark både
årets afgangskarakterer og resultaterne fra de svenske nationale test.
Om forcensur
Formålet med forcensur er at forsøge at kortlægge
sværhedsgraden af årets prøver, så det hverken er blevet sværere eller lettere
at opnå en given karakter. Metoden har været anvendt på prøverne siden 2015. Konkret går en række elever til forcensur-prøve i
april, hvor de testes i en prøve fra et tidligere år, og herefter aflægger de årets prøver i maj ligesom alle andre elever. Det er
en sammenligning af elevernes besvarelser af forcensur-prøven og årets prøve,
der bestemmer, hvor mange point der i årets prøve skal til for at opnå en given
karakter.
I perioden 2016/1017 – 2020/2021 var det Epinion, der varetog forcensuren (i 2019/2020 blev
forcensuren ikke gennemført grundet corona) .
Børne- og Undervisningsministeriet hjemtog herefter
opgaven, og Stil har f.o.m. 2021/2022 udført forcensuren.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet
”Vi offentliggør hvert år karakterer og resultater i de nationale
test, hvilket også giver et billede af ændringen over tid for disse målinger. Skolverket
skriver rapporter, hvor det fremgår, om karaktererne ændrer sig over årene. Men
det siger ikke nødvendigvis noget om den reelle faglige udvikling”, fortæller
Maria Axelsson.
Forsker holder fast: Brug de internationale
studier ”langt mere”
Herhjemme er der siden 2015 blevet foretaget en såkaldt forcensur,
der har til formål at gøre alle de selvrettende skriftlige prøver samt prøven i
matematik med hjælpemidler sammenlignelige år for år.
Konkret sker det ved, at en række klasser landet over udgør
en form for kontrolgruppe. Kort inden årets afgangsprøver afvikler klasserne
forcensurprøver, hvor de som ved terminsprøver testes i et prøvesæt fra et
tidligere år.
Det er så efter en sammenholdning af disse klassers
resultater i det gamle og nye prøvesæt, at der bliver fastlagt en
omsætningstabel for årets prøve over, hvor mange point der skal til i prøven
for at score en given karakter.
Udfordringen ved den metode ifølge de to forskere er blandt
andet, at metoden er for simpel til at indfange, at prøverne ændrer sig over
årene – og nogle år er ændringerne ret markante.
Christian Christrup Kjeldsen mener, at man i Danmark bør gøre
som i Sverige og tillægge de internationale undersøgelser større vægt end udviklingen i afgangskarakterne.
”Jeg mener, at man bør bruge de internationale studier langt
mere. De måler på pålidelig og valid vis udviklingen over tid og i øvrigt også
med tilpas mellemrum, så man kan identificere reelle forandringer. Og ikke
mindst så er de dokumenteret helt ned i mindste detalje, og alle kan
efterprøve resultaterne, da data stilles til rådighed anonymiseret”, siger han.
Efterspørger mere gennemsigtighed
Udover at tillægge de internationale undersøgelser større
vægt herhjemme, mener DPU-forskeren også, at ministeriet kan benytte de samme metoder, der anvendes i de internationale
undersøgelser til i højere grad at sikre, at de danske karakterer er
sammenlignelige.
En del af det handler blandt andet om at analysere sig frem
til nogle opgaver – også kaldet anker-items - der er særligt egnede til
at fastlægge pointskalaen ud fra.
Men det har ministeriet afvist. For hvor spørgsmålene i de
internationale undersøgelser er fortrolige, så det er folkeskolens prøver frit
tilgængelige, så snart årets 9.-klasser har været til eksamen.
Fortroligheden er dog ikke et argument for, at man ikke kan bruge
nogle af de samme metoder, mener Christian Christrup Kjeldsen.
”Når man laver forcensur, bruger ministeriet et helt sæt af
opgaver som anker-items. Til gengæld kan man så ikke tage højde for de enkelte opgavers sværhedsgrad, eller om det har betydning, hvilken rækkefølge
opgaverne har”, siger han og peger på sin største anke:
”Når alt kommer til alt, så er det svært at vurdere, om
karakterfordelingen er sammenlignelig over tid af den helt simple grund, at ministeriet
ikke dokumenterer, hvad de gør. For så er der eksempelvis ikke nogen, der kan
efterprøve det”.
Karakterer fylder også i den svenske skoledebat
Selvom karaktererne ikke tillægges samme vægt i Sverige i
forhold til at følge skolens faglige udvikling, er det ikke, fordi karakterer
ikke fylder i den svenske skoledebat, fortæller Maria Axelsson.
”Der er en stor diskussion i Sverige om karakterinflation i
visse fag og ulige karaktergivning. Det er lærerne, der giver karaktererne, og
som retter elevernes nationale prøver. Lige nu pågår en statslig undersøgelse af,
hvordan man håndterer karaktergivning på en mere lige måde. Den skal være klar
næste år”, fortæller hun.
Hun fortæller også, at de svenske nationale prøver også er ved
at gennemgå forandringer. Det indebærer både en digitalisering af dem, men
også forsøg med central bedømmelse, så lærerne ikke retter deres egne elevers
prøver.