Debat
Det blev i langt større grad forældrene, som varetog undervisningen, da eleverne blev hjemsendt i 2020.
Foto: Pinstock/Gettyimages
Forskere: Der er en mulig forklaring på, hvorfor drengene klarer sig bedst
Drengene klarer sig langt bedre end pigerne i matematik. To forskere, der står bag den danske del af ny undersøgelse, gennemgår de opsigtsvækkende resultater.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
I dag er de nyeste danske resultater af Timss-undersøgelsen
blevet offentliggjort. Her har man undersøgt færdighederne i matematik og
natur/teknologi hos eleverne i 4. klasse i en lang række lande. Fordi
undersøgelsen gentages hvert 4. år, kan vi sammenligne udviklingen i fagene for
danske elever over tid. Og hvordan går det så?
Danske elever præsterer gennemsnitligt på samme niveau, som
da undersøgelsen senest blev gennemført i 2019. Resultatet kan vurderes som
godt, skidt eller et sted derimellem, for det afhænger af øjnene, som ser.
Tiden mellem 2019 og 2023 har for skolen været præget af to store punkter,
nemlig coronanedlukningen og et fokus på trivsel og inklusion.
Resultaterne af Timss-undersøgelsen må derfor også tolkes i
forhold hertil. For de 4.-klasses elever, der er med i undersøgelsen, gik i 1.
klasse, da skolerne blev lukket ned i foråret 2020. I en periode var undervisningen
derfor præget af først hjemmeundervisning og dernæst undervisning under
forandrede vilkår. Hertil kommer så trivsels- og inklusionsdagsordenen.
Vurderet i det lys må de danske elevers præstationer – og dermed lærernes
undervisning – betragtes som godkendt. Men det fald, vi så i 2019 i
matematikfærdigheder for den første generation af elever efter reformen, er
ikke indhentet.
Det mest interessante ved undersøgelsens resultater ligger
derfor som så ofte i de lag, der kan graves frem under gennemsnittene.
Motiverede elever lærer mest
Det overrasker nok ikke mange af Folkeskolens læsere,
at undersøgelsen også viser, at motiverede elever lærer mest.
Desværre kan vi
se i undersøgelsen, at selvom elevernes samlede resultat er fastholdt, så er
motivationen for fagene faldet. Og der er – som vi har set i mange andre
undersøgelser – en tydelig sammenhæng mellem elevernes motivation, og hvor
dygtige de er i fagene. Her er motivationen faldet mest blandt pigerne. Det
slår også ud i elevresultaterne.
Mens vi gennem mange år har set en lille, men konstant
forskel i drenge og pigers præstationer i matematik, så er forskellen i den
seneste runde fordoblet. Drengene klarer sig nu i gennemsnit væsentligt bedre
end pigerne. Og det er ikke kun et dansk fænomen, for det går igen ved en lang
række af de lande, der har deltaget i undersøgelsen.
Et muligt sted at lede efter forklaringer på denne udvikling
kan være i kønnede opfattelser af matematikfaget. For forældrene har i større grad
varetaget eller assisteret elevernes indledende matematikundervisning under
hjemsendelserne, og det er muligt, at deres kønnede opfattelser har smittet mere
af på eleverne, end hvis de havde fået undervisning i klasseværelserne.
Mens elevernes motivation også er faldet i natur/teknologi,
så ser vi ikke den samme udvikling i elevernes præstationer. Drengene og
pigerne er fortsat lige dygtige, men der er blevet længere mellem top og bund –
særligt for pigerne. Samtidig ser vi, at elevernes baggrund betyder mere i
natur/teknologi end i matematik, hvor eleverne alt andet lige har flere timer,
og dermed formentlig i endnu højere grad ved det, de har lært, fra
undervisningen.
Pas på de hurtige løsninger
Vi kan ikke svare skråsikkert på, hvad årsagerne til de
ændrede mønstre under de overordnede resultater mere præcist er, selvom vi har
givet nogle bud. Og hvis du andre steder læser om et quick-fix, skal du
nok være varsom.
Til at starte med vil vi opfordre til at være opmærksom på de
fagligt relaterede kønsstereotyper, der måtte dukke op i klasseværelset. Og til
fortsat at holde et øje på konsekvenserne af den forskel i social baggrund,
eleverne møder ind med.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk