Sammen om skolen-parterne:
Folkeskolens fag er blevet for boglige
Skolen er blevet for boglig og for lidt anvendelsesorienteret. Det er der enighed om i partnerskabet Sammen om Skolen. Undervisningsministeren inviteret forligskredsen til en møderække, hvor politikere og praktikere sammen skal blive klogere på, hvad der kan ændres.
I mandags mødtes undervisningsministeren med forligskredsen og skolens parter for at tage hul på en diskussion om, hvordan man får mere praksis ind i skolens undervisning. Danmarks Lærerforening (DLF) havde inviteret repræsentanter fra fire af de faglige foreninger for at sikre, at de ideer, politikerne får på bordet er så tæt på skolens hverdag som muligt.
”Ministeren har inviteret til den her møderække ud fra en fælles betragtning om, at skolens undervisning af forskellige grunde er blevet mere bogligt orienteret, og at der er blevet mindre plads til praksis- og anvendelsesorienteret undervisning. Det er hele grundlaget for Sammen om Skolen, at vi inddrager erfaringer fra lærere, skoleledere og forskere, så politikerne kan bruge den viden i deres forhandlinger som grundlag for konkrete tiltag, som vi så gerne skal kunne bakke op om. Derfor er den her slags møder så vigtige”, fortæller formand for DLF Gordon Ørskov Madsen.
I 2017 kom den lov, der indførte en praksisfaglig vurdering i uddannelsesparathedsvurderingen. Siden har to yderligere love understreget, at folketingspolitikerne er rørende enige om, at praksisfaglighed skal være en vigtig dimension i skolen. Formålet er tvedelt. Dels handler det om selv skolens undervisning, hvor man med praksisfagligheden håber, at skolen ”i højere grad end i dag fremmer flere forskellige aspekter af den enkelte elevs alsidige udvikling og dannelse”, som det lyder i aftaleteksten om øget praksisfaglighed i skolen. Dels er der det politiske mål om, at flere unge vil få øjnene op for erhvervsuddannelserne, og det håber man også vil ske med en tættere tilknytning til praksis.
Test og emnetrængsel gør skolen for teoretisk
Men hvis alle er enige om, at skolen skal være anvendelsesorienteret, hvorfor er den det så ikke? Gordon Ørskov Madsen mener, at det er en konsekvens af to bevægelser i skolen:
”Den ene bevægelse handler om, at vi har testet eleverne massivt, og det har fået undervisningen til at bevæge sig i retning af det, man kan teste – de boglige færdigheder. Eksamensformerne har også betydning. Når de er meget teoretiske, betyder det, at du er succesfuld i skolen, hvis du klarer dig godt i teoretiske sammenhænge. Den anden bevægelse er, at der er blevet lagt flere og flere emner og temaer og faglige mål ind i hvert fag, hver gang der opstår en ny udfordring i samfundet. Lige nu er det grøn omstilling og teknologiforståelse. Når det hele bliver proppet ind i fagene, så ender det med, at lærerne er nødt til at skøjte igennem for at nå det hele, og så er der ikke plads til fordybelsen og det anvendelsesorienterede. Det tror jeg ikke var det, politikerne ønskede. Og det er helt sikkert, at det ikke har været det, lærerne har ønsket”.
Han er meget tilfreds med, at man nu stopper op og overvejer, hvilke konsekvenser der kommer af de beslutninger, der er taget på Christiansborg, så skolen kan præsentere eleverne for undervisning, der er bredere fagligt forankret og tager højde for både det teoretiske og det anvendelsesorienterede i fagene.
”Folkeskolen har en bred dannelsesopgave, og det betyder, at vi netop skal udfordre alle elever bredt, derfor er det ikke tilstrækkeligt, at eleverne tilegner viden ved at læse, de skal også have tingene ind gennem hænderne og arbejde praktisk og værkstedorienteret uanset om de bagefter vælger at gå på gymnasiet og derefter læse jura eller de skal tage en erhvervsuddannelse og være smed eller maskintekniker”, siger Gordon Ørskov Madsen.
-
Ny undersøgelse: Stadig flere elever går i specialtilbud
På trods af politiske ambitioner om det modsatte går udskilles flere og flere elever fra almenskolen og går i stedet i specialtilbud, viser en ny undersøgelse. Især i Region Sjælland får mange et andet tilbud.
-
Folkeskolen er rykket op på vælgernes prioriteringsliste
-
Matematiklaboratoriet på (og til) første klasse
Der er fuld plade på tidens matematikfaglige buzzwords. Det er ikke en dårlig ting, slet ikke når der er taget højde for at forældre kan og bør støtte deres børns læring.
-
Kreativ skrivning: Sådan får du succes med metoden i naturfag
Med kreativ skrivning får dine elever mulighed for at forstå komplekse begreber gennem hverdagssprog og deres egne fortællinger. Tre forskere giver tips til, hvordan du som naturfagslærer selv kan komme i gang.
-
Thorkild Thejsen fylder 80 år
Folkeskolens tidligere chefredaktør, forfatter og oplægsholder Thorkild Thejsen, fylder 80 år i dag.
-
Debat: Jeg moser alt for meget ned i skolens mindste fag
Der er enorm stoftrængsel i samfundsfag, for timetallet hænger ikke sammen med det, man skal nå. Derfor glæder jeg mig til at lave nye fagplaner og mål, skriver lærer og medlem af fagudvalget for samfundsfag Martin Topf.
-
Klar struktur og to lærere giver tryghed til elever og lærere: "Vi gør det på samme måde på hele skolen"
Kalvebod Fælled Skole havde for nylig besøg af Mattias Tesfaye (S) som kom for at se, hvordan både elever og lærere nyder godt af tydelige strukturer og rammer. ”Det virker, som om mange skoler er ved at have knækket inklusionsnødden", lød det efterfølgende fra ministeren.
-
Tre dage med inspirations-boost: Det skal med i min årsplan, at eleverne skal grine
Over tre dage fik 20 dansklærere inspiration til et væld af konkrete undervisningsforløb. Se, hvad de fik med hjem af inspiration til escape rooms, skrivetræning, dragedesign og hemmelige kufferter, som du også kan bruge i din undervisning.
-
Tabuer og fællesskab
Nye noveller om unges liv går tæt på det helt private, men et par af dem er oplagte at analysere med udskolingseleverne.
-
Direktør for lukningstruet center: Der er svar fra de lærere og elever, loven vil ramme
Kære politiker, selvom der er alt for travlt for tiden, så håber vi, at du vil læse høringssvarene, for de viser noget andet og mere end ministeriets sammenfatning, skriver direktør Kristian Toft.