Debat
"Vi må forstå, at konflikter i skolen sjældent løses med paragraffer alene", skriver Kristoffer Høyrup Sørensen.
Foto: Danmarks Lærerforening
Hovedstyrelsesmedlem om vold: Lærere risikerer at stå i urimeligt dilemma
Vi skal have en model, hvor lærere, der udsættes for vold, kan kompenseres, uden at det nødvendigvis skal føre til politianmeldelser eller erstatningssager mod familierne, mener Kristoffer Høyrup.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
“Jeg forstår godt lærere, som træder et skridt tilbage.” Ordene
er Mattias Tesfayes.
Det er godt, at virkeligheden i
folkeskolen nu bliver anerkendt fra højeste sted. Men forståelse alene gør det
ikke. Der skal handling til. For spørgsmålet er ikke, om vi forstår, hvorfor
lærere mister modet – spørgsmålet er, om vi vil fjerne de barrierer, der får
dem til at træde tilbage i første omgang.
Vi har brug for løsninger, der styrker læreres mulighed for
at lykkes i klasseværelset – ikke løsninger, der trækker dem længere væk fra
relationen til elever og forældre. Når vi diskuterer nye ordensregler, skærpede
regler om magtanvendelse og flere politianmeldelser som svar på folkeskolens
udfordringer, så løser det ikke udfordringerne alene. For vi risikerer at
forveksle symptomer med årsager – og i stedet for at styrke lærernes
arbejdsmiljø og det pædagogiske råderum, risikerer vi at skubbe alle længere
væk fra hinanden.
Når en lærer oplever vold eller trusler i sit arbejde, skal
vedkommende naturligvis have adgang til hjælp, støtte og erstatning. Det kæmper
vi i DLF for – og det er grunden til, at vi har arbejdet for en målrettet
voldsskadeforsikring, der dækker alle i folkeskolen; ikke kun specialskolerne. En
voldsskadesikring vil kunne give rammerne for det pædagogiske arbejde bedre
betingelser, og styrke det ved at fjerne en større barriere.
Politianmeldelser
I dag oplever mange lærere, at de – hvis de vil have
erstatning – skal politianmelde elever og gøre krav gældende over for
familiernes ansvarsforsikring. Det betyder i praksis, at læreren risikerer at
stå i retten over for barnets forældre – ikke som samarbejdspartner, men som
modpart. Det gør noget ved relationen. Det skaber afstand. Og det mudrer det
fælles fokus på barnets udvikling. Ligeledes er der for en lærer, der har været
udsat for vold, lange ventetider for at få udbetalt erstatning, hvor der pt.
er en sagsbehandlingstid på 24 måneder ved
erstatningsnævnet. Det er ikke i orden.
Det må vi kunne gøre bedre. En voldsskadeforsikring skal
ikke blot beskytte læreren økonomisk – den skal beskytte muligheden for at
fastholde det pædagogiske blik. Den skal understøtte det, vi som lærere er
uddannet til: at danne, at undervise og at skabe trygge, tillidsfulde
relationer til både elever og forældre.
Derfor skal vi have en model, hvor læreren kompenseres,
uden at det nødvendigvis skal føre til politianmeldelser eller erstatningssager
mod familierne. Det er ikke bare en forsikringsteknisk detalje – det er et
pædagogisk vilkår. Og det bør gælde i hele landet. At læreres vilkår på dette
punkt i dag afhænger af kommunens politik og forhandlingsvilje, er ikke
rimeligt.
Konflikter løses sjældent med paragraffer
Vi må forstå, at konflikter i skolen sjældent løses med
paragraffer alene. De løses gennem tilstedeværende lærere, stærke fællesskaber
og en ledelse, der tager ansvar. En god voldsskadeforsikring kan være en vigtig
brik i det puslespil – ikke kun fordi den sikrer læreren økonomisk, men fordi
den fjerner barrierer for det pædagogiske arbejde og for samarbejdet med hjemmet.
Vi skal ikke gøre det sværere at være den professionelle lærer
i rummet. Vi skal gøre det lettere. Vi skal skabe en folkeskole, hvor læreren
ikke skal vælge mellem sin egen tryghed og relationen til eleven og forældrene.
Vi skal skabe en skole, hvor systemet bakker op – ikke skubber væk.
Og lad os huske: De problemer, vi står med, handler ikke
kun om enkelt-elevers adfærd. De handler om høje klassekvotienter, manglende
støtte til eleverne og et arbejdsmiljø, der mange steder er presset i bund. Når
vi ikke sikrer gode rammer, er det ikke overraskende, at konfliktniveauet
stiger.
Derfor må Tesfayes forståelse føre til forandring. Vi skal
ikke bare tale om lærernes virkelighed – vi skal handle på den. Og vi skal gøre
det med det mål for øje, som altid bør være det centrale: at læreren kan lykkes
i sit arbejde med at skabe faglighed, fællesskab og trivsel. For alle elever.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk