”Jeg kan også høre mig selv sige nogle ting, som jeg synes, vi skal have arbejdsgiverne med på at løse. Men jeg ved godt, at det ikke er sikkert, det lykkes”, siger Gordon Ørskov Madsen forud for medlemsdebatten om de krav, Lærerforeningen skal stille ved næste års overenskomstforhandlinger.Foto: Peter Helles Eriksen
Lærerne tager hul på OK26: ”Vi skal have krav, der adresserer et alt for presset psykisk arbejdsmiljø”
Nu begynder perioden, hvor Danmarks Lærerforenings medlemmer rundt om i Danmark skal diskutere, hvad der skal på forhandlingsbordet ved næste års overenskomstforhandlinger. I denne uge tog kreds- og landsledelsen hul på debatten.
”Vi skal have
stillet nogle krav, der adresserer et alt for presset arbejdsmiljø. Om det skal
være i form af forbedringer af arbejdstidsaftalen eller konkrete
arbejdsmiljøkrav eller en kombination, ved jeg ikke".
Annonce:
"Men at alt for mange
forlader faget, og at den danske folkeskole ikke er i stand til at holde på sine
lærere, det er ikke alene et problem for DLF. Det er et samfundsproblem. Og
derfor er det så vigtigt for at tage op – både ved overenskomstforhandlingerne
og i andre sammenhænge”.
At sikre
lærerne et arbejdsmiljø, de kan holde til, står allerøverst på Danmarks
Lærerforenings prioriteringsliste i denne tid.
Lærernes formand Gordon
Ørskov Madsen er ikke et øjeblik i tvivl om, at det skal med, når han til
foråret skal mødes med kommunernes topforhandler Michael Ziegler for at
forhandle ny læreroverenskomst.
Balance
mellem ambitioner og muligheder
Annonce:
Det er bare ikke det samme som, at når de er færdige med forhandlingerne, så er problemet løst.
”Vi har som
tillidsvalgte en opgave, der går på at balancere vores meget høje ambitioner om
at finde løsninger på, at medlemmerne er pressede, og så det faktum, at
arbejdsgiverne godt kan finde på at sige, at det ikke er noget, vi skal løse
ved et overenskomstbord. Det skal håndteres ude i kommunerne”, siger lærernes formand.
Der er
næsten et år, til de kommunale overenskomster udløber. Men med en konference
for for- og næstformænd i de lokale lærerkredse i denne uge har Lærerforeningen
for alvor taget hul på forarbejdet.
De kommende fem uger kan alle medlemmer
byde ind. Lærerkredse og tillidsrepræsentanter landet over inviterer til
debatmøder. Det er forskelligt, hvordan man griber det an lokalt, men senest
den 16. maj skal lærerkredsene samle ideer til mulige overenskomstkrav sammen
og aflevere dem videre ind til Lærerforeningen.
Annonce:
Inputtene fra medlemmerne
indgår så i diskussionerne i hovedstyrelsen, som fremsætter sine forslag til
OK-krav på Lærerforeningens kongres i Nyborg i september.
Oversættelsesarbejde
Folkeskolen har spurgt lærerformanden til,
hvordan man som medlem kan forvente, at forslagene fra de lokale debatmøder
spiller ind, når han for alvor skal lægge arm med arbejdsgiverne.
Rikke Jørgensen, formand for Brøndby Lærerforening
Vil du nævne tre krav, du mener, Lærerforeningen bør
stille ved OK26?
”Procentvise lønstigninger, så vi sikrer reallønnen. Og så
skal vi finde ud af, hvordan vi kan sikre, at folk bliver i lærerjobbet og ikke
bliver syge af at gå på arbejde. Så vi skal rejse nogle krav, der
handler om lærernes arbejdsmiljø. Og så kunne jeg faktisk godt tænke mig, at vi
kunne gøre det attraktivt at uddanne sig som lærer for dem, der arbejder som
lærere uden at være uddannet – for eksempel en form for opsparing til
uddannelse gennem sin ansættelse”.
Er der nogen eller noget, du synes, har været overset i
lang tid og fortjener særlig opmærksomhed ved OK26?
”Nu har vi ikke længere nogen sosu-undervisere i Brøndby
Lærerforening, men både de og STU-underviserne (særligt tilrettelagt
ungdomsuddannelse, red.) mangler et lønforløb og sakker for meget bagud
lønmæssigt”.
Oplever du, at I kommer med de samme udfordringer/ønsker
fra de forskellige dele af Danmark, eller er der noget, der er anderledes der,
hvor du kommer fra?
"Jeg ved ikke, hvor stor forskel der er på lærerjobbet, men
vi ser helt klart forskelligt på tingene. Der er et helt klart ønske fra
lærerne i hovedstadsområdet om, at vi tager arbejdstiden op ved
overenskomstforhandlingerne igen. Det ønske er der bare ikke lige så meget
i Vestjylland. Vi hører nogle ret klare krav om loft over undervisningstiden og
tid på alle opgaver. Men jeg tror mere, det er nogle politiske forskelle.
Selvfølgelig har vi også forskellige udfordringer – vi har ikke nogen
mikroskoler, der hele tiden er lukningstruede – vi har kæmpeskoler. Men jeg
tror, det er lige hårdt".
”Jeg håber,
at tillidsrepræsentanterne ude lokalt – ligesom jeg har gjort det i de små
korte videoer, vi har sendt ud til brug på møderne – prøver på at ramme en
balance, hvor man ikke foregiver, at vi kan løse alting, men omvendt sørger for
at have høje ambitioner”, siger Gordon Ørskov.
Annonce:
”Jeg kan også høre mig selv sige
nogle ting, som jeg synes, vi skal have arbejdsgiverne med på at løse. Men jeg
ved godt, at det ikke er sikkert, det lykkes”, siger han og nævner som eksempel
ønsket om en landsdækkende lærerstartordning, der kan sikre nyuddannede lærere
en god start i jobbet i hele landet. Det ville KL ikke være med til ved
forhandlingerne i 2024.
Når først
sekretariatet så sidder med excelark med kolonner af kravforslag fra hele
Danmark, tager de ikke bare de ti, der er foreslået flest gange, og bringer op
på kongressen.
”For
eksempel står der nok ’forbedret arbejdsmiljø’. Det kan man måske opnå ved at
ændre på arbejdstidsaftalen. Eller ved at stille deciderede arbejdsmiljøkrav.
Eller ved at arbejde med professionel kapital. Der skal vi bruge vores viden og
erfaring til at omsætte det til nogle konkrete krav og vores viden om, hvordan
vi bedst får arbejdsgiverne med”, siger Gordon Ørskov Madsen, der har været tæt
involveret i lærernes overenskomstforhandlinger, siden han blev formand for
overenskomstudvalget i 2010.
”Og også
efter forhandlingerne er der et oversættelsesarbejde. For det kan være, at
resultatet ser anderledes ud, end vi i første omgang havde troet. For eksempel
fik vi sidste gang en aftale om en mulighed for at opspare frihed. Og det er jo
et godt tiltag, men det var ikke noget, vores medlemmer konkret havde peget
på”.
Annonce:
Tre
forhandlinger
Der er stadig lang vej i mål, efter at DLF har valgt, hvad man vil gå efter.
”Vi har
grundlæggende tre forhandlinger. Først med os selv frem mod og på kongressen.
Derefter skal vi forhandle med alle de andre organisationer i Lærernes
Centralorganisation og Forhandlingsfællesskaberne. Dér handler det især om de generelle krav, først og fremmest
løndannelse, men vi kommer helt sikkert også til at tale om fritvalgsordninger,
og der vil vi være nødt til at indgå nogle kompromiser. Og så med
arbejdsgiverne”.
Per Breckling, formand for Fredericia Lærerkreds og medlem af hovedstyrelsen
Vil du nævne tre krav, du mener, Lærerforeningen bør
stille ved OK26?
”Vi skal selvfølgelig have reallønsstigning, og skal vi
fortsætte med almenlærertillægget, et stigende almenlærertillæg. Og så vil jeg
sige sundhedsforsikring til medlemmerne”.
Er der nogen eller noget, du synes, har været overset i
lang tid og fortjener særlig opmærksomhed ved OK26?
”Vi har manglet at se på begyndelseslønnen et stykke tid, og
så mangler vi at etablere en eller anden form for fleksibilitet for alle
medlemmer – altså en slags ’omsorgsdage til alle’, sagt på en lidt forældet
måde”.
Oplever du, at I kommer med de samme udfordringer/ønsker
fra de forskellige dele af Danmark, eller er der noget, der er anderledes der,
hvor du kommer fra?
”Jeg tror, vi er fælles om utrolig mange udfordringer. Men
på denne konference har jeg virkelig oplevet, at den store lærerarbejdsløshed i
Nordjylland betyder noget for, hvad lærerne siger og gør. De stiller færre
og mindre krav, fordi de oplever, at der er mange om buddet. Og så er jeg jo
blevet bekræftet i, at vores arbejdstidsaftaler er meget forskellige og bygger
på meget forskellige forudsætninger. Så problemet er, om vi skal fortsætte
som nu, så de bliver endnu mere forskellige, eller vi skal forsøge at samle op
og gøre dem mere ensartede”.
Og
’fritvalgsordninger’ er noget, der er slået gevaldigt igennem på det private
arbejdsmarked, hvor mange nu ligefrem har en form for fritvalgslønkonto,
hvorfra de individuelt kan vælge at ’hæve’ penge eller forskellige former for
fritid og fleksibilitet for eksempel til at tage sig af familien.
Sådan nogle
modeller kunne Gordon Ørskov Madsen også godt forestille sig, at der vil komme
ønsker om fra andre offentligt ansatte grupper, men måske også fra medlemmer af
Danmarks Lærerforening og måske arbejdsgiverne.
Og så kommer opgaven med at
finde modeller, der passer til de forskellige arbejdspladser. I lærerjobbet er
arbejdet jo som bekendt fordelt på færre dage om året end i de fleste andre
fag.
”Det er jo blandt
andet derfor, vi har en arbejdstidsaftale, som netop handler om at balancere
forpligtelser og fleksibilitet”, siger han og håber, at han og resten af
Lærerforeningen kan få arbejdsgiverne med på at finde løsninger i
overenskomsten på et ofte alt for presset arbejdsmiljø.
Karoline Dolmer, næstforperson for Lærerstuderendes Landskreds
Vil du nævne tre krav, du mener, Lærerforeningen bør
stille ved OK26?
”En landsdækkende lærerstartsordning med mentorordning,
nedsat timetal og mere forberedelsestid – at vi er sikre på, de nyuddannede
bliver taget ordentligt imod i alle kommuner. Det skal være landsdækkende, for
lige nu er det vildt ulighedsskabende. Os, der er inde i området, vil jo kigge efter
gode startordninger, når vi skal søge job – dem, der ikke ved noget om det, får
dårligere vilkår”, siger Karoline Dolmer og vil ikke byde med ind med andre
mulige overenskomstkrav – ”for det er Danmarks Lærerforenings område”.
Er der nogen eller noget, du synes, har været overset i
lang tid og fortjener særlig opmærksomhed ved OK26?
”De nyuddannede har virkelig dårlige vilkår i nogle kommuner,
og det medvirker til, at alt for mange forlader faget alt for tidligt. Og når
vi ønsker os nedsat undervisningstid, er det ikke fordi, vi er bekymrede for de
nyuddannedes faglighed, for vi er uddannet, og vi har været i praktik, men vi
har brug for tid til at sparre med de erfarne om for eksempel forældresamarbejde
og elever. Nogle steder er der nogle rigtig gode oplægsdage også om fx de
forskellige platforme, man skal arbejde i, om hvordan man laver underretninger
– alt det, vi ikke når at lære i uddannelsen”.
Oplever du, at I kommer med de samme udfordringer/ønsker
fra de forskellige dele af Danmark, eller er der noget, der er anderledes der,
hvor du kommer fra?
”Jeg synes faktisk ikke, jeg oplever de store forskelle, når
vi taler sammen i grupper. Dem, jeg har talt med, ser også et stort
rekrutterings- og fastholdelsesproblem, så der har vi fælles interesser”.