Ph.d.-bevillinger
Sandsynlighedsberegning i matematik på mellemtrinnet er emnet for ét af de 12 ph.d.-projekter på folkeskoleområdet, som Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning netop har bevilget.
bmcent1
Matematik og racialisering - se de nye skoleforskningsprojekter
Tre ud af 12 nye ph.d.-projekter på folkeskoleområdet handler om fag. Forskerne vil også dykke ned i bl.a. mellemformer, overgangen fra læreruddannelse til praksis, læreres racialisering, vejledning og trivsel.
Stavning, sandsynlighedsberegning og undersøgende matematik. Tre af de netop bevilgede ph.d.-projekter på folkeskoleområdet handler om undervisning i fagene. De ni andre undersøger bl.a. "læreres etnisk-racialiserede forståelser af eleven", multiplayer gaming i specialundervisningen, frikvarteret som frirum og praksischokket i overgangen fra læreruddannelse til lærerjob.
Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning giver hvert år midler til ph.d.-projekter, der skal understøtte forskning og skabe ny viden i grundskolen. Projekterne bliver forankret i
et samarbejde mellem en professionshøjskole og et universitet.
"Dette års 12 ph.d.-projekter er glimrende eksempler på, hvordan visionære
ph.d.-studerende kan være med til at levere praksisnær og konkret viden om alt
fra børns trivsel til nyuddannede læreres start i folkeskolen", siger forsknings- og uddannelsesminister Christina Egelund (M) i en pressemeddelelse. "Tidligere
projekter har blandt andet vist, hvordan det at føle sig inddraget i
beslutninger om undervisningen er centralt for elevernes engagement og
deltagelse, og hvordan det er muligt at lære elever helt ned til otte-ti år at
løse ligninger via en undersøgende matematikundervisning. Det vidner for mig
om, at ph.d.-projekterne både bidrager til at gøre en reel forskel for børn og
unge, og at de er med til at udvikle de værktøjer, som vores lærere, pædagoger
og socialrådgivere har til rådighed".
12 ansøgere har fået et tre-årigt ph.d.-stipendium til at gennemføre deres forskningsprojekt. Her kan du læse et resumé af hver af projektansøgningerne: