Ph.d.-bevillinger

Sandsynlighedsberegning i matematik på mellemtrinnet er emnet for ét af de 12 ph.d.-projekter på folkeskoleområdet, som Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning netop har bevilget.

Matematik og racialisering - se de nye skole­forsknings­projekter 

Tre ud af 12 nye ph.d.-projekter på folkeskoleområdet handler om fag. Forskerne vil også dykke ned i bl.a.  mellemformer, overgangen fra læreruddannelse til praksis, læreres racialisering, vejledning og trivsel.

Offentliggjort Sidst opdateret

Stavning, sandsynlighedsberegning og undersøgende matematik. Tre af de netop bevilgede ph.d.-projekter på folkeskoleområdet handler om undervisning i fagene. De ni andre undersøger bl.a. "læreres etnisk-racialiserede forståelser af eleven",  multiplayer gaming i specialundervisningen, frikvarteret som frirum og praksischokket i overgangen fra læreruddannelse til lærerjob. 

Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning giver hvert år midler til ph.d.-projekter, der skal understøtte forskning og skabe ny viden i grundskolen. Projekterne bliver forankret i et samarbejde mellem en professionshøjskole og et universitet.

"Dette års 12 ph.d.-projekter er glimrende eksempler på, hvordan visionære ph.d.-studerende kan være med til at levere praksisnær og konkret viden om alt fra børns trivsel til nyuddannede læreres start i folkeskolen", siger forsknings- og uddannelsesminister Christina Egelund (M) i en pressemeddelelse. "Tidligere projekter har blandt andet vist, hvordan det at føle sig inddraget i beslutninger om undervisningen er centralt for elevernes engagement og deltagelse, og hvordan det er muligt at lære elever helt ned til otte-ti år at løse ligninger via en undersøgende matematikundervisning. Det vidner for mig om, at ph.d.-projekterne både bidrager til at gøre en reel forskel for børn og unge, og at de er med til at udvikle de værktøjer, som vores lærere, pædagoger og socialrådgivere har til rådighed".

12 ansøgere har fået et tre-årigt ph.d.-stipendium til at gennemføre deres forskningsprojekt. Her kan du læse et resumé af hver af projektansøgningerne:

Pædagogen som trivselsaktør mellem skole og fritid

Stipendiat: Lea Thomsen Ringskou (AAU / VIA)

Ph.d.-projektet undersøger pædagogens rolle som trivselsaktør på tværs af skole og SFO2 for børn i mellemtrinsalderen. Fokus er på pædagogens tværgående arbejde med trivsel gennem børnenes deltagelse i fællesskaber. Formålet er at skabe viden om 1) hvordan pædagoger arbejder med børns deltagelsesmuligheder og udfordringer i de forskelligartede fællesskaber og 2) de mulige potentialer og begrænsninger for synergi og brobygning, pædagogernes tværgående trivselsarbejde kan indeholde.

Frikvarteret som mellemrum og frirum - En undersøgelse af organiseringer i indskolingen

Stipendiat: Astrid Margrethe Hestbech (RUC / Absalon)

Formål og potentialer ved frikvarteret i skolen er underbelyst. På den ene side organiserer lærere og pædagoger frikvartererne i indskolingen i højere grad end tidligere, på den anden side er der inden for pædagogisk forskning et stigende fokus på værdien af børns frirum i skolen. Dette projekt undersøger frikvarteret som mellemrum og frirum, ser på samspil med og modsætninger til undervisningsrummet, og undersøger læreres, pædagogers og børns perspektiver på, og oplevelser af, frikvartererne.

Orchestrating students’ collective probabilistic reasoning in elementary school

Stipendiat: Signe Gottschau Malm (KU / KP)

I Danmark møder eleverne sandsynlighedsbegrebet allerede på mellemtrinnet. Projektet vil i denne kontekst undersøge, hvordan udfordrende (fx kontraintuitive) sandsynlighedsproblemer kan facilitere elevernes stokastiske ræsonnementer og deltagelse i fælles valideringssituationer på klassen. Interventionsstudiet anvender ATD-baseret didactic engineering og lektionsstudier som metodologisk ramme for at udforske dette spørgsmål eksperimentelt.

Faciliteret gaming som fællesskabende aktivitet for elever i udsatte positioner

Stipendiat: Johnny Hjort Daugbjerg (AAU / UCL)

Med afsæt i kritisk psykologi vil dette ph.d.-projekt undersøge, hvordan multiplayer gaming kan understøtte inkluderende fællesskaber for elever i udsatte positioner, og hvordan elevernes perspektiver kan lære os om potentialer og problemer ved at anvende gaming som en struktureret aktivitet. Gennem en kvalitativ Design-Based Research undersøgelse tager projektet afsæt i feltarbejde på to specialskoler og i en mellemformsklasse på en almen folkeskole.

Fra læreruddannelse til pædagogisk praksis i folkeskolen

Stipendiat: Emilie Petersen (SDU / KP)

Der er mangel på kvalificerede lærere i folkeskolen, faldende optag på landets læreruddannelser, og nyuddannede lærere står over for et såkaldt ”praksischok”. Dette projekt undersøger i et uddannelses- og videnssociologisk perspektiv, hvordan nyuddannede læreres vidensgrundlag udvikler sig i transitionen fra læreruddannelsen til første job i folkeskolen, og hvordan vidensgrundlaget påvirker lærernes evne til at håndtere udfordringer i jobbet.

Fremskudte socialrådgiveres rolle i folkeskolen

Stipendiat: Stine Fonzie Magaard (AU / UCL)

Projektet udforsker fremskudte socialrådgiveres rolle og deltagelse i skolen, som led i et tværprofessionelt samarbejde om tidlig indsats overfor børn, der vækker bekymring. Projektet tager teoretisk udgangspunkt i social praksis, og vil ud fra deltagernes første-personperspektiv udforske forskningsspørgsmålet gennem deltagerobservationer og interviews, med en analytisk opmærksomhed på deltagernes forskellige betingelser i, perspektiver på og handlemuligheder i samarbejdet.

Juniormesterlære – undersøgelse af praksisfaglighed

Stipendiat: Michelle Mari Laage Sommer (AU / KP)

Intentionen er at udforske, hvordan juniormesterlære får betydning for de unges selvforståelse, handlemuligheder og uddannelsesvalg og i dialog mellem de unges perspektiver og tilrettelæggelse af juniormesterlære på tværs af skole og virksomhed at udvikle begreb om praksisfaglighed.

Moving literacy instruction forwards: The effect of integrating movements when learning to spell

Stipendiat: Rasmus Ahmt Hansen (KU / KP)

Projektet undersøger effekten af meningsfuld integrering af legende bevægelse i 2. klasses stavningen med fokus på at forbedre staveevnen. Der er fokus på fonem kendskab og staveevner i undervisningen og børnene evalueres i staveevner og overførelseseffekten til læsning. Først undersøges alle børn uanset niveau og dernæst børn i risiko for at udvikle skriftsprogsvanskeligheder. Lærerne indgår i udviklingen af forløbene, så potentielle positive effekter nemt kan overføres til læreruddannelsen.

Udvikling af undersøgende matematikundervisning i udskolingen

Stipendiat: Kenneth Madsen (AU / UCN)

Dette projekt sætter fokus på undersøgende matematikundervisning i overgangsfasen fra folkeskole til gymnasial uddannelse. Den teoretiske forankring findes hos Anna Sfard, der med sit begreb commognition forbinder kognition med kommunikation. Projektet vil gennem design based research bidrage med konkrete og afprøvede undervisningsforløb i undersøgende matematikundervisning og bidrager med udviklingen af commognitiv læringsteori om praksis med fokus på udvikling af lærerkompetencer.

Læreres rolle og praksis i relation til elevers uddannelsesvalg

Stipendiat: Lea Høxbroe Højbjerg (AAU / UCN)

Dette ph.d.-projekt undersøger læreres praksis, rolle og betydning ift. udskolingelevers uddannelsesovervejelser- og valg. Dette ved hjælp af kvalitative og kvantitative metoder og med en forankring i Schatzkis og Bourdieusk tænkning. Projektet sætter forskningsmæssigt læreren, lærerens rolle og praksis i centrum og tilvejebringer herigennem viden, der bidrager til at kvalificere og udvikle praksisser omkring uddannelsesvalg i folkeskolen og elevers overgang til ungdomsuddannelse.

Didaktisk metode til at arbejde med læreres etnisk-racialiserede forståelser af eleven

Stipendiat: Ditte Holch Jensen (AU / VIA)

Dette projekt argumenterer for, at der er behov for at arbejde metodisk med en handlingsforandrende og inkluderende udvidelse af læreres racialiserede forståelser af eleverne, hvis skolen skal komme minoritetsetniske elevers ulige deltagelsesmuligheder til livs. Projektet bidrager derfor med udviklingen af en metode, med hvilken lærere bliver i stand til at reflektere over og ændre egne racialiserede forståelser og praksis med målet om at øge lighed og ligeværd i skolen.

Børneliv i skolens mellemformer. Elevperspektiver på betingelser, trivsel og mistrivsel

Stipendiat: Sandra Bruus Ørtoft (RUC / Absalon)

Ph.d.-projektet fokuserer på børns trivsel i 'mellemformer' hvor almen- og specialundervisning kombineres og undersøger elevernes perspektiver på trivsel og deltagelse i disse former. Formålet er at forstå, hvordan mellemformer påvirker børns trivsel og deltagelsesmuligheder. Projektet bidrager med vigtig viden til forsknings- og uddannelsesmiljøer om børns hverdagsliv og trivselsoplevelser.

Kilde: phdraadetforuddannelsesforskning.dk