”Vi skal blive bedre til at skabe data. Lærerne skal hjælpes med at skabe, samle og visualisere data. De nationale test er pt. det bedste bud, men det er jo helt håbløst", sagde Jeppe Bundsgaard ved sin tiltrædelsesforelæsning idag.
Ny professor i it i fagene
’Fagdidaktik og it – hvor skal vi hen?’ var spørgsmålet, da Jeppe Bundsgaard i dag holdt sin tiltrædelsesforelæsning som professor ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) i Emdrup. "Vi skal blive bedre til at forstå de barrierer, der er, når undervisningen med it endnu ikke er særlig progressiv", lød svaret, han gav.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"It-didaktik handler ikke så meget om computere, som om faglighed og om metoder, aktiviteter og organisering af undervisning", står der på omslaget af Jeppe Bundsgaards bog 'Bidrag til danskfagets it-didaktik' fra 2005.
Ti år senere er det fortsat forskningsfeltets kerne at udvikle bedre metoder til at undersøge de barrierer og potentialer, læring med it har.
"For selvom vi har arbejdet med det her længe, så er det ikke så forfærdelig progressivt, det der foregår derude", konstaterede Jeppe Bundsgaard, da han i eftermiddags holdt sin tiltrædelsesforelæsning som professor ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) i Emdrup.
Danske elevers it-kunnen er ikke særlig avanceret
I sin gennemgang af de seneste 15 års forskning i fagdidaktik og it uddelte han imidlertid mange roser til sine forskerkolleger, hvis skuldre han står på og til lærere og elever, der gennem tiden har gjort ham klogere på feltet.
"Men kan man kalde os et modent forskningsfelt?", spurgte Jeppe Bundsgaard sig selv. "Nej vi er nok mere et felt i konfirmationsalderen. Lidt oprørske og lidt gammelkloge på samme tid", sagde han og fik salen til at grine.
Se forelæsningen på video (Viden på Video - Institut for Uddannelse og pædagogik)
Læremidler, data og etik
Jeppe Bundsgaards forskning i fagdidaktik og it vil i fremtiden, som nu, rette et kritisk blik på de digitale læremidler. "Vi har mange gode læremidler, men også en del, der ikke har ret høj kvalitet", fastslog han.
Tid sparet på it betyder gammeldags undervisning
En anden ting, der ifølge den nytiltrådte professor fortjener opmærksomhed er skolens data.
Trends på vej: Gamificiation og data om eleverne
"Vi skal blive bedre til at skabe data. Lærerne skal hjælpes med at skabe, samle og visualisere data. De nationale test er pt. det bedste bud, men det er jo helt håbløst. Det er en totalt fed opgave for en tekniker. Men også en kæmpe udfordring for én, der har stor tiltro til sin etiske habitus", sagde han og understregede:
"Det er vigtigt, at vi er stærke på at udvikle etiske bud på de her data-værktøjer. Og det kan vi ikke gøre alene, men i et samarbejde med selvfølgelig lærerne, konsulenterne og erhvervslivet".
Jeppe Bundsgaard har udgivet en række bøger om danskfagets it-didaktik, foruden været med i udviklingen af flere interaktive platforme og læringsspil. Sammen med Thomas Illum Hansen er han forskningsleder på tre af KL's og Undervisningsministeriets fire store it-udviklingsprojekter. Jeppe Bundsgaard sad også med i den ekspertgruppe, der udviklede forslag til de forenklede Fælles Mål for danskfaget.
Embedsmænd har ændret i Fælles Mål efter aflevering