Fagplaner
selimaksan
Slut med 'timeløse fag': Sådan skal seksualundervisning integreres
Alle nuværende obligatoriske emner og tværgående temaer bør udgå som selvstændige elementer, lyder anbefalingen fra fagplan-ekspertgruppen.
Hvad gør vi med de emner og temaer, som i dag er obligatoriske i folkeskolen,
men som ikke specifikt er placeret i nogen af skolens fag? Det har ekspertgruppen om de kommende fagplaner de kommende
fagplaner også skullet forholde sig til.
Svaret er, at det skal være slut med at lade dem fremstå som timeløse fag, dvs. selvstændige selvstændige
elementer med deres egne læreplaner.
Konkret lyder anbefalingen fx, at indholdet af sundheds- og
seksualundervisning og familiekundskab (SSF) skal fordeles på de fire fag dansk,
natur/teknologi, biologi og historie. Det lægges op til, at fagudvalgene for de
fire fag hver vurderer, hvad der er relevant i deres fag.
Faget Uddannelse og job placeres fremover i dansk fra 4. til 9. klasse,
som skal have ansvaret for en del af området. Det anbefales
desuden, at udvalgene for ale de andre fag forholder sig til, om fagets fagplan ”skal
adressere, at faget kan give eleverne billeder af og erfaringer med forskellige
uddannelser og job – bredt set”.
I forhold til færdselslære placeres det ikke i et bestemt
fag. Her er anbefalingen, at skolerne bliver forpligtet via en lov- eller
bekendtgørelsesbestemmelse til at arbejde med trafiksikkerhed på alle klassetrin.
Ekspertgruppen foreslår desuden, at de tværgående emner innovation
og entreprenørskab helt udgår som elementer i fagene for at skabe mere plads i
fagene.
”Endvidere vurderes det, at den tilgang til undervisning, som
ligger i Fagfornyelsen vil betyde, at tilgange og metoder fra de to temaer i
stigende grad bliver integreret i undervisningen”, skriver ekspertgruppen.