Fagplaner

Sådan ser ekspertgruppen på teknologiforståelse

Tilføj 'digital' til fagets navn og gør teknologiforståelse til en integreret del af tre af skolens eksisterende fag, anbefaler fagplan-ekspertgruppe.

I hvilke fag og på hvilke klassetrin bør teknologiforståelse integreres?

Det spørgsmål er ekspertgruppen, der i dag har afleveret anbefalinger til skabelonen for de kommende fagplaner også blevet bedt om at svare på.

Det er allerede politisk besluttet, at teknologiforståelse skal indføres som skolens nyeste fag, og at det sker ved at gøre det til det femte valgfag i pakken af praktisk/musiske valgfag i 7. og 8. klasse.

Men politikerne vil samtidig gerne have teknologiforståelse ind i nogle af de eksisterende fag. Hvilke og hvordan havde politikerne bedt ekspertgruppen om et bud på.

Svaret herfra er, at den nye faglighed bør integreres i de tre fag dansk (1.-9. klasse), matematik (1.-9. klasse) og natur/teknologi (4.-6. klasse).

”Hermed skal digital teknologiforståelse indgå i store og gennemgående obligatoriske fag og integreres i både humanistiske og naturfaglige fag. Dette understøtter, at eleverne opnår bred forståelse for digitale teknologiers funktioner og konsekvenser, som går på tværs af fagområder og forskellige aspekter af elevernes hverdag”, skriver ekspertgruppen.

Ligesom for de øvrige fag er der nedsat et udvalg, der skal stå for at udfylde fagplanen for det nye fag. Ekspertgruppen lægger op til, at fagudvalget gerne må udfordre gruppens anbefalinger til, hvilke klassetrin fagligheden bør blive en del af.

Gruppen skriver i den forbindelse, at de mener, teknologiforståelse kun i begrænset omfang bør indgå i indskolingen for at gøre plads til fagenes kernestof.

Selvom gruppen peger på, at fagligheden specifikt skal være en del af dansk, matematik og natur/teknologi, mener gruppen også, at alle fag ”skal forholde sig til, hvordan digital teknologibrug påvirker faget og undervisning i faget”, men at det altså adskiller sig fra det ansvar, der er for at undervise i digital teknologiforståelse i tre af skolens fag.

Ekspertgruppen anbefaler også en mindre ændring af fagets navn. Står det til ekspertgruppen, bør faget hedde digital teknologiforståelse.

”Teknologi skal forstås som digital teknologi, idet øvrig teknologi indgår i andre eksisterende fag, for eksempel natur/teknologi. For at understøtte skolernes forståelse heraf, bør termen ’digital teknologiforståelse’ bruges fremfor alene ’teknologiforståelse’”, skriver gruppen.