Anmeldelse

Literacydidaktik i fagene

Literacy som rettighed

Antologien væver literacybegrebet sammen med hverdagen, hvilket er en nyskabelse i forhold til tidligere udgivelser om emnet.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Literacydidaktik i fagene" har en bred målgruppe og henvender sig således til både pædagog- og lærerstuderende samt lærere, vejledere med flere, der beskæftiger sig med elever på skolens mellemtrin.

Fakta:

Titel: Literacydidaktik i fagene

Pris: 400

Sider: 185

Forlag: Dafolo

Det særlige ved denne udgivelse i forhold til mange andre i samme genre er den indledende artikel, hvor begreberne læring, empowerment og deltagelse bliver foldet ud i forhold til literacybegrebet og Unescos definition af literacy. Her bliver begrebet vævet ind i hverdags- og samfundslivet og er en demokratisk rettighed.

At det netop er mellemtrinnet, er som udgangspunkt et godt valg, da nogle af de største sproglige udfordringer for eleverne netop kommer i disse år. Eleverne bliver mødt af større faglige og sproglige udfordringer end tidligere, så udviklingen af  deres hverdagssprog, men i særdeleshed også deres fagsprog er centrale elementer i alle fag. Det sætter udgivelsen en kraftig streg under ved at have artikler, der hver for sig peger ind i forskellige fag i skolens fagrække. Det drejer sig om fag som kristendomskundskab, historie, dansk og matematik samt artikler af mere tværgående karakter, der diskuterer literacybegrebet og forståelsen i forhold til Fælles Måls tværgående emne om sproglig udvikling.

Fælles Måls tværgående emne om sproglig udvikling rummer andet og mere end blot faglig læsning. Det rummer det centrale i literacy, som er meningsskabende kommunikative processer – både i forhold til det talte og skrevne sprog og i forhold til forskellige elevgrupper som tosprogede elever og ordblinde. Antologien rummer derfor også særskilte artikler, der henvender sig til lærere med særlig interesse for literacydidaktik i forhold til gruppen af tosprogede og ordblinde elever.

"Literacydidaktik i fagene" giver et nyt perspektiv på læring og literacy i læringsfællesskaber i skolen, hvor lærere gennem elevernes deltagelse og kommunikative processer udvikler en literacydidaktik, der kan være en stor inspiration for lærere og andre interesserede, der arbejder med elever på folkeskolens mellemtrin.