Arkivfoto fra tidligere prisoverrækkelse.

Her er årets nominerede

Lærerprofession.dk nominerer hvert år en række bachelorprojekter fra læreruddannelserne og pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet. Vinderne findes den 15. november. Se her, hvem der er med i opløbet.

OM LÆRERPROFESSION.DK

■ Lærerprofession.dk drives i fællesskabaf Folkeskolen og professionshøjskolerne.

■ Formålet er at støtte videndeling og inspirere studerende ogundervisere til at fokusere på sammenhæng mellem uddannelse ogskolehverdag, mellem teori og praksis og mellem forskning oglærerpraksis.

■ Eksaminatorer og censorer kan indstille bachelorprojekter fralæreruddannelsen og pædagogiske diplomprojekter. Tre uafhængigedommergrupper med lærere, skoleledere, skolechefer,universitetsforskere og undervisere fra læreruddannelsen udpegerderefter vinderne.

■ Foruden de to priskategorier uddeler Lærerprofession.dk ogsåen naturfagssærpris, og Folkeskolen uddeler enformidlingspris.

■ Prisfesten finder i år sted fredag den 15. november. Du kanfølge med på folkeskolen.dk

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Professionsbachelorprojekt

SPIL: Elementer af spil i undervisningen motiverer eleverne

Ida Toft Andersen og Petra Trier Hornemann: »Spillende og legende læring«, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, Odense.

DANSK/FILOSOFI: Filosofiske samtaler kan være med til at udvikle elevers dannelse

Mathias Sønderby Bengtson: »Potentialet i litteratursamtalen om den komplekse ungdomslitteratur«, Professionshøjskolen Nordjylland, Aalborg.

FRAVÆR: Når undervisning sendes live, kan syge elever følge med

Mia Schøler Langermann: »Digital deltagelsesmulighed for kronisk og langvarigt syge elever«, Professionshøjskolen Syddanmark, Esbjerg.

HÅNDVÆRK OG DESIGN: Praksisfaglighed i og uden for skolen

Julie Minor Jensen: »Undersøgelse af praksisfaglighed i skolen«, Københavns Professionshøjskole, Frederiksberg.

HÅNDVÆRK OG DESIGN: Kreativiteten er udfordret i faget håndværk og design

Jan Drastrup Bøgelund: »Et fag i udvikling - eller to fagligheder i afvikling«, Professionshøjskolen Nordjylland, Hjørring.

DANSK: Lærere føler sig ikke klædt på til undervisning i nabosprog

Line Meldgaard Børjesson og Inge Bro Sørensen: »Nabosprogsundervisning - den gode intention«, Professionshøjskolen Nordjylland, Aalborg.

Bøtten er vendt: Nu skriver de lærerstuderende projekt i deres fag 

MUSIK: Fagsprog udelukker ikke gode musikoplevelser

Ane Friis Nielsen: »Fagsproget i musik«, Professionshøjskolen Syddanmark, Esbjerg.

MATEMATIK: Elever har brug for bevægelse uden fagligt indhold

Steffie Neupart og Maria Sunke: »Motion og bevægelse i matematikundervisningen«, Professionshøjskolen Via, Aarhus.

DANSK: Læreren skal give eleven nøgler til at åbne teksten

Henriette Olesen og Mirjam Beck Madsen: »Billedbøgers dannelsespotentiale, autentiske læsere på mellemtrinnet«, Professionshøjskolen Via, Silkeborg.

UDESKOLE: Udeundervisning kan motivere eleverne, men der skal være klare rammer

Nanna Marie Schelde Therkildsen: »Udeskole i historieundervisningen«, Professionshøjskolen Nordjylland, Hjørring.

 Årets bedste projekter fra lærernes grund- og efteruddannelse er fundet 

Pædagogiske dimplomprojekter

MATEMATIK: Der er piger, der ikke tror på egne evner i matematik

Helene Salvagni Binderup: »Self-efficacy i matematikundervisningen«,

Professionshøjskolen Via UC.

MATEMATIK: Undersøgende undervisning giver lyst til at lære

Nita Christensen og Louise Østengaard: »Undersøgende matematik«, Professionshøjskolen Absalon.

SÆRLIGT BEGAVEDE: Elever med særlige forudsætninger risikerer at blive underydere

Hanna Lynderup Jensen og Jannie Gamst: »Inklusion af elever med særlige forudsætninger«, Professionshøjskolen Nordjylland.

MATEMATIK/LÆRINGSPLATFORME: Meebook indsnævrer mulighederne i matematik

Laura Møberg Kristensen: »Matematisk dannelse i en digital læringskultur«, Professionshøjskolen Via UC.

IT: Elever skal hjælpes meget for at blive kritiske undersøgere

Maria Preisler Nørgaard: »Informationskompetence i spil med Søg­Smart«, Professionshøjskolen Nordjylland.

DANSK: Læst, men ikke forstået!

Malene Ross-Hvam: »Tidlig indsats for elever, der har læseforståelsesvanskeligheder«, Professionshøjskolen Via UC.

TRIVSEL: Mange elever keder sig. Det kan der gøres noget ved

Uffe Thorsen: »Trivsel er noget, vi gør i klassen«, Professionshøjskolen Via UC.