For første
gang nogensinde åbner Den Kommunale Kompetencefond i morgen for blandt
andre lærere og børnehaveklasseledere, som kan søge om støtte til fagfaglig efteruddannelse.
Fonden finansierer 80 procent af udgifterne. De sidste 20
procent skal findes i skolernes i forvejen pressede budgetter.
Har skolerne råd
til det, eller kan hele kompetencefonds-ordningen blive en fuser, fordi
pengene simpelthen ikke er der? Og hvordan får man det til at gå op med
vikardækning?
Skolelederforeningens
formand Dorte Andreas har tidligere sagt til Folkeskolen, at det ville være
”brandærgerligt”, hvis det viser sig, at skolerne ikke har råd eller ikke kan få det til at gå op med vikarer.
Folkeskolen har taget temperaturen hos tre
skoledere rundt i landet.
Leder: Vores lærere må gerne vente et år
På
Antvorskov Skole i Slagelse har skoleleder Peter Haldor Hansen den holdning, at
han nok skal få det til at gå op, selvom de også her kæmper med budgettet og en
presset økonomi.
Han understreger, at fordi ordningen med kompetencefonden er
en del af overenskomstaftalen, ”skal vi jo finde en løsning”.
”Alt andet
ville være urimeligt. Når det er sagt, har vi desværre lige været nødt til at
tage afsked med fire medarbejdere, fordi budgettet ikke rakte. Derfor har jeg
meldt ud til lærerne, at vi kommer til at se ret kritisk på ansøgninger her i
2025 og mellem linjerne forsøgt at kommunikere, at det er en rigtig god idé,
hvis de venter med at søge til kalenderåret 2026”, siger han.
Peter Haldor
Hansen understreger dog, at de i ledelsen også forholder sig til de
ansøgninger, som måtte komme i år. Han har lavet en udregning, der viser, at det
løber op i omkring 200.000 kroner, hvis alle hans lærere skal på
efteruddannelse på et år.
”Vi er en
stor skole og har derfor også en rimelig stor økonomi. Selv hvis jeg skal finde
de penge, kunne det nok godt lade sig gøre”, siger han.
Vikartimer større problem end økonomi
Skolelederen
er mere bekymret for, at der med den nye efteruddannelsesordning sandsynligvis
bliver flere lærere end normalt, som skal tages ud af undervisningen i løbet af
året.
”Vi er
heldige, at vi har nogle dygtige vikarer, blandt andre nogle lærerstuderende.
Men vi arbejder meget med relationer på skolen, og det går altid udover det
relationelle, når der er lærere, som skal tages ud af den daglige
undervisning”, siger han.
På
Bakkegårdsskolen i Trige ved Aarhus arbejder de med en åben kursustilmelding i
et dokument, som alle medarbejdere kan tilgå og skrive i, fortæller skoleleder
Dick Douglas Glintborg.
Den sidste dag i måneden går ledelsen ind og vurderer
og markerer med grøn eller rød, om medarbejdere får lov at tage afsted.
I
forbindelse med åbningen af Den Kommunale Kompetencefond har de også indført
farven gul, som betyder, at man kan tage afsted, såfremt man får de 80 procent
dækket af fonden.
"Det er
sjældent, vi siger nej til kurser. I år har vi sagt nej til én, der ansøgte for
sent, og til én, som havde fået et andet stort kursus. Jeg går meget op i, at
medarbejderne har mulighed for at udvikle sig. Det skal alle gerne kunne svare
ja til, at de har, når vi laver arbejdspladsvurderinger", siger han.
Prioriterer at have råd til efteruddannelse
Dick Douglas
Glintborg fortæller, at de på Bakkegårdsskolen har valgt at prioritere at have
et økonomisk råderum på skolen, selvom de måske i stedet kunne have en
medarbejder mere ansat.
Derfor kan han også sagtens finde de 20 procent af
udgifterne, skolen skal dække, når de ansatte får støtte fra kompetencefonden.
"Jeg
har valgt at have en ansat mindre, fordi det betyder, at vi har råd til de
ting, vi synes giver mening. Vi har råd til efteruddannelse, vi har råd til en
pædagogisk weekend og til alle de endagsture, som lærerne gerne vil på med
eleverne", siger han.
Han så
gerne, at Den Kommunale Kompetencefond havde bredere kriterier for, hvad der
kan ansøges til. Især synes Dick Douglas Glintborg, at det er ærgerligt, at
kurser højst må vare seks dage.
"Vi har
nogle specialklasser, hvor noget af det, børnene kæmper med, er
udtalevanskeligheder. Derfor har jeg en lærer, som begynder på sidste modul af
logopæduddannelsen til august. Vi prøver at give det et skud og sende en
ansøgning, men når jeg tæller antallet af uddannelsesdage, er der for mange
til, at vi kan få støtte. For mig at se er det et problem, at positivlisten er
så snæver", siger han.
Kriterierne for at få støtte fra kompetencefonden lyder, foruden at kurset højst må vare seks dage (eller 48 timer), at det skal have et tydeligt fag-fagligt fokus, tydelig fokus på en fagblok eller et tydeligt tværfagligt eller flerfagligt fokus. Desuden skal det udbydes af en offentlig uddannelsesinstitution, af en af Lærernes Centralorganisations medlemsorganisationer eller af en privat kursusudbyder, som har en samarbejdsaftale med en offentligt anerkendt uddannelsesinstitution.
Kurser og sygdom samtidig kan give udfordringer
Heller ikke på Egebjergskolen i Horsens er skoleleder Klaus Lundgaard Schubert sønderligt bekymret for, at skolen skal dække 20 procent af udgifterne, når en lærer eller børnehaveklasseleder skal på efteruddannelseskursus via kompetencefonden.
"Jeg tror godt, vi kan få det til at gå op, både rent økonomisk og med vikardækning. Det er til at planlægge efter, i modsætning til når der mandag morgen ringer seks lærere med influenza. Men der kan selvfølgelig opstå problemer, hvis vi har fire lærere afsted, samtidig med at vi render ind i en masse sygdom", siger han.
Han håber, at der både bliver mulighed for, at lærere søger på egen hånd, og at han kan sende for eksempel en årgangs matematiklærere afsted sammen.
"Mit indtryk fra mine skolelederkolleger her i Horsens er også, at de er positive og kan finde pengene, men at der selvfølgelig lige er lidt logistik, vi skal have til at gå op", siger han.
Der åbnes for ansøgninger til Den Kommunale Kompetencefond i morgen klokken 12.