Anders
Bak Mejlvang er en af de første 13 studerende, der i sommer dimitterede fra den
nye masteruddannelse i musikpædagogisk udvikling.
Uddannelsen
har til formål at udvikle lærere, pædagoger, musikere og musikpædagoger, så de
får kompetencer, der styrker deltagelse i musik for alle borgere.
”Da jeg læste
beskrivelsen af uddannelsen, så harmonerede den ret meget med min profil, og
med, hvad jeg synes, der er interessant. Det tiltalte mig enormt meget, at det
handlede om at udvikle musikundervisning. Heldigvis havde jeg en leder, som
også kunne se idéen”, fortæller Anders Bak Mejlvang om uddannelsen, der ligger på Rytmisk Musikkonservatorium i København.
Han har sin
daglige gang på Søndermarksskolen i Rønne på Bornholm, hvor han underviser 1.,
4., og 5. årgang i musik og derudover har musikaktiviteter på tværs af
årgangene.
Om at vende den blødende udvikling
Med
en uddannelse i musikvidenskab fra Københavns Universitet og ni års erfaring som musiklærer, gik han
egentlig og overvejede at læse til meritlærer, da han faldt over den nye
masteruddannelse.
”Jeg manglede noget faglig sparring, og da jeg læste undervisningsbeskrivelsen,
var det næsten som om, at nogen havde kigget på min baggrund og sagt: ”Kan vi ikke lave en videreuddannelse
til folk, der er havnet her?’”, siger Anders Bak Mejlvang og forklarer:
”Altså folk,
der har undervist i musik i nogle år, men som samtidig gør sig nogle tanker om
musikfaget og om, hvordan vi kan vende den blødende udvikling, der er for
musikfaget og folkeskolen og prøve at få drejet skuden på en eller anden måde”.
Alle
studerende på uddannelsen har undervisningserfaring og kompetence, så sigtet med
uddannelsen er udelukkende, hvordan man udvikler musikfaget og
musikundervisning
generelt. ”Og der kan man sige, at selvom man rigtig gerne vil udvikle i folkeskolen og
ikke bare drifte, så er det sjældent, at der er resurser og tid til det”, siger
Anders Bak Mejlvang.
Om uddannelsen
Næste hold har ansøgningsfrist 1. maj med studiestart 5. september.
Hvem kan søge? Minimum er bestået relevant bacheloruddannelse eller professionsbachelor
fra en professionshøjskole, et konservatorium eller universitet samt minimum 2
års relevant erhvervserfaring. Det er muligt at søge meritgodkendelse, hvis éns
uddannelse er af ældre dato. Der er ingen optagelsesprøve.
Varighed: Den tager normalt to år på halv
tid, der er fordelt på fire semestre. Man samles ca. en weekend om måneden på
hver af de fire semestre. Resten af studietiden foregår i studiegrupper og i
egen praksis.
Pris: Den fulde uddannelse (60 ECTS) koster
111.000 DKK for den årgang, der starter i 2025. Uddannelsen betales over fire
rater. Der er også mulighed for at tage et enkelt valgmodul (5 ECTS) til 9.250
kr.
Hvem betaler?
Uddannelsen betales af arbejdsgiveren eller evt. af deltageren selv, men der
kan være mulighed for at søge støtte i de statslige, regionale og kommunale
kompetencefonde, afhængig ens overenskomst. Kontakt uddannelsen for at høre
nærmere.
Hvor foregår det? Uddannelsen udbydes af Rytmisk
Musikkonservatorium, København, hvor efterårets samlinger foregår. Forårets
samlinger foregår på VIA University College eller Det Jyske Musikkonservatorium
i Aarhus og Det Kongelige Danske Musikkonservatorium eller Københavns
Professionshøjskole i København.
Læs mere
Har fået indsigt i andre grene af musikpædagogikken
En af
uddannelsens store styrker er, at de 22 studerende, som startede, havde et stort
spænd både aldersmæssigt og geografisk med to fra Grønland, en fra Norge og mange
andre steder i landet.
Der var også
et spænd i det, folk arbejder med. Fra en rytmikpædagog, som arbejder med
vuggestuebørn, til en der arbejder med voksne udviklingshæmmede og så folk fra
musikskoler og folkeskoler.
”Det er en kæmpe gave til uddannelsen, fordi det gør, at man får indsigt i
andre grene af musikpædagogikken, end den man selv lige beskæftiger sig med. Der
er også lavthængende frugter som, at hvad der virker på voksne
udviklingshæmmede, virker måske også i 2. klasse. Og hvad der virker i en
vuggestue, virker måske også på voksne med udviklingsnedsættelse”, siger Anders
Bak Mejlvang.
”At opleve at
musikken er et universelt sprog, som i virkeligheden kan tale på tværs af en
hel masse forskelligt - både aldersgrupper, men også udviklingsstadier”, tilføjer
han.
Har fået trænet at kunne sætte ord på fagets
betydning
Det netværk,
der opstod blandt de studerende, har givet Anders Bak Mejlvang muligheden for
faglig sparring. Noget, han har savnet.
”Det kan være enormt rart at høre, at der er andre, der står med samme
udfordringer”, siger han og fortsætter.
”For mange
musiktimer og for mange ekstra aktiviteter. Det, som gør, at musiklærere
brænder ud. Hvis man så ovenikøbet ikke har et musiklærernetværk, som kan
spejle ens frustrationer og komme med god inspiration, så brænder musiklærere
ud”.
En vigtig del
af arbejdet med udvikling handler om at kunne formidle musikfaget. For at øve
det var de studerende med til hinandens eksamener. ”Vi fik alle sammen øvet os rigtig meget på formidling. Det var meget fokus på
at træne os i at sætte ord på, hvorfor faget er vigtigt, hvad det kan, og
hvorfor det skal prioriteres. Så du får også nogle staldtips til, hvordan du
sparker døren ind til kommunen”, forklarer han.
En intens
uddannelse
”Vi startede
med noget, der hed U-teori, som går ud på mere eller mindre at aflære det, man
allerede har lært for at prøve at starte forfra mere eller mindre. Det havde
sin berettigelse, for det var jo netop for at undgå, at vi bare mødtes med
nogle andre og gav tricks og tips til, hvordan man kunne undervise musik. Det
er jo det, man laver på kurser. De ville gerne have, at vi selv var med til at
udvikle på tingene. Det var rigtig fedt”.
Undervisningen
foregår over hele weekender, så det er intensivt, mens det står på.
”Man var godt
baldret i hovedet, når man var færdig søndag eftermiddag og havde været i gang både
fredag, lørdag og søndag”, fortæller han og tilføjer, at undervisningen også havde
et praktisk element: ”Mange af de fag, vi havde var meget tænke og ”oppe i hovedet”. Det var rigtig
fint, at der kom noget praktisknært gennem valgfag i fx komposition, musik og
bevægelse eller samsang”.
Har brugt uddannelsen til at få bedre vilkår
Den faglige stolthed,
uddannelsen har bidraget med, har betydet meget for ham, og de vilkår han
arbejder under.
”Uddannelsen har gjort, at jeg har fået nogle vilkår, i hvert fald i år, som
har gjort, at jeg har haft 100 procent mere arbejdsglæde. Og sagtens ville
kunne fortsætte som musiklærer under de vilkår, jeg arbejder under nu. Det
handler om færre undervisningstimer, så jeg kan få noget forberedelsestid til alle
de ekstra aktiviteter, man har som musiklærer”.
Anders Bak Mejlvang har over for sin leder blandt andet italesat, at han ikke
skal have ansvaret for klasser, mens han afvikler morgensang.
”Så må der være en anden lærer, der tager over. For man skal ikke stå og føle,
at man har ansvaret for 4.a, imens man prøver at styre et slideshow. Jeg har
også fået nogle dejlige fleksibilitetstimer til at lave det, jeg synes er sjovt.
Fx med nogle af de elever, jeg kender på skolen, som udviser ekstra stor glæde ved
musikfaget eller som er rigtig dygtige - dem som nogle gange sidder i 5. klasse
og venter på de 25 andre elever og bare gerne vil i gang med at spille. Dem har
jeg fået lov at lave et hold for på tværs af årgangene”.
Hvad vil du sige til andre, der overvejer uddannelsen?
”Bare gør
det. Både i forhold til det faglige udbytte, men også netværket. Det er så fedt
at kende mennesker rundt omkring i landet, som man ved underviser i musik. Det
har givet mig enormt meget blod på tanden i forhold til, fx hvis jeg skal gøre
et eller andet på de kommunale linjer. Så ved jeg, at jeg bare kan ringe til
Kasper i Holstebro og spørge ham, hvad de laver for tiden. Eller kontakte
Katrine i Gladsaxe, fordi jeg ved, at de har gang i noget spændende”.