”Jeg tror ikke, at den var færdig”.
Sådan lød det i starten af april
fra børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) under en
folketingsdebat om skolernes udfordringer med vold i kølvandet. Med til svaret
tilføjede ministeren, at han var usikker, så han var ”lidt ude på dybt vand”.
Han blev spurgt af Liberal Alliances skoleordfører Helena Artmann Andresen, hvorfor ingen af de to socialdemokratiske
efterfølgere har brugt den handlingsplan mod vold i skolen, som blev udarbejdet, da Merete Riisager (LA) var undervisningsminister for fem år siden.
Fortællingen i
offentligheden har været, at handlingsplan på grund af folketingsvalget 5.
juni 2019 ikke nåede at blive helt færdig. Men Folkeskolen har fået aktindsigt, og den afslører, at handlingsplanen var både skrevet, færdiglayoutet og dateret
i april 2019.
Det bliver også bekræftet af
daværende minister fra Liberal Alliance Merete Riisager i et interview til Folkeskolen.
Hun var undervisningsminister
fra november 2016 til juni 2019, og hun fortæller, at planen lå klar. Problemet
var, at hun ikke kunne få politisk opbakning i
folkeskoleforligskredsen til at komme igennem med planen.
”Vi kom for tæt på et folketingsvalg.
Når det sker, bliver partierne mere uvillige til at indgå kompromiser. Desuden
havde jeg allerede meldt ud, at jeg ikke genopstillede ved valget, så jeg havde
ikke politisk power til at gennemføre noget, som var så relativt kontroversielt.
Så jeg blev nødt til at kaste håndklædet i ringen”, fortæller hun med reference
til, at hun året forinden havde meldt ud, at hun ville forlade politik ved et
kommende folketingsvalg.
Lagde planen klar til sin
efterfølger
Betingelserne for at komme
igennem med handlingsplanen blev desuden besværliggjort af, at stemningen blandt
skoleordførerne den gang generelt var en helt anden, end den er i dag.
”Der var sindssygt dårlig
stemning. Det ville bare have endt i råben og skrigen, og det syntes jeg, at
problemerne med vold var alt for vigtige til. Derfor valgte jeg at lægge den i
skuffen til den næste minister”, siger hun.
Som minister satte Merete
Riisager ved flere lejligheder fokus på skolernes udfordringer med vold. Hun fik
blandt andet Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) til at lave den
hidtil mest omfattende undersøgelse af, hvor galt det stod til med vold mod
lærere og pædagoger.
Næste skridt skulle have været handlingsplanen. En plan, der indbefattede oprettelsen af en taskforce, som skulle kunne rykke ud til skoler med særligt
store problemer, og så skulle skolerne også have flere sanktionsmuligheder over for
voldelige elever.
”Vi har nogle mennesker, der går
på arbejde i et miljø, som er fuldstændigt urimeligt. Det kan vi ikke ignorere”, siger Merete Riisager.
Riisager: Vold er stadig
tabubelagt
Merete Riisager fortæller, at
hun heller ikke mødte den store begejstring for handlingsplanen fra de centrale
skoleorganisationer.
”Især Skolelederforeningen var
modstandere af det her, fordi det især er skolelederne, der skulle administrere
det”, fortæller hun.
Den tidligere minister oplever,
at selvom medierne ad flere omgang har bragt historier om alvorlig vold på skoler,
og at en række undersøgelser også har påvist, at omfanget af problemet er stort,
”så er det stadig tabubelagt at tale om ude på skolerne”.
Det var da heller ikke på de
officielle ministerbesøg, at skolerne og lærerne åbnede op omkring deres udfordringer
med vold, fortæller hun.
”Det er først, når man virkelig
spørger ind til, hvordan deres hverdag er, at historierne kommer. Jeg har
siddet overfor lærere med tårer i øjnene og rysten på hånden, fordi de har lidt
tydelig fysisk og mental overbelastning. Det kan man simpelthen ikke byde
mennesker, hverken voksne eller børn”, siger hun.
Skolerne mangler disciplinære greb
Mener du, at folkeskolen havde
stået et andet sted i dag i forhold til bekæmpelsen af vold, hvis du var kommet
igennem med handlingsplanen?
”Det tror jeg, men det er også
vigtigt ikke at bilde sig ind, at der findes mirakelmidler, når man taler om
folkeskolen. Men det var nogle meget konkrete greb”.
Ifølge den tidligere minister er
en af udfordringerne, at lærere og skoleledere over årene har ”fået afhændet de
disciplinære greb”.
”Det er noget, der er sket
løbende. Det har været ud fra en pædagogisk tænkning om, at man altid skal arbejde
med det gode. Det er også fint. Men problemet er, at sådan hænger verden ikke altid
sammen”.
Derfor mener hun, at der i alle
sammenhænge i et samfund er ”brug for en bagkant”. På et arbejde kan man blive
fyret, ligesom der er en årsag til, at det er nødvendigt for et samfund at have
et politi.
”For nogle gange er der nogen,
der gør noget dumt. Sådan er det også i en skoleklasse, hvor der også nogle
gange er elever, der bryder reglerne. Der skal være en bagkant og mulighed for
at trække nogle forskellige disciplinære kort, specielt hvis det er nogle brud
på reglerne, som simpelthen ødelægger klasserummet”.
Ifølge den tidligere undervisningsminister
står skolerne i dag nærmest kun med muligheden for at ”udfase en elev helt fra
klassefællesskabet ved at sætte eleven i et specialtilbud”.
”Det gør, at de elever, som
faktisk har brug for at blive sat på plads for at lære at indordne sig i et
fællesskab, de lærer det ikke”, siger hun.
Tesfaye: Der gik noget tid, før
jeg læste den
Merete Riisager fortæller, at hun
aldrig har talt med sin efterfølger Pernille Rosenkrantz-Theil (S) om, hvorfor hun
ikke valgte at bruge handlingsplanen.
Siden er Pernille Rosenkrantz-Theil
blevet udnævnt til social- og boligminister. Redaktionen har kontaktet Social-
og Boligministeriet for en kommentar fra Pernille Rosenkrantz-Theil. Hun har dog
ikke ønsket at kommentere på historien.
Folkeskolen har til
gengæld modtaget en kommentar fra Mattias Tesfaye (S) på, hvorfor han ikke vidste,
at planen har ligget færdig i fem år.
”Den tidligere borgerlige regering arbejdede på en handlingsplan
mod vold i skolen. Men de fik den aldrig fremlagt for offentligheden. Derfor
varede det også et stykke tid, før jeg læste den som minister”, siger
undervisningsministeren i en skriftlig kommentar.
Mattias Tesfaye fortæller, at han mener, at ”der er flere gode tanker”
i planen.
”Jeg har bedt ministeriet om at arbejde videre med nogle af
forslagene. Jeg kan også se, at min forgænger arbejdede med problemstillingen.
Ligesom parterne i Sammen om
Skolen er kommet med anbefalinger om udadreagerende adfærd i skolen. Endeligt
forbereder vi for tiden en ændring af Ordensbekendtgørelsen. Det er alt sammen
noget, der blev adresseret i den aldrig-offentliggjorte handlingsplan”.
”Så jeg synes ikke, det er helt rigtigt, at den bare har samlet
støv”, siger han.
LA-politiker: Kritisabelt, at ministeren ikke vidste, at den var klar
Helena Artmann Andresen fra Liberal
Alliance fortæller, at det kommer bag på hende, at handlingsplanen faktisk var
helt færdig.
”Jeg har jo troet på det svar, jeg har fået fra Tesfaye. Det
er kritisabelt, at han ikke har vidst, at den faktisk har været helt klar. Det
vidner om, at det her ikke har været noget, som har været prioriteret i
Socialdemokratiet. For Pernille Rosenkrantz-Theil valgte jo også ikke at bruge
den, selvom det er ikke noget nyt, at der er vold og trusler i folkeskolen, og hun blev også spurgt ind til handlingsplanen flere gange, da hun sad som minister”,
siger hun.
Skoleordføreren kan slet ikke se, at handlingsplanen ikke skulle
have samlet støv i alle de år, som Mattias Tesfaye ellers påstår.
”Der er jo ikke sket noget på området. Det var først, da
sagen kom om Borup, at Socialdemokratiet ville begynde at tale om det her. Ellers
er det ikke noget, jeg har hørt ministeren tale om tidligere”.