Skolelederforeningen var imod handlingsplanen,
fortæller Merete Riisager i forbindelse med, at Folkeskolen kan afsløre,
at hendes plan mod vold i skolen faktisk nåede at blive færdig, men at hun lagde hun den i
skuffen til sin efterfølger i ministeriet, fordi hun ikke kunne få politisk opbakning
inden folketingsvalget.
Det er helt rigtigt, lyder det
fra skoleledernes formand Claus Hjortdal. Og vi er stadig imod, fortæller han.
”Vi synes, at handlingsplanen er
langt fra folkeskolens formålsparagraf om, at vi i samarbejde med forældrene
skal løfte eleverne fagligt og skabe en god skolegang. Den handler om, at skolelederne
skal kunne pålægge forældrene noget i stedet for at have en dialogpræget
tilgang. Det rammer helt skævt”, siger han.
Claus Hjortdal peger konkret på,
at skolelederne som noget nyt skulle kunne pålægge forældre ”handlepligter” som
fx pligt til at deltage i samtaler eller aflevere og hente deres barn.
”Hvad gør vi, hvis forældrene
nægter? Så står vi som skoleledere i en grinagtig situation, hvor vi siger ’I
skal’, og forældrene siger ’Vi kommer ikke. Vi gør det ikke’”.
Skolelederformanden
kan heller ikke se noget formål med, at skolelederne som noget nyt skulle kunne
pålægge voldelige som straf at ”at deltage i genopbyggelige aktiviteter”, som fx
at rydde op på nogle af skolens fællesarealer eller at lave vedligeholdelse af
skolens område.
”Det er samme problemstilling. Hvad
nu hvis forældrene siger, at det vil de ikke have? Og det giver i øvrigt heller
ikke mening at få et barn fra børnehaveklassen til at lave genopbyggelige
aktiviteter. Barnet vil ikke ane, hvorfor de gør det”, siger Claus Hjortdal.
Taskforce ”er en naiv tankegang”
I den tidligere undervisningsministers
handlingsplan fremgår det også, at der skulle oprettes et nationalt task force,
der skulle kunne rykke ud og hjælpe skoler med særligt store problemer med
vold. Heller ikke den ide får nogen roser fra skolelederformanden.
”Det er troen på, at nogle i
København eller Aarhus kan rykke ud og gøre nogle ting bedre ud på skolerne.
Det er en naiv tankegang. Tingene skal ordnes ude på skolerne, og det skal ske
i samarbejde mellem skolen og forældrene”.
Merete Riisager var også klar
til at give skolelederne kompetencen til ”at forlange, at en elev får et andet
skoletilbud”. I dag kræver det, at skolen har fundet en anden skole, der vil
tage imod eleven – men det skulle ikke længere være et krav ifølge Riisagers
plan. Det er Claus Hjortdal også stor modstander af.
”Det er noget, der i sin ånd
kommer fra fri- og privatskolerne, som har mulighed for at smide elever ud, som
ikke opfylder skolens værdier. Den tilgang kan vi ikke bruge. Vi er
forpligtiget til at undervise alle elever, der bor i distriktet. Derfor er vi
nødt til at tænke anderledes, og det er også derfor, at vi er i gang med at revidere
ordensbekendtgørelsen”.
”Det er dybt indgribende i børns
liv”
Ifølge skolelederformanden er
det generelt en helt forkert tankegang at bortvise elever.
”Der er ingen elever, der får det
lettere af at blive bortvist. Det kan godt være, at det bliver nemmere for
skolen, men for de fleste elever vil det være en meget voldsom sanktion. Volden
er i øjeblikket i indskolingen, og det er simpelthen ikke i orden at bortvise
et barn i indskolingen. Det er dybt indgribende i børns liv, og det skadeligt
for dem”.
Merete Riisager siger, at hun
tror, at det havde gjort en positiv forskel, hvis det var lykkedes hende at
komme igennem med handlingsplanen for fem år siden. Du er ikke enig?
”Nej, jeg tror, at det havde
gjort det mere besværligt for skolelederne. Det havde givet os flere kampe med
forældrene, og det er ikke det, vi har brug for. Vi har brug for at samarbejde”,
siger han.
Danmarks Lærerforening lavede i kølvandet på Borupsagen en
undersøgelse i samarbejde med TV2 om, hvor meget vold lærerne oplever, at der er
mellem eleverne.
I undersøgelsen blev lærerne også
spurgt til, om de oplever, at deres skole ”mangler
sanktionsmuligheder overfor elever med voldsom udadreagerende adfærd”. Det
svarede hele 78 procent af lærerne ja til.
DLF: Sanktioner løser ikke problemet
Ifølge lærernes formand Gordon Ørskov Madsen er det også foreningens
politik, at der skal være sanktionsmuligheder, men han understreger, at
sanktioner ikke løser skolernes problemer med vold.
”Der kan være enkelte tilfælde, hvor det er nødvendigt at
sende enkelte elever hjem, og at vi er nødt til at beskytte fællesskabet. Men
jeg kan bare ikke se, at det løser problemet. Det tror jeg også, at de fleste
lærere vil kunne nikke til. Vi skal også være obs på, om vi sender eleven hjem
til et hjem i kaos og mismod”, siger han.
Lærerformanden synes helt generelt, at det er alt for nemt
for politikerne at sige, at skolerne i højere grad skal sende elever hjem, der har
været voldelige.
”Vi vil hellere kunne gøre en indsats tidligere, så
episoderne ikke eskalerer, så vi ikke får brug for sanktioner. Det er for
letkøbt at sige, at vi skal bare have større sanktioner, og at vi må sætte
grænser. Jeg er sådan set med på, at det skal have konsekvenser, hvis man ikke opfører
sig ordentligt, men det er i øvrigt også en del af pædagogikken”, siger han.
Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) oplyser i et svar til Folkeskolen, at han mener, at "der er flere gode
tanker i handlingsplanen", og at han derfor "har bedt ministeriet om at arbejde videre med
nogle af forslagene".