Interview

Derfor har skærmskeptiske Tesfaye pludselig fået fidus til onlineundervisning

Han har kæmpet for at få skærmene ud af skolen, siden har startede som minister. Men når det kommer til én særlig elevgruppe, opfordrer Mattias Tesfaye (S) nu kommunerne til at give digital undervisning en chance.

Offentliggjort Sidst opdateret

”Jeg er jo generelt set meget kritisk overfor skærme, men lige hér tror jeg faktisk, at digital undervisning har noget at bidrage med”.

Sådan siger Mattias Tesfaye (S), da Folkeskolen møder ham på ministerkontoret i Børne- og Undervisningsministeriet et stenkast fra Christiansborg. 

Stort set siden han tiltrådte, har undervisningsministeren ellers arbejdet for at reducere skærmtiden for danske elever, og da hans ministerium for et års tid siden kom med skærmanbefalinger til folkeskolerne, understregede han, at det var på tide at gøre op med den benovelse over teknologiens muligheder, der har gennemsyret skolesystemet det seneste årti. 

"Jeg håber, at man finder Astrid Lindgren frem i et klassesæt, og jeg håber, at man i pauserne spiller bordtennis og kysser på pigerne", sagde Mattias Tesfaye dengang.

Men med ”lige her” henviser ministeren til sygeundervisning af elever med langvarigt ufrivilligt fravær, der ofte også kaldes for skolevægring.

I starten af det nye år satte han gang i et forsøg, hvor op til 30 kommuner kan få lov til at blive undtaget fra nogle af folkeskolelovens paragrafer i fire år for at blive i stand til at tilbyde onlineundervisning til den voksende gruppe af elever, som sidder derhjemme i måneder og år i stedet for at komme i skole.

Ministerens forventning er, at den digitale undervisning kan være med til at hjælpe eleverne tilbage i klasselokalet.

“Forsøget er inspireret af nogle af de private onlineskoler, som har haft succes med at få elever tilbage. Jeg har selv tidligere mødtes med en af skolerne. Men det er også inspireret af vores erfaringer med coronaundervisningen, som for langt de fleste elever var en discountløsning sammenlignet med hverdagen, men som for nogle pludselig var en mulighed for at deltage i skolens undervisning”, siger ministeren og fortæller, at han selv har “rimelig stor fidus til forsøget”.

Forestiller sig en online fremtid

Mattias Tesfaye er ikke alene om at have fidus til online sygeundervisning.

I løbet af de seneste fire-fem år har flere og flere forældre henvendt sig til private onlineskoler for at give deres børn i mistrivsel et reelt undervisningstilbud, fortæller fire af de største onlineskoler til Folkeskolen. Det undervisningstilbud har deres almindelige skole nemlig ofte svært ved at honorere.

Flere kommuner betalte tidligere for onlineskoleforløb til nogle af deres elever på de private onlineskoler. Lige indtil undervisningsministeriet for lidt over et år siden udsendte en vejledning til kommunerne, der understregede, at det faktisk var i strid med folkeskoleloven.

Udmeldingen blev mødt med frustration fra flere fronter, fordi forældre pludselig skulle til at betale selv, hvis de ville have sygeundervisning til deres skolevægrende børn. Og den tilsyneladende velfungerende løsning blev et gode forbeholdt mere velstillede familier.

Mattias Tesfaye vil ikke spå om udfaldet af det nationale forsøg med kommunale onlineskoler, men hvis det viser sig at være en succes, ser han mulighederne for et offentligt modsvar til det private marked, der er i dag.

”Man kunne måske godt forestille sig en fremtid, hvor vi inden for rammerne af folkeskolen, har onlineundervisning for nogle elever med langvarigt sygefravær med henblik på at få dem tilbage og ved siden af det har frie privatskoler, der kan tilbyde det samme. Det har jeg ikke noget imod. Jeg vil bare gerne undgå, at nogle børn og familier de facto ikke har et folkeskoletilbud til rådighed. Jeg synes, at det er vigtigt, at man kan gå i folkeskolen”, siger Mattias Tesfaye.

”Alle har ret til at gå i folkeskole”

Under interviewet gentager ministeren flere gange, at ”alle har ret til at gå i folkeskole”. 

Ræsonnementet er kort fortalt, at staten skal stille et offentligt skoletilbud til rådighed for alle børn. Det gælder også dem, der ikke er i stand til at gå i den fysiske skole.

Og selvom de private onlineskoler allerede har erfaringen, undervisningsmaterialet og lærerne stående klar, er opgaven for essentiel til at overlade til det private marked.

”Der er en årsag til, at der skal være en kommunal skoleleder, som står til ansvar for, at læreplanerne følges, at der afvikles afgangsprøver, at der er specialpædagogisk støtte til dem, der har behov for det. Der følger jo en hel masse rettigheder med til børn, der er en del af det kommunale skolevæsen. Der er krav til lærernes uddannelsesbaggrund, der er tilsyn, og der er det ene og det andet. Det er ikke nødvendigvis rettigheder, der følger med og som kan håndhæves på samme måde, hvis skoletilbuddet er udliciteret”, siger Mattias Tesfaye.

Målet med onlineundervisning er desuden at få eleverne tilbage i det fysiske fællesskab i folkeskolen, understreger ministeren. Og dét, mener han, at der er bedre forudsætninger for, hvis også onlineundervisningen foregår i kommunalt regi.

Vigtigheden af en kommunal forankring er også grunden til, at ministeriet ikke har foreslået en national onlineskole, forklarer han.

Kan kommunerne konkurrere med de private?

De private onlineskoler lader til at have stor succes med online sygeundervisning, og samtidig er de få eksisterende kommunale forsøg med online sygeundervisning kun i deres spæde begyndelse.

De private onlineskoler har op til fem års erfaring, og de har den fordel, at de kan samle elever med langvarigt fravær fra hele landet. Det betyder, at de kan lave holdundervisning med elever, der er fagligt på samme niveau, og tilstrømningen af elever er nogenlunde konstant, så undervisningsmateriale kan genbruges, og der er nok timer til at tiltrække lærere med de helt rette faglige og pædagogiske kompetencer.

Så selvom forsøget med onlineundervisning er inspireret af de private, kan det blive svært at drage de samme stordriftsfordele erkender ministeren, som kommer med en opfordring.

”Hvis kommunerne skal undervise i specifikke fag, og måske endda også på specifikke alderstrin, så kan vi ikke bede hver enkelt skole om at gennemføre onlineundervisning for de elever, som er i langvarigt sygefravær. For det er der heldigvis ikke nok elever til”, siger Mattias Tesfaye og fortsætter,

”Så forsøget handler om at give skolerne og kommunerne mulighed for at se bort fra de bestemmelser sig i folkeskoleloven, som begrænser muligheden for at gennemføre onlineundervisning, og til gengæld kunne slå sig sammen på tværs af kommunens skoler, eller med nabokommunerne, så man får tilstrækkeligt volumen på til at kunne have engelskundervisning i indskolingen, eller idræt- eller danskundervisning online”.

Og ser man i invitationen til forsøget, står der da også, at de 30 udvalgte kommuner kan melde ind sammen.

Minister forstår utålmodighed

Ansøgningsfristen til ministeriets forsøg er endnu ikke udløbet, og det vides derfor ikke, hvor mange elever der kan se frem til kommunal online sygeundervisning.

Men ministeriets loft på 30 kommuner tyder på, at der de næste fire år er børn i mindst 68 kommuner, der stadig vil være overladt til selvbetalt privatundervisning eller ingenting.

Til det siger ministeren:

”Det er ikke sådan, at kommunen kan se bort fra kravet om sygeundervisning, imens de venter på, at det her forsøg er færdigt. De regler, der er om sygeundervisning, gælder jo så fortsat”.

Men undersøgelser tyder på, at skolerne har meget svært ved at leve op til kravene om sygeundervisning og i en vis udstrækning ikke gør det i dag?

”Dér vil jeg sige, at en minister er jo to ting, forvaltningschef og politiker. Og forvaltningschefen siger, at vi skal overholde loven. Politikeren anerkender samtidig, at sygeundervisning i dag dækker meget mere, end det der var de oprindelige intentioner. Det handler jo ikke kun om, elever, der ligger tre uger på hospitalet med et brækket ben. Det handler jo ofte om børn, der er i ufrivilligt sygefravær i månedsvis, og det var ikke oprindeligt det, som sygeundervisningskravet var skruet sammen til”, siger Mattias Tesfaye og fortsætter,

”Vi har behov for at finde en anden vej til at sikre de elever den undervisning, de har krav på end bare at sige, så må elevens egne lærere gå hjem og banke på og gennemføre hele fagplanen hjemme i stuen eller på teenageværelset. Og det er så det, vi prøver”.

Men når nu der er bred enighed om, at reglerne om sygeundervisning ikke passer til virkeligheden, ville det måske være mere oplagt at springe forsøget over og gå i gang med at løse problemerne for skolerne og deres skolefraværende elever med det samme, kunne man indvende?

"Jeg forstår godt utålmodigheden med at få nye regler indført, så det gælder for alle. Men vi har bare virkelig dårlige erfaringer med at få en fiks idé og så skrive det ind i folkeskoleloven og så sige, at det skal alle 1300 skoler gøre". 

"Vi har bedst erfaringer med at prøve nogle ting af, og så få det rullet ud bagefter”, siger han.