Skolefravær

Der skal være styr på lyd og billede, når man underviser i et virtuelt klasserum. Det ved de private onlineskoler, som har op til fem års erfaring med opgaven. Snart skal op til 30 kommunerne måske gøre dem kunsten efter.

Hvorfor har vi fået onlineskoler – og vil de overleve?

Et marked for private onlineskoler er vokset frem, i takt med at flere elever døjer med ufrivilligt skolefravær. Nu får kommuner fire år til selv at afprøve digitale sygeundervisning, men ingen har tilsyneladende spurgt de private onlineskoler, hvordan de gør.

Offentliggjort Sidst opdateret

Antallet af elever med ufrivilligt skolefravær udgør en voksende hovedpine for landets kommuner, der har svært ved at hjælpe dem. Fire ud af ti skoler tilbyder ikke eleverne den lovpligtige sygeundervisning, viste en undersøgelse, som fagbladet Folkeskolen udførte i 2023.

I december kom børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye med et bud på en løsning. Op til 30 kommuner får lov til at deltage i et fireårigt forsøg, hvor de skal udvikle deres egne bud på onlineundervisning til elever med krav på sygeundervisning. 

Umiddelbart en god ide, men en lille håndfuld skoleledere står undrende tilbage. De seneste fire-fem år har de nemlig drevet private olineskoler, der gør netop dét, som kommunerne nu skal til at afprøve. De private onlineskoler kan se, at deres digitale løsninger trækker betalende forældre til og leverer gladere og klogere børn, og skolerne undrer sig over, hvorfor deres erfaringer ikke bliver sat i spil sammen med kommunerne.

Men hvad er det egentlig for et marked for onlineundervisning, der er vokset frem de seneste år – og hvorfor? Folkeskolen giver dig overblikket. 

Hvad er digitale skoler? 

Digitale skoler eller onlineskoler er skoletilbud, hvor elever logger ind for at modtage virtuel undervisning. Der er ingen kendte opgørelser over, hvor mange private onlineskoler der findes i Danmark. Fire af de største er Skolen Fri, Den Frie Digitale Skole, Skolen Online og Onlinefag. Folkeskolen har været i kontakt med alle fire.

Skolerne tilbyder en blanding af selvstudier, livestreamet undervisning samt dialog og feedback med underviserne skriftligt og virtuelt. Klassestørrelsen varierer – én skole tilbyder soloundervisning og små hold med op til otte elever. To skoler har klasser med op til femten elever, mens en fjerde skole i højere grad tilbyder en form, hvor eleverne hver især selv løser opgaver og får feedback efterfølgende. Alle skoler har også et digitalt klubtilbud med for eksempel bagning, skak eller Minecraft som omdrejningspunkt. 

Her er fx tre eksempler på ugeskemaer for elever på Den Frie Digitale Skole:

Hvornår startede de digitale skoler? 

Den Frie Digitale Skole og Skolen Online havde de første onlinelektioner i 2019, og i henholdsvis 2020 og 2022 slog Skolen Fri og Onlinefag de digitale døre op.

Stifterne har alle lærerbaggrund og erfaring med specialelever og elever med ufrivilligt skolefravær, og de er alle drevet af at hjælpe elever, som det etablerede skolesystem efter deres overbevisning har svært ved at nå. De fortæller, at der under coronanedlukningerne kom en ny åbenhed over for onlineundervisning, da forældre oplevede, at det havde en positiv effekt på deres børn at blive undervist derhjemme. Derfra er efterspørgslen kun gået en vej, lyder meldingen fra skolerne.

I slutningen af 2024 husede de fire skoler tilsammen godt 900 elever. Tre af skolerne har haft cirka 2.200 elever foran skærmene de seneste fem år. En fjerde skole er muligvis større end de andre, men kan ikke oplyse elevtal. Til sammenligning er der i alt 640.000 grundskoleelever.

Hvor længe går eleverne i onlineskole? 

Folkeskolen har foretaget en rundspørge blandt forældre til elever på Den Frie Digitale Skole. Den viser, at der er elever på alle klassetrin, dog stiger antallet af elever fra 12 år og op. Et mønster, som går igen i de andre onlinetilbud.

Størstedelen går i en onlineskole i et halvt til et helt år. En tredjedel går der længere, viser Folkeskolens rundspørge. Skolerne tilbyder ofte pakkeløsninger med 10-15 lektioner om ugen. Lektionerne kan vare fra tyve minutter plus selvstudier til cirka 40 minutter plus selvstudier. 

Hvorfor vælger forældrene en onlineskole? 

Folkeskolens rundspørge blandt forældre viser, at godt fire ud af fem elever på Den Frie Digitale Skole starter på grund af skolevægring eller psykisk mistrivsel. Og ofte en kombination af begge. Nogenlunde samme billede melder Skolen Fri om, dog har skolen også en mindre gruppe elever, der er blevet hjemmeskolet af deres forældre, som af princip har fravalgt folkeskolen, oplyser skolelederen. Skolen Online startede oprindeligt som et tilbud til mindreårige elitesportsudøvere og udlandsdanskere. Her anslår skolelederen, at omkring 40 procent af eleverne i dag starter på grund af en form for skolevægring. 

Fælles for de digitale skoler er, at skolelederne oplever, at deres undervisning hjælper på elevernes faglighed og trivsel. Over 90 procent af forældrene i Folkeskolens rundspørge mener det samme, og nogle skriver begejstret: ”Min søn fik endelig en positiv skoleoplevelse”, ”det var første gang, min datter gik på en skole, hvor hun blev set og hørt som den, hun er” og ”det var årsagen til, at min søn overhovedet fik gennemført grundskolen”. 

Kan kommunerne gøre det bedre? 

Mange kommuner ser et potentiale i digital sygeundervisning. I Næstved, som åbnede en kommunal onlineskole sidste år, blev de kontaktet af mere end 20 skoleforvaltninger, der ville høre om erfaringerne. Omvendt har der ikke været meget interesse for at høste erfaringerne fra de private aktører, beretter de private skoleledere. Spørger man dem, har de nemlig flere fordele: 

De private digitale skoler kan modsat en kommunal løsning samle mange elever på tværs af landet. Det betyder, at de har en størrelse med tilstrækkeligt mange elever og lærere til, at de kan tilbyde den fulde fagrække, og at eleverne tilmed kan følge fag på forskellige klassetrin samtidig.

Det fulde skoletilbud betyder også, at onlineskolen kan blive en trædesten til en ungdomsuddannelse for de udskolingselever, der måske har bedre af en frisk start end at komme tilbage til et fysisk skoleforløb, der var svært. 

Til sammenligning tilbyder de få kommuner, der indtil nu har eksperimenteret med onlinesygeundervisning, kun ganske få fag på grund af et begrænset antal lærere og elever.

Skal der være to systemer? 

Det er med andre ord ikke givet, at kommunal onlinesygeundervisning vil være den korteste eller billigste vej til at få eleverne i trivsel og tilbage i et fysisk skolefællesskab, argumenterer de private tilbud. Skolelederen på Skolen Fri, Klaus Frederiksen, mener derfor, at kommunerne burde bede de private udbydere løse problemet i stedet for selv at forsøge. Mens stifteren af Den Frie Digitale Skole peger på, at der er mere behov for samarbejde end konkurrence.

”Det bedste ville jo være, hvis der ikke var brug for sådan nogle som os. Det ville jeg elske. Jeg sidder ikke her for at lave forretning. Jeg sidder her for at gøre en forskel. Det kunne jeg lige så godt gøre som en del af systemet”, siger Anni Pilgaard Christiansen. 

Hun har været til møde med børne- og undervisningsministeren med budskabet om, at hun gerne deler ud af skolens erfaringer. Men ingen har henvendt sig, fortæller hun.

”Interessen er der, men hvorfor er det sådan, at lige så snart man er uden for systemet, så er der ingen, der ringer og spørger: ’Hvad er det egentlig, I gør?’”