Debat
"Vi burde ikke være dem, de andre ikke må lege med", skriver Klaus Frederiksen.
Foto: Gettyimages/mikimad.
Skoleleder: "Der spildes millioner på et kopiprodukt af den private succes”
Undervisningsministeriet vil bruge millioner på at opfinde den dybe tallerken, selvom forarbejdet allerede er lavet i den private sektor hos onlineskolerne, skriver Klaus Frederiksen.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Vi er dem, de andre ikke må lege med for
Undervisningsministeriet. Private aktører har i årevis varetaget opgaven med
onlineundervisning på konkurrencedygtige vilkår med stor succes. Nu starter
ministeriet en 4-årig forsøgsperiode med onlineundervisning, hvilket efter min
mening vil resultere i, at der spildes millioner på et kopiprodukt af
den private succes.
Som privat onlineskole kan vi leve med ikke at få offentlige
tilskud i nogen form, at vi skal betale lønsumsafgift, selvom folkeskoler ikke
skal, at vi ikke kan få institutionsnummer, og at vi måtte vente 3,5 år for at
få et negativt svar fra Børne- og Undervisningsministeriet på, om vi måtte
bruge UNI-login, så børnene for eksempel kunne tilgå online undervisningsportaler.
Vi kan også leve med, at Undervisningsministeriet pludselig
uden forudgående dialog med os, udsendte et vejledningsbrev til kommunerne med en anbefaling om
ikke at bruge privat onlineundervisning, hvilket ifølge Autismeforeningen kunne
efterlade hundredvis af børn uden skoletilbud. Det var først efterfølgende,
ministeriet kontaktede os for at høre, hvad vi egentlig lavede.
Ministeriet har ændret kurs
Hos os er samtlige lærere uddannede – i modsætning til
folkeskolen, hvor det er cirka 77 procent. Og vi er specialister, da onlineundervisning
er hele vores fokusområde, hvilket vi har mange års erfaring med både fagligt,
didaktisk, pædagogisk og teknisk.
De rammer, som Undervisningsministeriet har sat op, kan komme
til at skade folkeskolen og samarbejdet med andre aktører. For jeg tror ikke,
man har de økonomiske midler i kommunerne og lærerkræfterne indenfor feltet til
at løfte opgaven.
Undervisningsministeriet vil altså bruge millioner på at
opfinde den dybe tallerken, selvom forarbejdet allerede er lavet i den private
sektor. Og ministeriet formulerer årsagen til, at kommuner ikke må overlade
undervisningen til private virksomheder, skriver de:
”Baggrunden for dette er blandt andet, at folkeskolens
undervisning efter folkeskoleloven skal varetages af undervisende personale,
der er underlagt skolens leders ansvar og instruktionsbeføjelser inden for de
mål og rammer, der er fastlagt af kommunalbestyrelsen”.
Men her har de tilsyneladende ændret kurs. For i forbindelse
med den nye 4-årige forsøgsperiode for undervisning af elever med langvarigt
bekymrende fravær, er det pludselig muligt at fravige fra kravet, som de
skriver:
”Elever i onlineundervisningstilbuddet kan derfor blive
undervist af en lærer, som ikke er under elevens egen skoleleders
instruktionsbeføjelse, men i stedet er under instruktionsbeføjelse af
skolelederen i det kommunale onlineundervisningstilbud".
For børnenes bedste
Undervisningsministeriet har i 2021 etableret begrebet ’Sammen
om skolen’, hvor ønsket var – som navnet også lægger op til – at udvikle
folkeskolen i et samarbejde. Men det er åbenbart kun de sædvanlige offentlige
deltagere, som må være sammen om at udvikle og afvikle folkeskolen.
Vi burde ikke være dem, de andre ikke må lege med, reelt
burde vi stå sammen om skolen og samarbejde for børnenes bedste.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk