Hver dag møder hundredvis af børn ind til undervisning uden
at forlade deres hjem.
De går i såkaldte digitale skoler eller onlineskoler,
hvor al undervisning foregår på en skærm, og eleverne sidder derhjemme. Langt
hovedparten har det til fælles, at de var i så massiv mistrivsel, at de ikke
havde været i skole i måneder og i nogle tilfælde år, da de mødte ind til deres
første digitale skoledag.
Siden
coronapandemien har efterspørgslen efter et digitalt skoletilbud været
stigende, i takt med at folkeskoler rapporterer om flere og flere elever med
langvarigt fravær. Enkelte kommuner har også forsøgt sig med deres egne
onlineskoler, men de offentlige løsninger tilbydes kun til en brøkdel af det
antal elever, som hver uge møder ind på de private onlineskoler.
En
opgørelse, som Børne- og Undervisningsministeriet har foretaget for Folkeskolen,
viser, at antallet af elever, der har mere end 50 procent fravær, er steget med
79 procent de seneste ti år. Mens andelen af elever med mere end 75 procent
fravær er fordoblet.
Folkeskolen
har gennemført en rundspørge blandt forældrene på en af landets største private
onlineskoler Den Frie Digitale Skole for at finde ud af, om den digitale
skoleform kan gøre en positiv forskel for elever med skolevægring.
Skolen har
på fem år haft over tusind elever på skærmene, og spørger man forældrene, er
svaret entydigt: Vores barn er blevet både klogere og gladere af en digital
skolegang.
Hele
92 procent af over 300 adspurgte forældre vurderer, at det har haft en
”positiv” eller ”meget positiv” effekt på deres barns faglige udvikling at gå i
den digitale skole. Lignende tal går igen, når spørgsmålet handler om deres
barns trivsel. Og når forældrene sætter ord på, hvad det har haft af betydning
for deres barn at starte i et digitalt skoleforløb, lyder det blandt andet
sådan her:
”Ubeskriveligt.
De (skolen, redaktionen) reddede mit barn og styrkede ham vanvittig
meget”. En anden forælder skriver sådan her: ”100 procent afgørende for, at mit
barn kunne blive klar til at gå fysisk i skole i dag. Det gælder i forhold til
både den sociale, den psykiske og den faglige del”.
Syv
ud af ti svarer, at deres barn led af skolevægring, da det startede på Den
Frie Digitale Skole, og derudover døjede én ud af ti elever med en anden form
for psykisk mistrivsel, der gjorde det svært at gå i skole, vurderer forældrene
i rundspørgen.
Ekspert ser onlinetilbud virke
Spørger man psykolog Camilla Printz, der i årevis har
beskæftiget sig med ufrivilligt skolefravær, kan de digitale skoler være med
til at løse flere udfordringer for disse elever. Hun er medforfatter til bogen
”Skolefravær”, der udkom sidste efterår, og mangeårig faglig leder på et
kommunalt familiecenter i Hvidovre, hvor hun hjælper elever med ufrivilligt
skolefravær tilbage i skole.
”Nogle
gange oplever vi, at børn, som har været rigtig lang tid derhjemme, bliver
nedtrykte, fordi de ikke bliver stimuleret fra omverdenen. De kan mangle
struktur i hverdagen, og dér ville jeg da nogle gange gerne have haft en
onlineskole som en trædesten hen imod et skoletilbud”, fortæller Camilla
Printz.
Det
gælder blandt andet, når elever med ufrivilligt skolefravær skal visiteres til
et nyt skoletilbud. Her kan processen ofte være langtrukken, og i den tid er
elever indimellem efterladt derhjemme uden skoletilbud, forklarer hun.
Den
digitale undervisning kan ifølge psykologen i mange tilfælde også være med til
at genopbygge elevens tro på egne faglige evner, som ofte har lidt et knæk
undervejs.
”At
få børn til at stole på, at de kan noget fagligt, kan være betydningsfuldt for,
at de kan tage skridtet tilbage til en skolekontekst. For fællesskaber er jo
svære. Hvis barnet føler sig utilstrækkelig i både dansk og matematik og
samtidig synes, at det er svært i frikvarteret, så er der mange krav, som
barnet skal leve op til for at vende tilbage til skolen”, forklarer hun.
Eleven får selv styrepinden
Hvad er en onlineskole?
Onlineskoler er et tilbud, hvor elever kan logge ind fra en
computer og modtage virtuel undervisning. Undervisningen kan tilrettelægges som
virtuel klasseundervisning eller som soloundervisning.
De mest anvendte onlineskoler er privatskoler og tilbyder
undervisning i alle eller langt de fleste af grundskolens obligatoriske fag.
Eleverne, der opsøger skolerne, har oftest oplevet
ufrivilligt skolefravær og/eller decideret vægring imod den fysiske skole, men
unge elitesportsudøvere, hjemmeskolede børn og danske børn i udlandet udgør
også en del af elevgruppen.
Klassestørrelser varierer fra otte til 15 elever, og
elevernes forældre kan typisk købe sig til enten at følge enkelte fag eller
hele folkeskolens fagpakke.
”Det er på ingen måde svært, det her”, lyder den opløftende
udmelding fra stifteren og lederen af Den Frie Digitale Skole, Anni Pilgaard
Christiansen, om, hvordan hendes skole tilsyneladende lykkes med eleverne, som
ellers ofte har haft så svært ved at gå i skole.
Skolen
tilbyder både soloundervisning og holdundervisning af op til otte elever ad
gangen. Der er undervisning på alle klassetrin og i alle skolens fag, og
nøgleordet for skolens succes er fleksibilitet, forklarer hun.
”Når
jeg får en ny elev, forsøger jeg at lave det bedste match mellem elev og lærer.
Har eleven behov for hård faglighed, så skal jeg have en af de lærere, der er
pisseseje til deres fag og bare kører på. Hvis barnets behov kalder på en
lærer, der er lidt mere blød og rund, så skal jeg have fat i nogle af de
lærere, som er på den måde”, siger Anni Pilgaard Christiansen.
Hun
kigger også på, hvilke fag barnet har brug for støtte i, og lytter til, hvilke
behov og begrænsninger barnet har. Det kan være, at en elev ikke kan komme op
om morgenen eller af praktiske årsager kun kan møde i skole én gang om ugen i
et bestemt tidsrum, forklarer hun.
Og hvis et barn ønsker en ny lærer eller vil
undervises i et andet fag eller på et andet tidspunkt, så får hun det som
oftest til at ske.
”De
børn, som kommer til os, har det skidt. De har været vant til at blive kastet
ind i en klasse, og så skal de bare tilpasse sig. Her får de lov til selv at
være med i beslutninger om deres skolegang”, fortæller hun.
Anni
Pilgaard Christiansen har talt med tilstrækkeligt mange skoleledere fra
almindelige skoler til at vide, at ideen om at lade eleven vælge virker alt
andet end let i de flestes ører.
”Mange
skoleledere siger: ’Det kan ikke lade sig gøre’ eller ‘eleverne skal ikke have
lov til at bestemme, hvilke fag de skal have’. Men jo, i en periode skal de
selv have lov til at definere, hvad de kan, og hvad de ikke kan, og så skal de
nok få det så godt, at de kan passe ind i de krav, som er i en normal skole”,
siger lederen af den digitale skole.
Hvis
det betyder, at man skal afsætte en bestemt lærer til en elev, så skal man have
modet til at gøre det, for det vil betale sig i længden, oplever grundlæggeren
af skolen, der p.t. har 213 elever til 37 undervisere inklusive hende
selv.
”Jeg
har ikke haft en eneste elev, der ikke har ønsket at være normal og komme ud i
almindelig undervisning igen. De skal nok komme derud. Vi skal bare turde lade
dem få styrepinden”, siger Anni Pilgaard Christiansen.
Hendes
påstand bliver bakket op af Folkeskolens forældrerundspørge. Den viser
nemlig, at godt 91 procent af eleverne vender tilbage til uddannelsessystemet
efter deres digitale skoleophold.
Små digitale elevhold
Skoleleder på Skolen Fri Klaus Frederiksen har takket nej
til at lade Folkeskolen sende samme rundspørge ud blandt forældrene på
sin digitale skole, men ifølge ham har eleverne her en lignende positiv
udvikling. På Skolen Fri går eleverne på digitale hold med op til 15 elever, og
skolen tilbyder en fuld fagrække på alle klassetrin.
Spørger
man Klaus Frederiksen, stammer onlineskolernes succes blandt andet fra, at
rammerne i en digital skole er mindre anstrengende og mere fleksible, og det
har en god effekt på elever med belastningsreaktioner som udbrændthed og social
angst.
”Onlinetilbud
giver nogle helt andre rammer end traditionel undervisning. Eleven kan sidde i
tryghed derhjemme og være med i undervisningen. Der er mange forskellige
muligheder for deltagelse, og vi stiller ingen krav”, forklarer han.
Eleverne
kan for eksempel selv vælge, om de vil have kameraet tændt eller bruge en
avatar. Og de bliver heller ikke bebrejdet, hvis de ikke har lyst til at sige
noget i timerne. De kan stadig stille spørgsmål i chatten eller direkte til
underviseren på mail, uden at de andre elever kan se det, forklarer
han.
Og
fordi skolen har hold på alle klassetrin, er det nemt at sammensætte et skema
til både elever, der er fagligt foran, og elever, der er bag efter deres
jævnaldrende, fordi de for eksempel enten er højtbegavede eller har et fagligt
efterslæb på grund af langvarigt skolefravær.
Skolen
har eksisteret siden 2021, og i starten var skolelederen overrasket over, at
den faglige indsats også så ud til at have en markant positiv effekt på
elevernes sociale liv, fortæller han.
Men forklaringen skal findes i, at de
faste rammer for hverdagen og det trygge læringsrum gør eleverne mere rolige og
håbefulde, påpeger han.
”Elever
får ofte mere søvn, når de får nogle faste rammer, som de kan se sig selv i, og
de får lidt mere overskud til at være sammen med dem, som de gerne vil være
sammen med, og til at bruge tid på fritidsinteresser. Det giver dem håb,
og så kan det godt være, at de ikke er sammen med andre i frikvartererne, men
det er de i deres fritid”, fortæller Klaus Frederiksen.
Er ikke en parkeringsplads
Øget trivsel, faglig selvtillid og gradvis tilvænning til at
være i et klassefællesskab er ifølge Klaus Frederiksen forklaringen på, at de
fleste elever ikke går på den digitale skole i mere end et halvt til et helt
år. Et interval, der stemmer godt overens med tallene fra Folkeskolens
forældrerundspørge.
Den
viser nemlig, at knap en tredjedel af eleverne forlader Den Frie Digitale
Skole, inden der er gået et halvt år, mens endnu en tredjedel går på skolen
mellem et halvt og et helt år. Kun 11 procent af eleverne går på Den Frie
Digitale Skole i mere end to år.
Tallene
kaster lys over nogle af de bekymringer, der er blevet rejst i den offentlige
debat, hvor blandt andre Danmarks Lærerforening har advaret imod, at de
digitale skoler bliver en parkeringsplads for elever, som skoler og kommuner
har svært ved at hjælpe.
Psykolog
Camilla Printz understreger da også, at digitale skoler efter hendes
overbevisning ikke må være endemålet, men skal tænkes som en del af en indsats
med at få eleven tilbage i et fysisk klasselokale og et betydningsfuldt
fællesskab.
Derfor er det vigtigt, at der etableres et godt samarbejde imellem
den digitale skole og den folkeskole, som eleven skal tilbage til eller videre
til, understreger hun.
”Det
sker nogle gange, at de fagprofessionelle fra kommunen ikke får indblik i,
hvordan det går med barnets udvikling, og hvordan den digitale skole kan blive
tænkt ind i de planer, der måtte ligge for at få barnet tilbage i et
skoletilbud”, siger Camilla Printz.
Færdiggør grundskolen online
Psykologen hæfter sig desuden ved, at mange af eleverne
ifølge Folkeskolens rundspørge ikke vender tilbage til folkeskolen, men
i stedet bruger den digitale skole til at færdiggøre folkeskolen.
Knap
47 procent af eleverne starter ifølge forældrene nemlig på Den Frie Digitale
Skole, efter at de er fyldt fjorten år, og for flere af dem er målet ikke at
vende tilbage til den skole, de kommer fra, men at blive klædt på til at komme
videre i uddannelsessystemet og starte på en frisk.
”Nogle
gange må vi opgive tanken om, at eleverne kommer tilbage i folkeskolen. Så er
målet, at de skal have et afgangsbevis, så de kan komme godt videre”, siger
Camilla Printz og tilføjer:
”En
af mine yndlings-UU-vejledere (Ungdommens Uddannelsesvejledning) i Hvidovre
sagde engang, at de fleste forældre tror, at når folkeskolen er overstået, så
er det hele slut. Men det er jo først dér, mulighederne for alvor
opstår”.
Hun
vil ikke fremhæve digitale skoler som en løsning, der er bedre end andre
løsninger, men hun hilser den velkommen som en del af et fælles forsøg på at
finde alternative veje til at få elever med ufrivilligt fravær tilbage i
skolen.
”Jeg
kan godt lide, at folk tænker kreativt. Nogle gange er vi nødt til at prøve
nogle ting af, fordi vi ikke på forhånd ved, hvad der virker. Det har vi en
kæmpe opgave med i forhold til børn, som siger op i skolen. Hvis det, vi
afprøver, er hjælpsomt, bliver vi klogere, og hvis det ikke er hjælpsomt, så
bliver vi også klogere”.