Regeringen vil løfte skolens fagligt svageste elever med et stort millionbeløb til intensive læringsforløbDobrila Vignjevic
Regeringen vil give halv milliard til intensive forløb til folkeskolens svageste elever
Et beløb stigende til 500 millioner i 2028 skal gøre det muligt at tilbyde folkeskolens svageste elever intensive læringsforløb i skolens to største fag, foreslår regeringen som en del af sit kommende finanslovsudspil.
Intensive læringsforløb skal
løfte folkeskolens fagligt svageste elever, lyder det første store
folkeskoleudspil fra SVM-regeringen.
Annonce:
Regeringspartiet Moderaterne
holder i dag og morgen sommergruppemøde, og her vil partiet løfte sløret for flertalsregeringens
skoleudspil, der bliver en del af et kommende finanslovsforslag.
Konkret foreslår regeringen at afsætte
et stort millionbeløb til folkeskolen fra næste skoleår stigende til 500
millioner i 2028, fortæller Moderaternes undervisningsordfører Rasmus
Lund-Nielsen.
”Vores forslag lægger sig op ad
Reformkommissionens anbefalinger om, hvordan vi reducerer antallet af unge uden
uddannelse og arbejde, men inspirationen går længere tilbage. Bl.a. fra
Løkkefondens Drengeakademier, der viser, at man kan opnå en stor læringseffekt
af intensive forløb”, siger han.
Ifølge Rasmus Lund-Nielsen giver
500 millioner muligheden for at tilbyde folkeskolens 10 procent fagligt
svageste mulighed for at få undervisning på små hold i dansk og matematik to
lektioner om ugen året rundt fra 1.-9. klasse.
Reformkommissionen foreslog i starten af maj, at der
politisk blev tilført 650 millioner kroner til intensive læringsforløb i dansk
og matematik. Det blev foreslået, at pengene skulle uddeles på baggrund af
socioøkonomiske kriterier. Kommissionen foreslog desuden, at
professionshøjskolerne skal stå for at udvikle kompetenceforløb, der skal klæde
lærerne på til at undervise i små hold. Kommissionen skrev også, at der er gode
erfaringer fra intensive undervisningsforløb i matematik på 2. og 8.
klassetrin.
”Det svarer i snit til to elever
i alle klasser, der kan tilbydes undervisning, der i langt højere grad end i
dag er skræddersyet til deres faglige forudsætninger. I dag forlader alt for mange af eleverne folkeskolen uden basale færdigheder i dansk og matematik.
Som jeg ser det, er det et af de største politiske svigt overhovedet. Det forsøger
vi at rette op på med det her”, siger han.
Børne- og undervisningsminister
Mattias Tesfaye (S) luftede allerede tanker om forslaget inden sommerferien i
et større interview med Folkeskolen.
Her lød det fra ministeren, at ”det vil være en interessant retning at gå i erkendelse
af, at børn udvikler sig forskelligt”.
”Det er
problematisk, at vi i dag forudsætter, at alle i klassen fx knækker læsekoden
nogenlunde samtidig. Det er der bare nogen, der først gør et år eller to senere
end de andre. Det er ikke, fordi der er noget galt. Det er bare sådan, det er”,
sagde ministeren.
Annonce:
”Nok en af de bedste måder man
kan bruge en halv milliard på”
Ifølge Rasmus Lund-Nielsen stammer
forslaget dog fra Moderaterne. Om forslaget forklarer ordføreren, at det skal
være op til skolerne selv at vurdere, hvilke elever der skal tilbydes de
intensive læringsforløb.
Og det kan også være, at det kan
vise sig at være mere effektivt at sætte ind på specifikke klassetrin.
”Hvordan det præcist skal se ud,
har vi ikke lagt os fast på. Jeg har blandt andet bemærket, at
Reformkommissionen fremhævede forskning, der peger på, at der især er en positiv
effekt i 2. og 8. klasse. Så det er muligt, at der er bestemte klassetrin, vi skal
sætte særligt ind på”, siger han.
Annonce:
Når vi taler om
Reformkommissionen, så lød kommissionens forslag på at afsætte 650 millioner
til intensive læringsforløb. Hvordan er I landet på 500 millioner?
”Præcist, hvad der er gået forud
for de 500 millioner, beror på en intern forhandling i regeringen. Men det er
det, vi aktuelt er blevet enige om. Der er også afsat midler til
følgeforskning, så der er mulighed for at justere op og ned, alt efter hvad
effekten bliver”.
Hvor sikre er I på, at det er
den bedste måde at bruge en halv milliard i folkeskolen på?
”Der er en del evidens for, at
det der hedder high dosage tutoring, virker. Vi er meget optagede
af at øge den sociale mobilitet. Og det er jo i virkeligheden det, som det her
forslag handler om, og hvis målet er at øge den sociale mobilitet, så er det
her nok en af de bedste måder, man kan bruge en halv milliard på. En del af den
halve milliard vil staten i øvrigt sandsynligvis på sigt få igen, når vi giver en
stor gruppe unge bedre forudsætninger for at komme videre i uddannelse og
arbejde”.
Annonce:
I dag mister eleverne lettere
koncentrationen
Rasmus Lund-Nielsen er uddannet
psykolog, og det har ført til en særlig interesse for, hvordan man sikrer de
bedste forudsætninger for læring.
”Som psykolog er jeg meget
optaget af, hvad der sker, når man modtager en undervisning, man ikke har
forudsætninger for kognitivt at koble sig til. Vi ved, at det er meget let at
zone ud mentalt og komme til at tænke på noget andet. Og det er blevet endnu
lettere, nu hvor der foregår så meget på elevernes mobiler”.
”Det vil sige, at der er kommet
endnu flere distraktorer og en lavere koncentrationsevne, og derfor har vi et
endnu større problem, lige så snart undervisningen sniger sig en lille smule
væk fra det, man egentlig har forudsætninger for at koble sig til”, siger han.