Folkeskoleaftale 

DLF's formand og undervisningsministeren var uenige om, hvorvidt det var en god ide at lade pædagoger stå for den nye undervisning af de fagligt svageste elever. Nu er lovforslaget ændret, så det slås fast, at det kræver at læreruddannelse at undervise i folkeskolen.

Kovending: Pædagoger må ikke undervise fagligt svage elever

Lovudkastet til ’Kvalitetsprogram for folkeskolen’ åbnede for, at det kunne blive pædagoger, der skulle hjælpe de fagligt svageste elever i dansk og matematik. Men det er nu ændret i det lovforslag, der er fremsat. DLF er tilfreds.

Offentliggjort Sidst opdateret

Opdateret 24/10: Undervisningsministeriet præciserer over for Folkeskolen, at pædagoger m.fl. fortsat kan varetage opgaver i relation til den styrkede indsats for de svageste elever - se boks, red.

Det rystede Danmarks Lærerforening og rigtig mange andre i folkeskolen og den pædagogiske verden, at regeringen i sit udkast til lovforslag om et løft til de fagligt svageste i dansk og matematik specifikt skrev, at det var en opgave, pædagoger kunne varetage. 

"Det sætter skolerne fri", forklarede sagde undervisningsminister Mattias Tesfaye før sommerferien om planen. Men de højlydte protester fra Danmarks Lærerforening, pædagogiske eksperter og faglige foreninger har nu ført til, at den ide ser ud til at dø vuggedøden. I det lovforslag, som ministeren nu har fremsat, er det skrevet ind, at undervisning skal varetages af læreruddannede.

Det gør, ikke overraskende, formand for Danmarks Lærerforening Gordon Ørskov Madsen glad.

”Det er vi meget tilfredse med”, siger han til Folkeskolen. 

”Det er en klar tilkendegivelse, hvor det bliver slået fast, at uddannelseskravet gælder, også når man laver undervisning, hvor man trækker på skolens timebank. Det er meget vigtigt, fordi vi ellers ville havne i den situation, at der ville være uddannelseskrav til undervisning i skolens fag, men ikke når der skulle gives undervisning til de fagligt svageste i dansk og matematik”, siger han.

Penge fra banken kan bruges til pædagogtimer

Børne- og Undervisnings­ministeriet oplyser, at:

Tilføjet 24/10 kl. 10:46, red.: Børne- og Undervisningsministeriet oplyser, at det fremsatte lovforslag (L 41 Lov om ændring af lov om folkeskolen mv.) ikke ændrer på kompetencekravene til at undervise i folkeskolen i forhold til i dag (bortsat fra at kompetencedækningskravet bortfalder for 1.-3. klasse). 

Ministeriet oplyser endvidere, at det fremsatte lovforslag indeholder den samme bestemmelse som høringsudgaven om, at den styrkede indsats for de 10 pct. mest udfordrede elever i dansk og matematik kan varetages af personale med pædagoguddannelse og andet personale med relevante kvalifikationer. Det er alene præciseret i lovforslaget, at hvis skolens leder vælger at bruge ressourcerne i skolens timebank til at give klassen flere timer i fagene, vil disse timer være omfattet af kravene til undervisningskompetence i fagene. 

Kompetencekravet til det personale, som varetager den styrkede indsats, afhænger derfor af, hvordan indsatsen tilrettelægges i praksis. 

Når der er tale om undervisning i fagene, skal indsatsen som hovedregel varetages af en uddannet lærer. Det gælder både, når ressourcerne bruges i de eksisterende timer i fagene og på ekstra timer i dansk og matematik. Pædagoger kan inddrages i en understøttende rolle, og på 1.-3. klassetrin kan pædagoger varetage afgrænsende undervisningsopgaver, hvis skolens leder vurderer, at de har de fornødne kompetencer.

Når den styrkede indsats i dansk og matematik derimod tilrettelægges som undervisningsopgaver ud over undervisning i fagene, afhænger kompetencekravet af det nærmere indhold af undervisningen. Hvis indsatsen tilrettelægges som et forløb uden for klassens undervisningstid med fokus på at løfte de fagligt mest udfordrede elever i dansk og matematik, vil det normalt være mest hensigtsmæssigt at indsatsen varetages af en uddannet lærer Men hvis et forløb uden for klassens undervisningstid i stedet har til formål at træne kompetencer, som understøtter indlæring af dansk og matematik (fx evne til at overskue og planlægge opgaver, fastholde fokus mv.) kan indsatsen varetages af pædagoger m.fl. 

På baggrund af ovenstående vurderer ministeriet ikke, at det er korrekt at skrive fx at ”pædagoger ikke må undervise fagligt svage elever”, da kompetencekravene afhænger af undervisningens nærmere tilrettelæggelse, jf. ovenfor.

I ”Kvalitetsprogram for folkeskolen” er det intentionen, at de 10 procent fagligt svageste elever i dansk og matematik skal have et ekstra fagligt løft i fagene. Resurserne skal findes i skolens såkaldte ’timebank’, som er en pulje, der foruden de 500 mio. kr. til dét formål også rummer de resurser, som frigives, når  den understøttende undervisning afskaffes. Timebanken kan bruges til flere formål i både skole og sfo, og nogle af de formål kan godt varetages af pædagoger. 

Men det gælder altså i den nye udformning af lovforslaget ikke undervisning af de faglig svageste elever.

”Det er helt i overensstemmelse med den politiske aftale, der er lavet, at man kan bruge nogle af midlerne fra timebanken på aktiviteter, som det er oplagt at lade pædagoger varetage”, siger Gordon Ørskov Madsen. 

”Men det var ikke i overensstemmelse med forligskredsens aftale, at man fraviger uddannelseskravet. Det har været fuldstændigt afgørende for DLF at få slået fast, at uddannelseskravet gælder af undervisning i folkeskolen”.

Ændringerne af folkeskoleloven skal førstebehandles i Folketinget på torsdag den 24. oktober.

Forslag før og nu 

I det oprindelige udkast til loven lød teksten: ”Det følger endvidere af den foreslåede ændring, at pædagoger vil kunne varetage opgaver efter den foreslåede bestemmelse i folkeskolelovens § 16 a, stk. 2, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 42, hvorefter der vil skulle gives en styrket indsats i dansk og matematik til de fagligt mest udfordrede elever i 1.-9. klasse, der modtager undervisning i den almindelige klasse”.Efter at lovforslaget har været i høring, er der kommet følgende tilføjelse: ”Det bemærkes, at i det omfang skolens leder måtte vælge at anvende ressourcerne i skolens timebank til at give flere timer i fagene, end hvad der følger af folkeskolelovens § 16, vil undervisningen i disse timer skulle leve op til de almindelige regler for undervisning i fagene, herunder krav til undervisningskompetence og kompetencedækning”.