Debat
Undervisningsmaterialet i folkeskolen formår ikke at repræsentere den verden, eleverne lever i, mener Cecilie Guldbrandsen.
Foto: Kristian Ib
Kampdag: Jeg fatter ikke, at håndværker-Torben gang på gang skal være rollemodel i matematikbogen
I en tilfældig matematikbog til 4. klasse handler langt over halvdelen af de ”tænkte eksempler” om mænd eller drenge, som besidder klassiske “mandefag”, skriver Cecilie Guldbrandsen og opfordrer lærerne til at huske Kvindernes kampdag – hele året.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
“Hvorfor skal vi altid høre om damerne, Cecilie?”
Sådan sagde en af mine elever til mig, da jeg endnu engang
præsenterede min 4. klasse for et emne i historietimen, som udelukkende tog
udgangspunkt i en kvindevinkel.
Mine årsplaner i historie var altid med en kvindevinkel.
Skulle vi have om enevælden, havde jeg fokus på dronning Sophie Amalie og
hendes strid med Leonora Christina Ulfeldt, i stedet for endnu engang at snakke
om Christian d. 4. og sønnen Frederik d. 3. Var det kunstigt? Ja, en smule, men
ganske enkelt nødvendigt. For det undervisningsmateriale, der findes, er
håbløst gammeldags og fyldt med mange magtfulde mænd, som vi har hørt om tusind
gange. Ja man kan næsten få en opfattelse af, at der i fortidens Danmark slet
ikke fandtes kvinder.
Har jeg fået hug for den prioritering? Ja, det må du nok
sige. Det var ikke alle forældre, der syntes, min “feministiske agenda” skulle
påvirke deres børn. Jeg havde sågar en far, der til en skole-hjem-samtale
brugte de sparsomme minutter på at belære mig om, hvordan man er en god
feminist, og hvordan jeg burde gribe en sådan agenda an i stedet for. Og her
kan jeg afsløre for jer, at han ikke mente, det var væsentligt at bruge tid på
historiske kvinder.
Men sagen er den, at jeg ikke havde eller har en skjult
agenda, jeg forsøger at stoppe ned i mine elevers hals. Jeg er blot ude på at
skabe undervisning, som vedkommer alle elever i klasselokalet.
Utidssvarende undervisningsmaterialer
Hvis du bladrer igennem en tilfældig matematikbog til en 4.
klasse, vil du opleve, at langt over halvdelen af de ”tænkte eksempler” handler
om mænd eller drenge, som alle besidder klassiske “mandefag”.
Håndværker-Torben skal beregne noget, som eleven skal hjælpe
med i form af ligninger og brøker. Og meget, meget få eksempler handler om
kvinder eller piger. I de få eksempler med kvinder handler det blandt andet om
Alma, der passer dyr, og Emine, der sælger tøj.
Undervisningsmaterialet i folkeskolen er ikke fuldt med
tiden og formår ikke at repræsentere den verden, eleverne lever i.
Og det betyder noget. For alle har brug for nogen at spejle
sig i. Piger skal se, at de kan blive andet end tøjsælgere og dyrepassere, og
det kan matematikbogen lige så godt være med til at udfordre. Ligeledes skal de
lære om historiske kvinder, der på den ene eller anden måde har ændret eller
været en del af Danmarkshistorien, for det viser pigerne, at de også har en
berettigelse her i verden, og at man sagtens kan blive magtfuld og sige sin
mening højt som pige og kvinde.
Efter et af mine mange historieforløb med kvinderne i fokus
kiggede en af pigerne fra min 4. klasse på mig og sagde: “Jeg vil være læge,
ligesom Nielsine Nielsen. Det er virkelig sejt, at hun turde være den første
kvindelige læge.”
Jeg siger det igen: Det nytter noget, at vi har forbilleder,
vi kan spejle os i.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk