Lærere skal have flere karriereveje, mener formand for de lærerstuderende Bob Bohlbro
Foto: Michael Hyldgaard Løgtholt.
LL: Lad professions-højskolerne uddanne skolepsykologer
KL, DLF og Uddannelsesministeriet vil have genoprettet cand.pæd.psyk.-uddannelsen på et universitet. Nej, lad hellere professionshøjskolerne uddanne skolepsykologer, siger Lærerstuderendes Landskreds.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Fremtidens skolepsykologer skal ikke uddannes på et universitet, mener formanden for Lærerstuderendes Landskreds (LL) Bob Bohlbro. De skal hellere uddannes på professionshøjskolerne. Det er nemlig professionshøjskolerne, der har forstand på skole og undervisning, påpeger Bob Bohlbro.
Hans idé er et alternativ til det ønske, som KL, DLF og Uddannelsesministeriet er kommet med, nemlig ønsket om, at Aarhus Universitet genopliver den cand.pæd.psyk.-uddannelse, som Danmarks Lærerhøjskole i sin tid udbød.
KL: Vi vil have uddannet skolepsykologer med lærerbaggrund i en fart
Cand.pæd.psyk-uddannelsen blev lagt i graven sammen med Danmarks Lærerhøjskole i 2000, og nu er PPR-kontorerne ved at blive tømt for cand.pæd.psyk'er, altså, skolepsykologer med lærerbaggrund. De er simpelthen på vej på pension i hobetal.
Uddannelses-ministeren: Selvfølgelig skal vi uddanne skolepsykologer
"Vi støtter op om, at der skal uddannes skolepsykologer med lærerbaggrund, men vi mener, at man skal kikke på professionsmasters på professionshøjskolerne i stedet for. På professionshøjskolerne er man jo eksperter i lærerfaget og folkeskolen", siger Bob Bohlbro .
Flere karriere-veje for lærere
Han mener i øvrigt, at en professionsmaster i skolepsykologi blot skal være en af flere professionsmaster-udannelser for lærere. Hans videre perspektiv er nemlig, at der skal åbnes flere karriereveje for lærere.
"Det, jeg er optaget af er, at lærerprofessionen i bund og grund bliver udbygget, så man har flere karriereveje inden for lærerprofessionen. Vi skal ikke have lærerne ud af skolen, vi skal have lærerne til at blive i skolen. Flere karrieremuligheder inden for skolen, det er vigtigt for folkeskolens fremtid", siger LL-formanden.
Og en af dem kunne altså passende blive en professionsmaster i skolepsykologi.