Debat
"Hvis jeg havde en 5'er for hver gang, jeg i skolekredse har hørt folk sige, at de såkaldte diagnosebørn trækker ressourcer fra de andre børn, ville jeg være stinkende rig", skriver Luise Brix.
Redigeret: Folkeskolen. Foto: Privatfoto
Politikerne overser 19.000 børn: Skal man selv have en diagnose for at se problemet?
Det er absurd at tale om de dalende fødselsraters konsekvenser for fremtidens arbejdsmarked, så længe vi allerede sorterer en stor gruppe elever fra i skolen, skriver Luise Brix.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
I år har politikerne diskuteret, at vi ikke laver nok børn. De
forudser nemlig, at de dalende fødselstal bliver et af de helt store problemer
for vores fremtidige arbejdsmarked.
Det er fint nok, men i min optik lurer der et langt større
problem for fremtidens arbejdsmarked: At vi i dag ekskluderer de elever med
handicap, vi allerede har i skolen.
Sidste års tal fra Børne- og undervisningsministeriet viser,
at knap 43.000
unge hverken er i uddannelse eller beskæftigelse. Det tal er steget
sammenlignet med året forinden. 40
procent af denne gruppe havde et eller flere handicap, hvilket svarer til næsten
19.000 unge, viser tal fra 2022. Det er især unge med funktionsnedsættelser som ADHD, autisme,
angst og depression, der er overrepræsenteret i statistikken.
De her unge har været børn. Nogle af dem har jeg mødt som
lærer, og nogle af dem mødte jeg aldrig, fordi de sad hjemme bag deres dør med
skolevægring på andet, tredje eller fjerde år. På den anden side af døren til
børneværelset stod opslidte forældre og spurgte hinanden, hvad der skulle blive
af deres barn, når det blev voksen: Var skolen blot det første skridt i
retning af evig eksklusion?
For mig må svaret desværre være et rungende ja. Når vi i
folkeskolen ikke formår at få sendt denne gruppe elever ordentligt videre i
uddannelsessystemet og ud på arbejdsmarkedet, fejler vi.
”Vi tilpasser jobbet til den enkelte” – bare ikke i
skolen
Hvis jeg havde en 5'er for hver gang, jeg i skolekredse
har hørt folk sige, at de såkaldte diagnosebørn trækker ressourcer fra de andre
børn, ville jeg være stinkende rig. Som en, der selv var ADHD-barn - dog først
med papir på det som 36-årig - skal jeg virkelig gøre mig umage, når jeg hører
det. Faktisk får jeg lyst til at sige til dem: ”Det er de voksne, pædagogisk
uddannede mennesker, der er det største problem, fordi de ikke evner at se
børnenes ressourcer”.
Når vi ser børnene som nogen, der tager tid, opmærksomhed og
økonomiske ressourcer fra de andre børn og fra samfundet, så udelukker vi dem
allerede dér fra at blive nogen, som kan være værdifulde for andre og samfundet.
Historien
om Mathias Nielsen, der har ADHD og aspergers, er gået landet rundt. Efter utallige
afvisninger fra praktiksteder fik han langt om længe en praktikplads hos en it-virksomhed, hvor han fik mulighed for at vise sine styrker. Siden stiftede han sit eget firma - og fik stor
succes.
Da medierne fik øje på ham, spurgte de til hans tilgang til
sine ansatte, for 80 procent af dem har en funktionsnedsættelse. Svaret var simpelt: Vi tilpasser jobbet til den enkelte.
For
mig er det tankevækkende, at man åbenbart selv skal have en diagnose for at
kunne se noget så indlysende.
Tænk sig, hvis vi kunne tænke på samme måde på landets
skoler. Så ville fagfolkene ikke kigge på hinanden og trætte konstatere, at det nye barn i klassen har en diagnose. I stedet ville de fokusere på barnets
ressourcer.
Ja, det ville kræve en mere rummelig skole, der ser
væsentlig anderledes ud, end den gør i dag. Men det vil også kræve, at vi i
skoleverdenen ser Mathias Nielsen og hans medarbejderes anderledes fungerende
hjerner som værdifulde for samfundet.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk