”Start dér, hvor det giver mening for dig”.
Det er mantraet for cand.pæd. Karina Engelund Mathiasen i en
ny bog ”Fra specialpædagogik til pædagogik”, der handler om, hvordan man som
lærer kan gøre sin undervisning til et godt sted at være for alle elever med og
uden diagnoser, uden at specialisere sig i ADHD eller autisme, uden at have en ekstra kollega med i undervisningen, og uden at nogle af eleverne skal sidde afskærmet fra
de andre.
”Med
bogen vil jeg gerne prøve at række ud til lærerne og sige, at der er nogle
skridt, man selv kan tage – til trods for rammer og topstyring”, fortæller hun.
Udgangspunktet
for Karina Engelund Mathiasen, der til daglig arbejder med efter- og
videreuddannelse på Via, er, at det rent etisk er bedst for børn at gå i en
rigtig god, lokal folkeskole, hvor de kan spejle sig i jævnaldrende.
”Også
i forhold til sammenhængskraften i hele vores samfund er det bedst, hvis vi går
i skole med nogle, der er forskellige fra os selv”.
Men virkeligheden for mange folkeskolelærere er jo, at mange forældre har trukket deres børn uden diagnoser ud til
private skoler, at der er flere elever med forskellige diagnoser i mange klasser, og forberedelsestiden
presset?
”Det
er sådan, klasserne ser ud. Og vi skal have et bedre tilbud til dem!”
Om forfatteren
Karina Engelund Mathiasen er cand. pæd. i pædagogisk psykologi og arbejder til daglig som adjunkt med efter- og videreuddannelse på professionshøjskolen Via. Hun er oprindeligt lærer og arbejdede senest som lærer for cirka 10 år siden.
Bogen 'Fra specialpædagogik til pædagogik' udkommer på forlaget Dafolo i dag, 11. juni.
Du kan læse bogens indledning mv. på dafolo.dk
Ikke nok at rumme
I bogen fortæller hun om Victor, der for nylig har fået en
ADHD-diagnose, og som har svært ved at samle sig om at få lavet sine opgaver i
skolen.
Han føler sig ofte uretfærdigt behandlet både af lærere og
klassekammerater og bliver vred. Ofte deltager han ikke rigtigt i
undervisningen, fordi han ikke helt forstår, hvad han skal, eller fordi han er
for træt, og somme tider må han heller må være med til fodbold i frikvarteret,
fordi han får karantæne, når han har været vred.
Flere af de andre elevers
forældre mener, at det vil være bedst for både Victor og klassen, hvis han kom et
andet sted hen.
”Victor er rummet et
stykke hen ad vejen, og han er med i fællesskabet, så længe han ikke
overskrider en usynlig grænse for, hvad fællesskabet kan rumme. Nogle lærere og
nogle elever er bedre til at rumme Victor end andre (…), men 'Victor er ikke
inkluderet'”, skriver Karina Engelund Mathiasen.
Hun
peger på, at hvis en elev sidder i kørestol, så er der ingen, der forventer, at
eleven skal sørge for at transportere sig op til et klasselokale på 2. sal. I
stedet vil man sørge for, at elevens klasse bliver undervist i stueetagen.
På
samme måde kan man med Victors opmærksomhedsforstyrrelse prøve at sørge for, at
der er mindst mulig larm og rod i Victors klasselokale, så han bliver mindst
muligt distraheret. Ikke ved at sætte ham i en bås med øjnene rettet mod en
væg, mener Karina Engelund Mathiasen, men ved generelt at rydde op i
klasseindretningen, så den bliver så rolig og lidt distraherende som mulig.
Se på dine elever
I bogen opfordrer Karina Engelund hele tiden lærerne til at
se på den elevgruppe, de lige nu har, og hvad den har brug for.
Men det er jo netop ikke én gruppe med et bestemt behov,
men måske 28 elever med mange forskellige behov?
”Ja, og det er man nødt til at tænke ind i sin forberedelse
– hvad er det, de her 28 børn har brug for? Det er
undervisningsdifferentiering, og det er ikke godt nok at
undervisningsdifferentiere i forhold til stofmængden, de enkelte elever skal
igennem, de har brug for forskellige valgmuligheder i forhold til opgaver”,
siger Karina Engelund Mathiasen, der selv har en baggrund som lærer og senere
har vejledt lærere i praksis.
I sin bog foreslår hun oplæsning af nogle tekster for alle
elever i klassen, ikke kun for elever med dysleksi, planer for dagens forløb
med piktogrammer kan være for alle, ikke kun for elever med autisme, og ekstra
gennemgang af ord og begreber for alle, ikke kun elever med et
ikke-alderssvarende sprog.
Hun advarer imod, at man som lærer har som ideal,
at alle elever er nået nogenlunde lige langt i deres læring af stoffet.
Er det ikke alt det, rigtig mange lærere gør i forvejen?
”Jo, selvfølgelig er det det – det er jo dér, jeg har det
fra”, siger hun og understreger, at hun ikke har fundet de vises sten, men hun håber, at hun kan inspirere nogle lærere med ideer, de måske ikke hidtil har brugt
og med at understøtte et mindset om, at man kan gøre noget.
Det handler om ”situeret pædagogik”:
”At man som lærer bruger sin professionelle dømmekraft og
vurderer, hvad der vil virke i den konkrete situation med de konkrete elever.
Der håber jeg, at man kan blive inspireret og tænke, ’det her brugte jeg sidste
gang, jeg havde 5. klasse i dansk – hvis jeg lige skruer lidt her, kan det
måske du i den her klasse’”.
God pædagogik i stedet for specialpædagogik
Karina Engelund Mathiasen er nemlig ikke sikker på, at den
store løsning for folkeskolen er mere specialpædagogik i form af fx
ADHD-pædagogik eller mere autismepædagogik.
”For børn med ADHD er jo lige så forskellige som
neurotypiske børn”.
Og der er som bekendt
mange eksempler på særlige behov – foruden diagnoserne for eksempel flersprogede elever, elever, som er præget af
mistrivsel i hjemmet eller i skolen, elever, som er forsinkede i deres
udvikling osv.
Karina Engelund
Mathiasen foreslår, at vi i stedet for at skelne mellem almenpædagogik og specialpædagogik,
arbejder med ’god pædagogik, der er tilpasset den børnegruppe, vi har’.
”Der er ikke noget galt i at kende en elevs diagnose
eller lade sig inspirere af en særlig pædagogik, men uanset diagnoser skal vi
jo handle på den adfærd, vi ser hos barnet. Og hvis et barn har vanskeligheder
med at samarbejde, skal vi jo tilpasse kravene og så hjælpe det barn med at lære
at navigere i de krav, man møder, når man skal samarbejde”.
Men mange forældre argumenterer jo med, at deres
barn har en diagnose og derfor krav på fx ADHD-pædagogik?
”Der
er sådan en fortælling om retten til en specialplads, som også understøttes af
medierne. Lad os i stedet tale om, at elever har ret til et alment
skoletilbud, og forældre har ret til rigtig god undervisning til deres børn, og
derfor skal man investere i gode folkeskoler. Der har skolerne også en opgave i
at være tydelige. Vi vil rigtig gerne invitere forældrene ind, de skal lave
legegrupper og læse med deres børn, men samtidig vil vi gerne have, de holder
sig lidt væk, når det gælder kvaliteten af undervisningen. Der får de en lidt
modstridende invitation”, siger hun.
Man må tage nogle små skridt - og lade det vokse
Karina Engelund Mathiasen peger på, at det er en stor udgift, ofte for den enkelte folkeskole og i alt
fald for samfundet, hver gang en elev skal i specialtilbud. Samtidig med at der
er et massivt behov for investering i den almene folkeskole, og det vil være en
bedre vej at gå at skabe en kvalitetsskole, hvor flere kan være ægte
inkluderet, hvis klassekvotienterne ikke er for høje, der er velfungerende
co-teaching, og lærerne har god tid til at forberede deres undervisning.
”Men
det er en større politisk diskussion, som jeg prøver at holde mig fra i bogen, for det har læreren ikke meget indflydelse på".
"Det betyder ikke, at den
diskussion ikke er vigtig, men som lærer kan man også gøre noget selv. Måske
gør man allerede noget særligt i forhold til det relationelle, men så kan man fx
lade sig inspirere til en anden måde at indrette klasserummet på. Man kan tage
nogle små skridt ind i det og lade det vokse”.