Debat
Morten Korsbakkes skole har ikke ønsket at bringe billeder af de rigtige kasser, men redaktionen har set dem, og dette er en AI-genereret version, som ligner de virkelige udgaver.
Foto: AI-genereration udført af Morten Korsbakke
Lærer: Vi kan ikke leve med pacificerede kassebørn
I dag pacificeres for mange børn i danske skoler i noget, der mest af alt minder om menneskelige hundehuse. Det kan vi ikke være bekendt. I stedet har eleverne krav på at blive inkluderet i klassens fællesskab, mener lærer Morten Korsbakke.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
120
gange 120 centimeter, et hul at kigge ud af og bløde tæpper i bunden. Det kunne
måske lyde som et hundebur til bilen, men det er desværre hverdag for mange
udfordrede og udfordrende elever i indskolingen og på mellemtrinnet i den
danske folkeskole.
Bare
rolig, der er trods alt ikke tremmer for åbningen, og eleverne kan også selv
komme ud, hvis de har lyst til det, men da ungerne ofte får en moderne
sutteklud med derind - bedre kendt som en tablet - er det ofte ikke tilfældet,
at eleverne finder ud af sig selv. Konsekvensen er, at de sidder derinde i
timevis og i realiteten ekskluderes af klassefællesskabet dag efter dag.
Minder om et hundehus
Det
er ikke, fordi jeg ikke kan forstå de lærere, der ender med at bruge kasseløsningen,
for i en klasse med en masse børn med mange forskellige behov, kan der være
brug for alternative løsninger for at kunne gennemføre undervisningen - men
skulle vi ikke prøve at tænke uden for boksen i stedet for ind i den?
Løsningen
med at sende børnene ind i en boks og pacificere dem med en tablet, minder mig
mest af alt om en dokumentar, jeg så en gang for mange år siden om kinesiske
børnehjem, hvor børnene blev pakket ind i tæpper til de døde i ensomhed og uden
kærlighed, hvis de da ikke voksede op helt apatiske.
Selvfølgelig
er den sammenligning på spidsen, for der er børn, der kan have gavn af en pause
i en lille hule. Børn, for hvem det at høre, hvad der sker uden for boksen, kan
være rigeligt stimuli, og som får mest ud af deres skolegang, hvis der er
mulighed for at trække sig. For de børn kan kasserne være en god mulighed. Men
for alle de børn, hvor man bruger boksen til at give klassen en pause fra
barnet, har vi et alvorligt problem, og jeg har virkelig svært ved at se, at det
kan hjælpe nogle af de børn med at udvikle sig i en positiv retning.
Vi skal sikre ressourcer til børnene
Der
må og skal være et alternativ til pacificering af børn i folkeskolen. De er der
for at udvikle sig fagligt og socialt, og det må aldrig blive skolens opgave
bare at opbevare dem.
Jeg
ved, at det i folkeskolen oftest er det (u)muliges kunst at gennemføre en
meningsfuld dag for alle børnene, og at lærere, der tyer til metoder som den
med kassen, gør det, fordi de vurderer, at det er det bedste for de mange og
den enkelte i en situation med manglende ressourcer og varme hænder.
Det er
ikke de lærere, jeg kritiserer, og bestemt heller ikke børnene, men hvis vi
lærere ser os nødsaget til at sende elever ud af klassen eller gemme dem væk i
en kasse, er der noget rivravruskende galt, og så må vi som børnenes advokater
råbe ”STOP” og forlange af ledere og politikere, at de sikrer de ressourcer,
der skal til, for at børnene kan have en rimelig skolegang uden for kassen. Hvor
de reelt inkluderes i fællesskabet i skolen og livet som sådan.
Det
er os, der bolværket mellem børn og politikere - det er os, der skal sikre, at
børnene kommer ud i livet uden alt for mange skrammer i lakken og helt sikkert
uden, at de ved at synke. Der står intet om, at vi skal opbevare børn i
folkeskolen i folkeskolens formålsparagraf, så hvis det er det, vi får at vide,
at vi skal gøre af ledere og skoleforvaltning, må vi gå til vores
tillidsrepræsentanter - eller i værste fald medierne for at få ændret forholdene.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk