Eleverne fra otte skoler i Køge havde arbejdet med lego-modellerne i et længere forløb inden konkurrencen.

Når undervisningen bliver for digital, kan man ty til klodser

I torsdags kårede CFU Absalon og lærerstuderende 4. klasse fra Herfølge Skole som bedste eventyrfortæller med klodser. Eleverne lærer elementerne i opbygningen af et eventyr på en helt anden måde, når de bygger, fortæller lærer og CFU-konsulent.

Offentliggjort
Eleverne bygger fem plader, der udgør strukturen i deres eventyr.
Kasserne indeholder mange klodser, som egner sig til en eventyrverden.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fortæl et "mash-up" eventyr med klodser og sæt det op med billeder og skrift i bookcreator. CFU Absalon udfordrede i sommer regionens skarpeste eventyrfortællere og bygmestre til konkurrence om at fortælle eventyr med elementer fra andre fortællinger med legoklodser. De lærere, der tilmeldte deres klasser kom på tre-timers kursus og arbejdede derefter med fortælleformen i et forløb. Og i torsdags kunne de otte klasser, der havde tilmeldt sig først, så præsentere deres eventyr for lærerstuderende og CFU-konsulenter i Vordingborg.

"Der sker så meget digitalt i skolen i øjeblikket, så vi har set på, hvordan man kan arbejde med at få tingene i hænderne. Her er legoklodserne gode, for de bruger fantasien og får byggelyst. Og når hænderne er i gang, så kommer hjernen også på arbejde", fortæller Mette Bech, som er CFU-konsulent for dansk og dansk som andetsprog.

Sidemandsoplæring: Programmering er en win-win-situation 

Hun og hendes kolleger fra fremmedsprogene har sammen arbejdet med at bruge Lego-Storystarter-kasser, som er kasser med legoklodser til en gruppe på tre-fire elever, der indeholder fem plader, almindelige klodser og masser af hatte og tryllestave og andet godt eventyr-byggemateriale.

"Når elever bliver bedt om at skabe en fortælling, så er der altid nogle, der har svært ved det. Man kan bede dem om at tegne, men det kræver jo også tegnekompetencer. Men alle kan bygge med klodser, så det her giver adgang til at få gjort tanker konkrete", fortæller Mette Bech.

Når hun arbejder med de helt små - 1.-2. klasse, eller når hendes kolleger arbejder med det i fremmedsprogene, så bygger de kun på tre plader. Men på mellemtrinnet beder hun dem om at bygge en plade for starten, en for problemet, en hvor problemet ikke bliver løst, en hvor det gør, og så afslutningen.

"Man har arbejdet meget med, at eleverne ved for lidt om, hvordan en tekst bliver struktureret. Det kan være svært at få gennemsigtigt for eleverne. Men når de bygger det, kan det give en aha-oplevelse".

Ofte arbejder hun med at lade dem bygge et kendt eventyr først. På den måde finder de også ud af, at andre tænker anderledes og ser nogle andre billeder i den fælles fortælling, end de selv gør.

Timer med digte og Legomodeller 

De svage elever kan også være med

Mette Thornbech, som er PLC-medarbejder på Søndre Skole i Køge var med i forløbet sammen med skolens dansklærer for 4. årgang.

"Jeg syntes, det var rigtigt godt, fordi det inddrager rigtigt mange af de ting, som eleverne skal lære. Dels var der noget grundlæggende danskfagligt. Men de får også it-dimensionen med, når de skal lave historierne i Bookcreator, så de arbejder multimodalt. Og den sidste ting er, at de får noget i hænderne. Det er noget, der forsvinder lidt med alt vores it. Det er der bare nogle elever, som har rigtigt god gavn af", fortæller hun.

Hun har stået for undervisningen i Bookcreator og for at hjælpe eleverne undervejs med det tekniske.

"Vi så nogle af de svage elever, som kunne bidrage på en helt anden måde, end de kan normalt. Nu kunne de også bygge med og digte på historien. Det giver et kick til fantasien og en måde at give udtryk for den viden, de har på en anden måde".

Og hun understreger, at ungerne gik rigtig godt til det hele, ikke kun fordi de syntes det var sjovt at bygge lego og skabe en digital bog. De var også meget opmærksomme på de danskfaglige forløb. Hun håber derfor også, at de kan arbejde med det igen med næste års 4. klasser.

"Vi lod 4. klasserne fremlægge for 3. klasserne, inden de skulle være med i konkurrencen. Dels for at de kunne øve sig, men også for at skabe interessen hos 3. klasserne. Så vi har nok lidt en plan om at køre videre med det. Det kunne vi godt tænke os", fortæller hun.

Til finalen havde CFU'et inviteret lærerstuderende fra dansk med, så de stod for at lave en ny byggeseance med eleverne, mens de skiftevis ventede på, at deres kammerater fremlagde deres eventyr. Her hørte eleverne Manu Sareens 'Klodshassan' og skulle så bygge fortsættelsen, hvor de igen skulle trække andre eventyrs elementer ind i en mash-up-fortælling.

Vinderen af konkurrencen blev Herfølge Skoles 4. klasse

"De kunne løfte sig fra at læse til at fortælle. De havde tænkt over, at det var en formidlingssituation, og læreren havde tydeligt stilladseret dem i forhold til sproget. De havde øvet sig mange gange og havde fokus på fremstilling", fortæller Mette Bech.

CFU Absalon har Lego-kasserne til udlån, og de er så populære, at de næsten konstant er ude af huset. Og de forventer at lave en lignende konkurrence igen til næste år.

"Jeg tænker at det kan give deltagelsesmulighed for alle børn, og det kan bruges i dansk, sprogfagene og i høj grad også i dansk som andetsprog. Man kan give udtryk for indre billeder og det er så udgangspunkt for at sproget kan udvikle sig. Men det kræver også en del af lærerne, for hvis det virkelig skal blive godt, så skal der arbejdes meget med sproget imens".