Gro Caspersen er én af de tre vindere af Politikens Undervisningspris. Hun brænder for sprog og underviser blandt andet i dansk som andetsprog, hvor hun spiller en stor rolle for eleverne fra modtageklasserne.

Særprisvinder: ”Alle sprog er en gave, der skal dyrkes”

En særpris fra Politikens Undervisningspris går i år til Gro Caspersen, som har formået at gøre et udfordret fag som fransk spiseligt og spændende for eleverne. Hun er selv mest rørt over at hendes elever har taget sig tid til at skrive en indstilling.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Jeg bliver for det første rørt over at mine elever har skrevet en indstilling. Og så bliver jeg virkelig rørt over at de i deres indstilling nævner, at det er fordi, de synes jeg er god til at løfte dem menneskeligt, være nærværende, have noget på hjertet i forhold til det at være menneske. Det er jeg virkelig glad for, fordi det synes jeg er noget af det ypperste man kan som lære".

Det siger Gro Caspersen er lærer i fransk og dansk som andetsprog på Nymarkskolen i Svendborg. Hun er en af de tre vindere på grundskoleområdet, der vinder Politikens årlige Undervisningspris, hvor der er én hovedprisvinder og to særprisvindere. Gro Caspersen vinder særprisen på 25.000 kroner.

"Hun gør meget ud af sprog, og hun er fantastisk til at få elever, der snakker et andet sprog derhjemme, til at føle, at det er en gave at kunne flere sprog, i stedet for noget 'pinligt' eller noget, man skal være flov over", siger en elev til Politiken.

Alle sprog er brugbare

Fransklærer vinder pris for kampagne om fordele ved at være tosproget

Gro Caspersen synes, at det er utroligt at møde børn, der er flove over deres sprog. Hun mener, at det er et resultat af den retorik, der er omkring andre sprog end de europæiske.

"Det gør mig virkelig ondt at der er børn, der føler at det de kan, ikke er noget der kan bruges til noget. Så det gør jeg meget ud af i min undervisning. Alle sprog er en gave, der skal dyrkes. Alle sprog er brugbare. Det ligger mig meget på sinde at eleverne har en oplevelse af at alle sprog er lige gode", siger Gro Caspersen, som inddrager elevernes sproglige repertoire i sin undervisning.   

Sprog er da en gave

Tale ikke skrive

Rent praktisk laver hun sammenligninger af sprogene, når hun står foran sine elever i undervisningslokalet. 'Le velo de ma mere' betyder min mors cykel. På dansk sætter vi et s på min mors cykel. Gro Caspersen stiller spørgsmål ved, hvordan man gør på sprog som engelsk, persisk eller armensk. Det er for hende underordnet om eleverne taler de pågældende sprog. Hun påpeger, at en del af eleverne har en stor sproglig viden omkring grammatiske kontekster i kraft af deres rødder.

"Jeg er utrolig glad for og fascineret af sprog. Eleverne kan mærke, at de har en lærer, der brænder for sit fag". 

»Vi skal spørge ind til elevernes sprog«

Dommerpanelet består blandt andet består af sidste års vinder Mette Jespersen, der er dansk- og idrætslærer på Lillevang Skole i Allerød, Panelet fremhæver, at Gro Caspersen har knækket koden for franskfaget, der er et udfordrende fag for mange elever.

"Jeg slår meget på, at fransk skal være et kommunikationsmiddel. Vi bruger ikke en masse tid på grammatik og skriveøvelser. I stedet bruger jeg rigtig meget tid på samtaleøvelser. Det, at eleverne får talt sproget gør, at de synes det er sjovt og nærværende". 

8. december: Franske og tyske digte skaber julestemning

Gro Caspersen laver blandt andet undervisningsmateriale til Alinea og Dansk Filminstitut, når de har franske film, der skal laves materiale til. Hun har lavet en hjemmeside grocaspersen.dk, hvor lærere kan finde inspiration til sproglig undervisning.