Luis Holm Andersen underviser to lektioner om ugen i geografi og så i dansk i 4. klasse på Skjoldhøjskolen i Aarhus.

Voxpop:”De største udfordringer i naturfagene er den manglende kommunikation mellem lærerne”

Voxpop: Hvad er de største udfordringer i naturfagene?Her svarer Luis Holm Andersen, Skjoldhøjskolen i Aarhus. Underviser i geografi to lektioner om ugen og ellers primært i 4. klasse i dansk. Deltager i DLF's naturfagskursus.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Sammenhængskraften i naturfagene mangler. Jeg taler for eksempel kun om naturfag med udskolingslærerne, aldrig med natur/teknologilærerne. Det er ærgerligt, og meget svært så at skabe et fælles fag, men der er alt for lidt tid til planlægning og kommunikation", fortæller Luis Holm Andersen.

Han er med i 5-6 team, men fagteamene er inddelt i indskoling, mellemtrin og udskoling, så dér deltager han kun i et fagteam med udskolingslærerne i naturfag.

Naturfagskursus: Det kniber med progressionen i naturfagene

"Vi har rigeligt travlt med at planlægge de 5-6 forløb, man skal igennem i 7.-9. klasse. Vi holder møde hver anden måned i det naturfaglige fagteam. Vi har tid til møder hver tirsdag i to timer, men når man er i så mange team og der dertil er alle mulige andre møder, så er der altså ikke tid til mere".

Luis Holm Andersen er taget på kursus med en flok kolleger fra Skjoldhøjskolen for at dygtiggøre sig indenfor naturfagene og for at lære mere om den nye naturfaglige prøve.

"Det bedste ville være, hvis vi lærere kunne tale sammen i indskolingen, mellemtrinnet og udskolingen om naturfagene, og hvis natur/teknologi lærerne og udskolingslærerne i naturfagene havde en fælles kurs. I dag er det meget forskelligt, hvad eleverne ved i 7. klasse og hvor vi skal tage fat i udskolingen. Alle lærerne gør et godt stykke arbejde, men vi kunne ønske os tid til et andet fokus indenfor naturfagene og mere samarbejde".

"Samarbejde er nøgleordet, men hvis man skal stille krav til hinanden, skal man have mulighed for at se hinanden i øjnene og tale sammen.  Det er ikke for at brokke mig, men det er altså nærmest en umulig opgave med den tid, der er til rådighed til samarbejde nu. Jeg er ked af at sige det. Vi har talt med ledelsen om problemet, men de har svært ved at give nogle timer, som de ikke har".

Voxpop: "Nogle af de største udfordringer er, at natur/teknologi er så stort et fag at arbejde med på børneniveau"

Voxpop: "Den største udfordring indenfor naturfagene er at have tid nok til regulær undervisning i udskolingen"

 

Voxpop: "Jeg kender ikke udskolingen og lærerne dér - det er den største udfordring"