Birgitte Østergaard, Nordskolen, Odder. Har linjefag i matematik og biologi. Har undervist i natur/teknologi i 12 år i indskolingen og på mellemtrinnet.

Voxpop: ”Jeg kender ikke udskolingen og lærerne dér – det er den største udfordring”

Voxpop: Hvad er de største udfordringer i naturfagene?Her svarer Birgitte Østergaard, Nordskolen, Odder. Har linjefag i matematik og biologi. Har undervist i natur/teknologi i 12 år i indskolingen og på mellemtrinnet. Deltager i DLF's naturfagskursus.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Vi er en lille matrikelskole, så vi har ingen daglig kontakt med de andre afdelinger og befinder os langt fra mange af kollegerne. Vores fagudvalg mødes fire gange om året, og dér møder jeg normalt udskolingslærerne, men vi har i en periode valgt at dele os, så natur/teknologilærerne mødes for sig og udskolingslærerne for sig. Så vi ses ikke for tiden".

Hun fortæller, at de fra udskolingslærerne har hørt bekymringen, om eleverne nu også har lært det, de skal kunne i naturfagene, når de når udskolingen. Lærerne i udskolingen ved ikke, hvad der egentlig foregår i natur/teknologi-lektionerne.

"Vi har alle givet udtryk for, at progressionen er vigtig, men hvis vi havde en progressionsplan ville det være lettere for os i indskoling og på mellemtrin at undervise i naturfagene. Vi har også efterlyst en materialebank. Progressionen ville blive bedre, hvis der var emner, vi alle skulle have beskæftiget os med i klasserne".

Naturfagskursus: Det kniber med progressionen i naturfagene

Birgitte Østergaard fremhæver, at en progressionsplan også ville hjælpe lærere, der ikke er uddannet indenfor naturfagene og måske får natur/teknologi nogle få timer for at kitte et skema sammen.

"Vi lider under dårlig økonomi, men vi vil meget gerne have en fagdag for naturfagslærerne i kommunen. Dét ville give noget".

Voxpop: "Den største udfordring indenfor naturfagene er at have tid nok til regulær undervisning i udskolingen"

Voxpop: "Nogle af de største udfordringer er, at natur/teknologi er så stort et fag at arbejde med på børneniveau"

 

Voxpop:"De største udfordringer i naturfagene er den manglende kommunikation mellem lærerne"