Dorthe Fenger, Skolen ved Sønderager i Herning, underviser elever i autismespektret på mellemtrinnet i natur/teknologi.

Voxpop: ”Nogle af de største udfordringer er, at natur/teknologi er så stort et fag at arbejde med på børneniveau”

Voxpop: Hvad er de største udfordringer i naturfagene? Her svarer Dorthe Fenger, Skolen ved Sønderager i Herning, underviser elever i autismespektret på mellemtrinnet i natur/teknologi. Har linjefag i dansk og kristendom og en bachelor i geologi. Deltager i DLF's naturfagskursus.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Det er et dannelsesfag, og det er svært at komme rigtigt ind i så stort et fag. Desuden er det en kæmpe udfordring, at ledelsen ikke prioriterer faget og slet ikke forstår, hvor stort faget egentlig er", siger Dorthe Fenger.

Hun har otte timer natur/teknologi om ugen og fortæller, at nogle af eleverne i specialafdelingen er meget interesserede i nogle dele af naturfagene. Men at den elev, der er interesseret i jordskælv, måske slet ikke kan motiveres for at høre om planeter.

"Geologi og sten er for eksempel meget konkret, men et emne som bæredygtighed kan være meget mere svært at få hold på undervisningsmæssigt. Jeg holder mig tæt til undervisningsmaterialerne, hvor jeg finder meget god støtte. Ellers kan jeg finde på at løbe ud af en tangent. Jeg kan blive ret nørdet - men det synes børnene nu er meget sjovt".

Naturfagskursus: Lær eleverne at stille de gode spørgsmål

Dorthe Fenger er på naturfagskurset sammen med et par kolleger fra indskolingen. De taler jævnligt sammen om det faglige, og kurset giver dem endnu en grund til at fortsætte med at tale om undervisningen i naturfagene.

"Men det er da ærgerligt, at der ikke er en lærer med fra udskolingen. Jeg ved slet ikke, hvordan faget kører dér. Det kunne vi godt bruge at tale sammen om, men vi mangler tiden til det. Det er da relevant at tale om det faglige sprog, og hvordan vi får fagtermerne ind tidligt".

Hun fortæller, at hun får god sparring, når hun inviterer nogle ind i undervisningen udefra.

"Jeg bruger mange tilbud, hvor der kommer én med specialviden og fortæller om et emne, en naturvejleder der fortæller om liv i Limfjorden eller en, der ved noget om robotter".

Voxpop: "De største udfordringer i naturfagene er den manglende kommunikation mellem lærerne"

Voxpop: "Den største udfordring indenfor naturfagene er at have tid nok til regulær undervisning i udskolingen"

 

Voxpop: "Jeg kender ikke udskolingen og lærerne dér - det er den største udfordring"