Trane Nørby om det stigende antal pædagoger i skolen: Det er jo meningen med skolereformen
En af pointerne i skolereformen er at få flere pædagoger ind i undervisningen, sagde undervisningsministeren i dag i et åbent samråd i Børne- og Undervisningsudvalget. De skal hjælpe de elever, der har det svært. Socialdemokraten Pernille Rosenkrantz-Theil støttede ministeren. ”Reformen gør op med tidligere tiders totale fiasko med at nedbryde den negative sociale arv”, sagde hun.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det er ikke underligt, at der er kommet så mange pædagoger ind i skolen, sagde undervisningsminister Ellen Trane Nørby i åbent samråd i dag.
Det er simpelthen en del af folkeskolereformen, at pædagogerne skal ind i skolen og hjælpe lærerne i den faglige undervisning og i den understøttende undervisning, påpegede ministeren.
Og det er også en del af den kommunaløkonomiske aftale mellem regeringen og KL for 2014, tilføjede hun.
Liberal Alliances undervisningsordfører Merete Riisager havde bedt ministeren "redegøre for sin holdning til, at antallet af pædagoger i den almene folkeskole er mere end fordoblet efter folkeskolereformens i ikrafttrædelse, mens antallet af lærere er faldet".
Riisager kalder minister i samråd om pædagoger i skolen
Uddannede lærere giver dygtigere elever
Forskningen viser, at uddannede lærere er den bedste garanti for, at eleverne lærer det, de skal, sagde Merete Riisager. Og det er grunden til Liberal Alliances bekymret over det stigende antal pædagoger, der kommer ind i undervisningen.
"Pædagoger er uddannet til at tage sig af børn i fritiden, ikke i skoletiden. Der er jo ikke fokus på didaktik i deres uddannelse", tilføjede Merete Riisager.
Antallet af pædagoger i undervisningen fordoblet efter reformen
Ikke videnskab, men politik
Undervisningsministeren fastholdt, at de er en politisk beslutning at flytte pædagogisk personale fra SFO'en over i skolen.
"Venstre gik med i reformen, fordi vi ønskede, at eleverne skulle have flere timer i dansk og matematik, en tidligere fremmedsprogsstart og have styrket deres undervisning i de naturvidenskabelige fag", sagde Ellen Trane Nørby.
"Og så gik vi med, for at pædagogerne kunne komme ind i undervisningen og støtte de elever, der har det fagligt svært i skolen, så vi kan blive bedre til at bryde den negative sociale arv", tilføjede hun.
"Vi ønskede også at få flere pædagoger ind i indskolingen, så vi kan gøre overgangen fra dagpasningstilbuddene til skolen bedre - så børnene får en bedre start på deres skolegang", fortsatte ministeren.
"Især de børn, der har det svært, har brug for omsorg fra en pædagog, når de begynder i skolen", påpegede hun.
LA til ministeren om pædagogmedhjælpere, der underviser: Lovligt?
Reformen er et opgør med tidligere tiders totale fiasko
Enig, sagde den socialdemokratiske formand for Børne- og Undervisningsudvalget Pernille Rosenkrantz-Theil.
"Socialdemokratiet ønskede med skolereformen at inddrage flere kompetencer for at klargøre eleverne til læringsfælleskabet i skolen. Det var der brug for, når 15-17 procent af eleverne forlader folkeskolen som funktionelle analfabeter", tilføjede hun.
"Det er baggrunden for folkeskolereformen. Et opgør med tidligere tiders totale fiasko med at nedbryde den negative sociale arv".
Elever bliver undervist af pædagog-medhjælpere
Hvor er evidensen
Men hvor i verden er der bare en eneste eksempel på, at ikke-uddannede lærere har været bedre til at bryde den negative sociale arv end uddannede lærere, spurgte Merete Riisager to gange under debatten. Hun fik ikke noget svar.
"Jeg er sikker på, at vi kommer til at debattere den her problemstilling igen", sagde Merete Riisager så.
"Men så skal det ske på grundlag af viden, som vi har fra forskningen", tilføjede hun.