Hvor mange pædagoger og pædagogmedhjælpere underviser egentlig i de danske folkeskoler, vil Merete Riisager fra Liberal Alliance gerne vide.
LA til ministeren om pædagogmedhjælpere, der underviser: Lovligt?
På Thorning Skole i Silkeborg Kommune bliver flere klasser undervist af pædagogmedhjælpere og pædagoger i nogle fag. Det afslørede folkeskolen.dk for nylig. Nu stiller Liberal Alliance spørgsmål til undervisningsministeren: Kan det virkelig være lovligt?
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Tre pædagogmedhjælpere, en klubpædagog, en undervisningsassistent samt tre pædagoger underviser i natur/teknologi, kristendom, billedkunst, musik, matematik og idræt i 1., 2. og 3. klasse på Thorning Skole i Silkeborg Kommune. Klubpædagogen underviser tilmed i matematik i 5. klasse.
Det afslørede folkeskolen.dk for nylig i artiklen "Elever bliver undervist af pædagogmedhjælpere".
Er det virkelig lovligt? spørger Liberal Alliance nu undervisningsministeren.
Elever bliver undervist af pædagog-medhjælpere
Lovligt eller ej?
"Vil ministeren kommentere artiklen 'Elever bliver undervist af pædagogmedhjælpere' bragt den 15. oktober 2015 på folkeskolen.dk, herunder kommentere lovligheden af de forhold som er beskrevet i artiklen?" skriver Liberal Alliances undervisningsordfører Merete Riisager således til ministeren.
Og Merete Riisager stiller yderligere to spørgsmål til ministeren:
"Vil ministeren redegøre for udviklingen i antallet af pædagoger og pædagogmedhjælpere, der deltager i henholdsvis fagopdelt og understøttende undervisning fra 2012 og frem til i dag?"
"Vil ministeren redegøre for, i hvilket omfang henholdsvis pædagoger og pædagogmedhjælpere har ansvaret for egentlig undervisning på de danske folkeskoler?"
Lovligheden afgøres af Statsforvaltningen
Også folkeskolen.dk har spurgt Undervisningsministeriet om lovligheden i den måde, som ikke-læreruddannede medarbejdere bliver brugt på i undervisningen på Thorning Skole.
"Ministeriet kan ikke forholde sig til den konkrete sag, hvis lovlighed i givet fald må afgøres af Statsforvaltningen, som er den kommunale tilsynsmyndighed", skriver ministeriet i sit svar til folkeskolen.dk og henviser til et brev, som den daværende undervisningsminister sendte til skolerne i november sidste år (se link til højre).
Også vikarer skal opfylde kvalifikationskravene
"Særligt om brugen af vikarer for lærere i folkeskolen kan det oplyses, at folkeskoleloven ikke indeholder særskilte bestemmelser om brug af vikarer. Det betyder, at en vikar, som skal stå for undervisningen eller varetage klasselærerfunktionen, skal opfylde de samme kvalifikationskrav, som gælder for de fastansatte undervisere", skriver ministeriet videre og fortsætter:
"En kommune er både ved fastansættelse og besættelse af vikariater forpligtet til at foretrække personer, der opfylder kvalifikationskravene, frem for personer, der ikke gør. Kommunalbestyrelsen er ansvarlig for, at der bliver udfoldet tilstrækkelige anstrengelser for at besætte ledige stillinger, herunder vikariater, med personer, som opfylder kvalifikationskravene. Det er kommunalbestyrelsens ansvar at vurdere, om en person har tilstrækkelige kvalifikationer til at varetage den pågældende opgave".
"I nogle tilfælde viser det sig at være umuligt eller meget vanskeligt at skaffe fornøden arbejdskraft, som opfylder kvalifikationskravene. Men kommunalbestyrelsen har stadig pligt til at sørge for, at eleverne i folkeskolen får den fornødne undervisning, hvorfor kommunalbestyrelsen kan være nødsaget til at ansætte personer, der ikke opfylder kvalifikationskravene, hvis det ikke viser sig muligt at skaffe lærer- eller pædagoguddannede til at varetage undervisningen".
Ledige stillinger skal slås op
"Det forudsættes, at kommunalbestyrelserne, hvor det er praktisk muligt, iværksætter evt. opslag eller på anden vis afsøger mulighederne for at ansætte en person, der lever op til kvalifikationskravene, før en person uden de relevante kvalifikationer ansættes", fastslår ministeriet og fortsætter:
"Det bemærkes, at det ikke altid ved pludselig opstået forfald hos en lærer eller pædagog vil være praktisk muligt at iværksætte tiltag for at afsøge mulighederne for at skaffe uddannede lærere eller pædagoger til at varetage en vikaropgave; særligt ikke ved meget kortvarige vikariater som fx nogle få undervisningstimer en enkelt dag".
"Er der derimod tale om, at en kommunalbestyrelse fx i forbindelse med (forårets) planlægning af det kommende skoleår eller som følge af, at en lærer har varslet barsel, må konstatere, at der mangler en lærer til et længerevarende vikariat, bør kommunalbestyrelsen iværksætte tiltag for at afsøge mulighederne for at besætte stillingen med personer, som har en læreruddannelse eller særlige kvalifikationer til at undervise i enkelte fag".
Undervisningsministerens svar til Merete Riisager vil formentlig kaste mere lys over de spegede forhold i undervisningen på Thorning Skole.
Læs mere
Brev fra undervisningsministeren medspørgsmål-svar om reformen (nov. '14)