Kortlægning: Disse tre fag skal lærerne efteruddannes i

Lærerne skal først og fremmest efteruddannes i kristendom, historie og natur/teknik. Det konkluderer Undervisningsministeriets nye kortlægning af, hvor mange elever, der får undervisning af en lærer, der er uddannet til det fag, han eller hun underviser i.

Offentliggjort Sidst opdateret

oM KORTLÆGNINGEN

1095 skoler har indgået i kortlægningen, der ikke omfatterspecialklasser. Data er indsamlet for skoleåret 2012/2013 viaskolernes administrative systemer, hvor det er angivet, hvilkelinjefag læreren har med fra sin læreruddannelse, samt hvilkefag, vedkommende har opnået kompetencer til at undervise isidenhen.

Kilde: Undervisningsministeriet og Uni-C

At være linjefagsuddannet i et fag betyder, at læreren har haftdet pågældende fag som linjefag på læreruddannelsen. At havekompetencer svarende til linjefag betyder, at læreren fx har enefteruddannelse, videreuddannelse, kompetencegivende uddannelseeller et længerevarende
kursusforløb, der vurderes at give kompetencer svarende tillinjefag. Skolens leder er her blevet bedt om at foretage detteskøn.


 Kilde: Undervisningsministeriet og Uni-C

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I 2020 skal alle lærere skal have undervisningskompetencer svarende til linjefag i de fag, de underviser i. Det er en af regeringens målsætninger og udgangspunktet for en ny kortlægning fra Uni-C (se link til højre), der undersøger, om lærerne har kompetencer til at undervise i de fag, de varetager.

73 procent af undervisningen i folkeskolen udføres af lærere med linjefagskopmpetence. Hvis læreren ikke har linjefag i undervisningsfaget er det den enkelte skoleleder, der har vurderet, om læreren i stedet på anden vis har opnået har tilsvarende kompetencer.

Fordelt på de enkelte fag, er kristendom, historie og natur/teknik, de fag, der oftest bliver varetaget af en lærer uden linjefagskompetence. Kun 38 procent af undervisningen i kristendom varetages af lærere med kristendom som linjefag eller med tilsvarende kompetencer, mens det tilsvarende tal er 50 procent for natur/teknik og 57 procent for historie.

I den anden ende af skalaen ligger fysik/kemi med en linjefagsdækning på 94 procent, i fransk og tysk er tallet 91 procent og dansk 90 procent.

Der er med folkeskolereformen afsat 1 mia. kroner til efteruddannelse af lærerne, og den pulje skal hovedagligt være midlet til at opnå målet om fuld kompetencedækning i 2020. En arbejdsgruppe bestående af blandt andre DLF-næstformand Dorte Lange, skal være med til at udarbejde en række pejlemærker for den lokale udmøntning af efteruddannelsespengene.

Undervisningsminister Christine Antorini ser frem til at se resultaterne af gruppens arbejde.

"Med folkeskolereformen følger et markant løft af efteruddannelse til både lærere og pædagoger. Vi sætter os nu sammen for i fællesskab at sætte pejlemærker for, hvordan vi bedst opkvalificerer lærere og pædagoger i folkeskolen. For regeringen er fokus især på at sikre, at eleverne møder en undervisning og skoledag af endnu højere faglig og pædagogisk kvalitet. Kompetenceløftet skal derfor blandt andet bidrage til at indføre varierede og differentierede undervisnings- og læringsformer, der udfordrer både fagligt stærke og fagligt svage elever", siger undervisningsminister Christine Antorini.

Opdateret d. 3. september 2013 klokken  10.35

Læs mere

Kortlægning af linjefagsdækning ifolkeskolen