God tid er afgørende, når skolens allermindste børn skal lære at gå i skole. Fra næste år blive dagene meget kortere i Helle Verdiers børnehaveklasse. ”Vi skal huske at spørge os selv, hvad det gør ved børnene”, siger hun.
Loftslyset er dæmpet i børnehaveklasse K.
Tyve elever sidder på gulvet med ansigterne vendt mod deres
børnehaveklasseleder Helle Verdier. Hun læser højt fra en bog om en ælling, der
tager på æblerov i Æby, og gør flittigt brug af både bas, diskant og dramatiske
pauser.
Det
er dagens tredje lektion. Ud over et par suk eller udbrud, når fortællingen
tager et dramaturgisk opsving, er eleverne stille og lytter
opmærksomt.
”Hov,
fingeren skal ikke ind i næsen”, siger Helle Verdier henkastet til en dreng og
læser videre, uden at nogen tager notits af den lille påmindelse. Drengen lader
i stedet åndsfraværende fingeren tage på en rejse i ansigtet i området rundt om
næsen.
Børnene
er de mindste, som findes i den danske folkeskole. Nogle ligner stadig de
børnehavebørn, som de var for et år siden – snot i næsen, urolige fødder og
åbne ansigter. Andre har fået skolebarnets fokuserede blik, kan tømme
blyantspidseren i skraldespanden og hurtigt finde mappen i deres skuffe.
Annonce:
Fælles
for dem er, at de i dette skoleår skal lære at gå i skole. Fundamentale
færdigheder skal øves. Som at huske at gå ind fra frikvarteret, inden timen
starter, være stille, når der bliver givet en fællesbesked, og lade være med at
drille de andre i pausen. Og så skal de selvfølgelig også lære bogstaverne og
tallene op til tyve.
I
børnehaveklasse K på Skovvejens Skole Øst i Ballerup ser det ud til at gå godt.
Helle Verdier har været ansat på skolen i 15 år. Alligevel er hun spændt på,
hvordan hun skal løse opgaven, når de nye elever starter efter sommerferien.
Børne- og skoleudvalget i Ballerup Kommune har nemlig besluttet at skære
skoleugen ned fra 25 til 20 lektioner for de allermindste elever fra næste år.
Det vil betyde fire lektioner om dagen, altså cirka tre timer og tyve minutter,
og dét er en meget kort skoledag, mener børnehaveklasselederen.
Den
faglige del af undervisningen kan man ikke skære væk på grund af de Fælles Mål,
der er for børnehaveklassen, så skolen skal finde kreative løsninger og
foretage svære prioriteringer for at opfylde kommunens ønske.
Annonce:
”Jeg
synes, at det fungerer rigtig godt med fem lektioner om dagen. Børnene trives,
og de lærer det, de skal”, siger Helle Verdier.
Hun
har været børnehaveklasseleder i 25 år. Også dengang, hvor børnehaveklassen
skulle vare til klokken to.
”Det var for lang tid”, konstaterer
hun.
Noget skal danses med numsen
Annonce:
Foto: Sara Galbiati.
Klokken 10.08.
Oplæsningen er slut. På tavleskærmen kan man
se det opslag i opgavebogen, som eleverne skal arbejde med om lidt. Der skal
skrives æ’er ud fra de billeder, som forestiller noget, hvor bogstavet indgår,
forklarer Heller Verdier.
”Kan
nogen se noget, der har æ i sig?” spørger hun. ”Æg”. ”Næsehorn”. ”Sæbe”.
Eleverne rækker hånden op og svarer først, når hun har sagt deres
navn.
”Prøv
lige at skrive med fingeren”, siger Helle Verdier så til eleverne og tegner et
formfuldendt æ i luften. ”Og rejs jer så lige op. Så tegner vi det med næsen.
Og hvad tegner vi så med? Navlen, ja, det er rigtigt, Lilje. Og til sidst …?”
spørger hun.
Annonce:
Fingrene
ryger ivrigt i vejret. ”Med numseeen!” lyder det begejstret fra den heldige,
der blev udpeget. Og flere fniser.
”Det
er rigtig”, siger Helle Verdier, og så skriver de alle et usynlig æ med numsen,
inden hun får dem til at sætte sig igen.
Når
man er seks år, sætter læringen sig bedre fast, hvis kroppen også kommer i
spil, og det ligger som et krav i Fælles Mål for børnehaveklassen. Selv om det
er tidskrævende, er det umagen værd, har Helle Verdier erfaret gennem
årene.
sara galbiati
Struktur baner vej for læring
Klokken 10.13.
Bordene i klassen står på række i midten, og
langs væggen mod gangen står tre tomandsborde.
”Husk nu, at du skal lade Rosa
og Viktor være og lave dine opgaver”, siger Helle Verdier til en pige, der har
forladt sin plads, hvor hun sidder alene med sin opgavebog. Tre elever har fået
en placering lidt for sig selv i dag for at værne om
koncentrationen.
Foto: Sara Galbiati.
I
år er der ingen børn, der skal visiteres. Det er første gang i fire år. Men
børnene kommer alligevel med meget forskellige behov og forudsætninger, og for
de fleste er en klar struktur afgørende for, at de kan være i et klasserum og
samtidig lære nye rutiner.
”Det
første halve år i børnehaveklassen bruger jeg på at lære dem strukturen i
skoledagen. Først når den er på plads, kan de for alvor lære noget”, siger
Helle Verdier. Det er også den, man kan takke for, at børnehaveklasse K er
stille, når de sidder foran tavlen, og at de arbejder fokuseret lige nu,
forklarer hun.
Klokken 10.25.
De første elever kommer allerede hen til
Helle Verdier for at vise deres æ’er.
”Meget
flot, Frederik”, siger hun med rolig stemme. ”Men du skal lige lukke hullerne i
æ’erne, så der ikke kravler mus ind”. Og kort efter til en anden elev: ”Hov,
dine æ’er skal være helt lukkede. Tilbage og prøv igen”.
Omsorgen
for eleverne viser sig hele tiden som et strøg over en elevs hår, en hånd, der
hviler på skulderen eller opmuntrende strejfer kinden, når en samtale er
slut.
På
Skovvejens Skole har de endnu ikke besluttet, hvordan de skal strukturere næste
års korte skoledag. Men med en time mindre tyder meget på, at eleverne skal
være en del mere i skolefritidsordningen.
Børnehaveklasselederen er spændt på,
hvad skolefritidsordningspersonalet vil gøre med børnene i de timer, hvor de
normalt er i børnehaveklasse.
”Børnene
er trygge i vores skolefritidsordning, men som det ser ud i dag, er der ikke de
samme tydelige rammer og strukturer til at gribe børnene, som vi har i
børnehaveklassen”, siger hun.
I
skolefritidsordningen er der flere forskellige voksne, flere frie valg og et
større børnefællesskab at navigere i. Det kan være svært for de små børn og
næsten uoverkommeligt for de mere sårbare af slagsen, forudser hun.
Der skal være tid til legende læring
Klokken 10.30.
Mens eleverne farvelægger små og store æ’er i
opgavehæftet, stiller børnehaveklasselederen brætspil frem på et bord bagerst i
klassen. Frederik og Saga er først færdige med alle deres opgaver og må nu
vælge et spil, de kan spille sammen resten af lektionen.
Foto: Sara Galbiati.
De
vælger ”Jungletur”. De slår skiftevis med en lydløs gummiterning og rykker
farvede brikker rundt på en bogstavsti på pladen. Frederiks brik lander på y.
”Ymer”, siger han efter en kort tænkepause og gentager: ”Y-mer” Han klapper
stavelserne imens. To stavelser, så han må rykke to felter frem.
”Eleverne
opfatter det ikke som en opgave. De synes, det er sjovt, når de kan bruge det,
de har lært, til noget”, siger Helle Verdier.
En
til to lektioner om ugen er værkstedstimer. Helle Verdier stiller spil frem på
seks borde og deler eleverne op i det samme antal grupper med en holdkaptajn i
hver gruppe. Eleverne bruger otte minutter ved hvert spil, inden de rykker
videre.
”Legende
læring tager jo længere tid, og jeg er bange for, at det kan blive svært at nå
i samme udstrækning til næste år”, siger børnehaveklasselederen.
Farvel til spisepausen
Klokken 11.05.
Det er tid til frokost. Eleverne sidder på
deres pladser foran hver sin farvestrålende madkasse og tygger på
rugbrødsmadder, sandwich og agurkestave. Loftslyset er slukket, Helle Verdier
læser op af en bog, og der er ro i klassen.
Til
næste år kan det meget vel være, at børnehaveklasselederen ikke længere skal
være sammen med børnene, når de spiser.
Foto: Sara Galbiati.
”Jeg
kommer til at savne spisepausen med børnene. Jeg bruger den til at læse højt
eller snakke med dem. Det er sådan en god stund på dagen, som jeg også kan
bruge til at forberede eleverne på, hvad der skal foregå næste dag”, siger
Helle Verdier og tilføjer:
”Men
vi skal jo finde en ny vej i det her, og indtil videre er der jo ikke nogen,
der kommer og fortæller os, hvad vi ikke skal lave med eleverne”.
Kender ikke til trætte elever
Klokken 12.00.
Da Helle Verdier kommer ind i klassen efter
tolvpausen, sidder eleverne på deres pladser med jakker på, klar til
hentediktat. Foran dem ligger et papir opdelt i ti felter med små tegninger og
en linje, hvor de kan skrive, hvad billedet forestiller.
I
klassen fører en dør lige ud til en lille skolegård. Mens eleverne finder en
blyant i penalhuset, fordeler Helle Verdier laminerede tegninger på fliserne
foran klassen. Tegningerne er de samme som på elevernes papir, men her kan de
også se, hvordan motivet staves.
De
næste ti minutter løber eleverne ud i gården for at læse et ord for derefter at
kunne skrive det på papiret inde i klassen.
”Det
er en god aktivitet til sidst på dagen. Der er bevægelse, læring og leg.
Eleverne glemmer, at klokken er over tolv”, siger Helle Verdier. Hun bruger
legen tit. Den er også god til regnestykker, og hvis der er længere ord som for
eksempel sjippetov, så er eleverne ofte nødt til at gå flere gange og lærer at
bryde ordene op, forklarer børnehaveklasselederen.
Et
af argumenterne for en kortere skoledag er, at eleverne er trætte i de sene
lektioner. Men det problem oplever Helle Verdier ikke i sine timer, fortæller
hun.
Klokken er 12.25.
Da alle elever har udfyldt diktaten og
taget jakkerne af, samles de igen foran skærmtavlen.
Det
er denne lektion, dagens femte, som kommunen har valgt at fjerne fra næste
skoleår. For Helle Verdier er det ”en af dagens fine stunder”, som hun siger.
Hvor hun samler op på dagen og forbereder eleverne på den næste.
”Tænk
engang. I dag har I lært at stave ord med tre bogstaver. Det skal I slet ikke
kunne endnu, så I er superseje”, siger Helle Verdier.
Den
daglige opsummering gør noget godt for elevernes motivation oplever Helle
Verdier. De bliver stolte, når de indser, hvad de faktisk har lært, og når
pointerne bliver gentaget, husker eleverne dem også bedre, forklarer
hun.
Børnehaveklasselederen
går videre til at fortælle eleverne om, hvad de kan glæde sig til efter påske.
De skal både have nye pladser, og de får lov til at låne letlæsningsbøger på
skolebiblioteket, fortæller hun.
God tid eller dårlig tid?
Klokken 12.40.
Snart er skoledagen slut. Eleverne skal tage
deres tasker på, hænge stolen på bordkanten og stille sig bag den.
”Det
var en meget kort dag”, udbryder Lilly på vej hen til sin plads. Hun kan ikke
helt forklare, hvorfor dagen føles kort.
Sådan
er det ofte, fortæller Helle Verdier.
”Når
jeg siger tak for i dag, kan eleverne være nærmest overraskede over, at dagen
allerede er overstået, og at de har nået alt det, som vi talte om, at vi skulle
nå, da den startede. Uden at de føler sig udmattede”, siger hun. Og netop
derfor er hun ked af at miste sidste lektion.
”Jeg
er bekymret for, om vi kommer til at erstatte en hverdag med god tid og ro med
en hverdag med dårlig tid og uro. Og inden vi gør det, er vi nødt til at spørge
os selv, hvad det kommer til at betyde for børnene”, siger Helle
Verdier.