Det blev dekan på Via Elsebeth Jensen (th), der overrakte hovedprisen til Helle Hillebrandt Møller for hendes diplomprojekt om talblindhed, da Lotte Rod, Radikale, måtte melde afbud, fordi hun har været i kontakt med en covid-19-positiv.

Lærerprofession: Årets bedste lærerdiplomprojekt handler om talblindhed

Det skal være lige så legalt at være talblind som at være ordblind, mener Helle Hillebrandt Møller, matematikvejleder på Vildbjerg Skole. Hendes PD-projekt om talblindhed og den kommende talblindhedstest har netop fået Lærerprofession.dk's hovedpris.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den radikale undervisningsordfører Lotte Rod måtte nøjes med at tale via video efter at have været i kontakt med en coronasmittet. Hun skulle ellers have overrake priserne for årets bedste Pædagogisk Diplom-projekter ved Lærerprofession.dk's prisfest på Campus Carlsberg fredag eftermiddag. Førsteprisen på 10.000 kr. fra LB Foreningen og et boggavekort 3.000 kr. fra Akademisk Forlag gik altså til Helle Hillebrandt Møller.

"Et velargumenteret, øjenåbnende og vigtigt projekt", hed det bl.a. i begrundelsen. "Hun forener relevant teori og forskning med den talblindes perspektiv, der udfolder sig løbende gennem projektet via interview med casepersonen Frederik og dennes far".

PD: Hvad skal vi, når talblindhedstesten kommer? 

Læs interview med Helle Hillebrandt Møller i Folkeskolen i næste uge. 

Andenprisen på 8000 kr. og et boggavekort gik til Rikke Øvad for hendes projekt om begrebet "hackschooling", der stammer fra en amerikanske families beslutning om at tage deres barn ud af skolen efter den berømte TEDX-foredrag om skolen som kreativitetsdræber. 

"Gennem sikker anvendelse af relevant teori argumenterer Rikke Øvad for, at skolen lader sig inspirere af "et passions- og interessedrevet 'hackermindset'", lød det bl.a. i dommerkomiteens motivation. "Projektet initierer fordomsfrit en vigtig pædagogisk-didaktisk diskussion som dommerkomiteen hermed opfordrer til at føre videre".

PD: Lad eleverne hacke sig til det, de har lyst til at lære

Tina Joost modtog tredjeprisen for sit projekt, der undersøger  udfordringen med at styrke og evaluere elevernes sprogtilegnelse i den flersprogede kontekst i danske skoler i Sydslesvig. 

"På forbilledlig vis demonstrerer dette projekt, hvordan den analytisk opmærksomme og teoretisk velinformerede undersøgelse af en velafgrænset problemstilling også får relevans i en bredere kontekst - simpelthen i kraft af sin kvalitet", hed det bl.a. i begrundelsen.

PD: Lærere i Sydslesvig har brug for støtte til evaluering af elevernes sprogtilegnelse 

Læs reportagen fra dagens prisfest på folkeskolen.dk/lærerprofession.dk i morgen lørdag.