Debat
Det er kristendommen - ikke kirken - som får taletid i undervisningsmateriale, skriver Poul Astrup.
Foto: Privatfoto. Redigering: Folkeskolen.
Forfatter til stærkt kritiseret materiale tager til genmæle: Selvfølgelig får kristendommen taletid
Selvfølgelig får kristendommen taletid i et materiale om den religiøse dimension, replicerer forfatteren bag.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Lærer Sidse
Haandbæk har rettet en tung kritik af undervisningsmaterialet ”Hvad skal vi med
religion”, som jeg har udarbejdet.
Hendes tungeste
kritik af materialet finder jeg ligger i de afsnit i debatindlægget, hvor hun
skriver, ”at formålet med materialet er … at sikre
sammenhængskraft i samfundet … og hjælpe mod truslen fra sekularisering,
relativisme, kulturradikalisme, ateisme og ikke-kristne religioners indflydelse.”
Fakta
Undervisningsmaterialet "Hvad skal vi med religion" er udgivet af Folkekirkens Skoletjeneste i Kgs. Lyngby-Rudersdal med støtte fra Samfonden. En del af det donerede beløb er brugt til at frikøbe forfatteren for at kunne udarbejde materialet.
Det lyder
sandelig også grimt. Det kursiverede er imidlertid Sidse Haandbæks egne
tilføjede ord, som groft fordrejer intensionerne med materialet.
I
lærervejledningens indledning til materialet står der:
”Tiden spørger
efter sammenhængskraft i samfundet. Vi er udfordret af spørgsmålet om, hvilke
værdier der skal definere samfundet og udforme fællesskabet og dets grænser.
Samfundets værdier er ikke længere noget selvfølgeligt, som tidligere blev
overleveret næsten uændret fra generation til generation og især ud fra den
dominerende religions værdier. Sekularisering, relativisme, kulturradikalisme,
ateisme og ikke-kristne religioners indflydelse på den danske og mange andre
vestlige landes kultur og værdier, gør spørgsmålet om samfundets værdier og
normer brændende aktuelt. En dannelse og bevidstgørelse heraf begynder i
skolen, især i fagene kristendomskundskab/religion og samfundsfag.”
Jeg er
overbevist om, at folkeskolens lærere vil kunne nikke ja til lærervejledningens
formuleringer og vil kunne genkende skolens hverdag og aktuelle opgave deri.
Mødet med naturvidenskab
Sidse Haandbæks
beskrivelse af folkeskolens undervisningsmæssige og oplysende opgave båret af
åndsfrihed er i øvrigt ganske glimrende beskrevet, men er også en selvfølge for
en folkekirkelig skoletjeneste. Det er ikke ”kirken”, der får ”taletid”, men
selvfølgelig får kristendommen taletid i et materiale om den religiøse
dimension, - og her sammen med filosofi og naturvidenskab.
Eleverne møder i
materialet et væld af spørgsmål, som søger relationer og sammenstød imellem
fagene. Sidse Haandbæk påstår, at nogle opgaver er ”tvivlsomme”. Hun påstår at
kirken får taletid i nogle af spørgsmålene.
Når livet
opleves allerstørst og mest af alt har gavekarakter, som ved en fødsel eller
når naturens skønhed og harmoni overvælder, så ændrer sproget ofte karakter i
retning af en religiøs sprogbrug eller et semireligiøst sprogbrug. Materialet
udfordrer ganske enkelt det semireligiøse sprog og opfordrer til at eftertanke
udsagnene.
Sidse Haandbæk
indleder sit indlæg med at citere, at jeg i forlængelse af Immanuels Kants tanker om det levendes
formålsbestemthed tillægger mennesket en naturlig undren og en logisk spørgen til
ophavet til dets former. – Ja, når folk rask væk kalder sig selv for skabninger,
så har vi selv lagt op til sådanne spørgsmål. Livet er gådefuldt. Det har
Darwin ikke ændret på.
Taletiden i
materialet er i høj grad helliget en perlerække af store tænkere, teologer og
naturvidenskabsfolk, som har uddybet, men også kastet nye blikke på fagenes
grænser eller beskæftiget sig med den religiøse dimension.
Jeg har forsøgt
at inddrage citater af filosoffer, som sjældent inddrages i folkeskolen:
Descartes, Pascal, Kant, Niels Bohr (som filosof), desuden Thomas Aquinas og
Peter Kemp. Fra naturvidenskabens verden inddrages Galilei, Kepler, Darwin,
Einstein og Jesper Hoffmeyer. Desuden inddrages teologerne Grundtvig og K.E
Løgstrup.
Religiøs dimension og skolens fag
En gennemgående
tanke i materialet er at skærpe elevernes forståelse for naturvidenskabens system
og begreber - og af naturvidenskabens grænser, og at opfattelsen af
virkeligheden derfor ikke kan ske alene ud fra fysisk-materielle begreber, men
kræver erkendelse af flere dimensioner.
Det er enkelt
at erkende, at virkeligheden er noget materielt. Materien er altid lige ved
hånden. Bevidsthed, sansning, den åndelige og den religiøse dimension er langt
sværere at erkende og at sætte ord på.
At lære dette og at sætte den religiøse
dimension i spil i forhold til nogle af skolens fag har været min ambition med
materialet. Intet mindre, men heller ikke mere.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk