Erfarne lærere er knyttet til folkeskolen.dk's faglige netværk som rådgivere og øser i disse dage ud af ideer og erfaringer med fjernundervisning på deres blogs.

Folkeskolen.dk's faglige rådgivere klæder dig på til corona-karantæne

Gå på jagt på efter inspiration til nødundervisningen hos folkeskolen.dk's faglige rådgivere, som deler ud af ideer på de faglige netværk. Hvis vi vidensdeler og holder sammen, kommer vi bedre videre, siger matematikrådgiver Lis Zacho.

Offentliggjort

Find dine fag

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lyden af elevernes summen på gangene er skiftet ud med TV2News, der kører med gule corona-bannere. Kaffen i koppen smager bedre end lærerværelsets ditto, og du er muligvis blevet enig med dig selv om, at du godt kan vente til senere på dagen med at tage et bad.

Vi er fire dage inde i et skole-Danmark, der er gået hjem bag lukkede døre. Men undervises skal der stadig. Og hvordan gør man så lige det hjemme fra spisebordet og sofaen? 

 

Behov for fælleskab

Folkeskolen.dk's faglige rådgivere har den seneste uge haft travlt med at dele ud af gode ideer på deres blogs på folkeskolen.dk, og det er vigtigt, at lærerne hjælper hinanden. Især i denne tid, mener lærer faglig rådgiver på folkeskolen.dk/matematik Lis Zacho: 

"Vi står alle sammen helt alene på vores egen matrikel, men lærerne har brug for et fælleskab. Vi er nødt til at prøve at vende den her situation til noget godt. Derfor er det vigtigt, at vi kan vidensdele og inspirere hinanden. Ingen skal føle, at de står alene", siger hun. 

Lis Zacho har allerede bidraget med seks indlæg med inspiration til undervisningen, og hvordan man griber den an fra computeren. Det har dog heller ikke været let for hende at finde hoved og hale i en hverdag, hvor skole og hjem smelter sammen. 

"Alle lærere i hele Danmark vil gerne gøre det bedste for eleverne, og det kan være svært at finde ud af, hvad vores arbejdstid egentlig er nu. Jeg er jo tilgængelig hele døgnet på Aula og telefonen", siger Lis Zacho.

Hjemmearbejde og hjemmeundervisning - et indblik i min arbejdsdag 

Tag den med ro og del med hinanden

Hun opfordrer derfor lærerne til med et åbent sind at føle sig frem den første uge for at finde formen. 

"Det med at levere onlineundervisning fra dag ét er ikke noget, man bare gør. Men det kunne jo være, at vi kunne lære noget nyt. Jeg har altid tænkt, at en katastrofe kun har sin berettigelse, hvis vi lærer noget af den, så lad os bruge den til at opdyrke nye muligheder," siger Lis Zacho.

Lige nu bugner Folkeskolens bloggerunivers af lærere, der deler idéer til og refleksioner fra en ny hverdag, og Lis Zacho håber, at endnu flere melder sig.

"I den her tid skal vi bruge Folkeskolen som vores online lærerværelse for alle lærere i Danmark. Kom ind i kampen, kommentér på indlæggene, tag stilling til de ting, der kommer ud, giv modspil. Det er vigtigt lige nu. Vi kommer ikke videre uden at tale sammen og diskutere den virkelighed, vi står sammen i," siger hun.

Dagbog fra lærerlivet i en coronatid