Eleverne i 9. klasse har været frivillige prøvekaniner til lidt af et undervisningseksperimentDavid Game College
Britisk skole har erstattet lærere med AI: ”Det er en gentænkning af lærerens rolle”
En privatskole i London har som den første skole i Storbritannien implementeret et AI-program, hvor undervisningen fortrinsvis varetages af en computer i stedet for en lærer.
Der er sommerfugle i maven hos undervisere og skoleledelse
på David Game College, som er en privatskole med cirka 400 elever i det
centrale London. Nedtællingen til GCSE-eksamenerne – den britiske pendant til
folkeskolens afgangseksamen - er begyndt, og optakten til dem denne gang
har været som aldrig før.
Annonce:
”Selvfølgelig er vi ekstra spændte, men meldingerne er, at
alle føler sig klar”, fortæller skoleinspektør John Dalton til Folkeskolen,
der har besøgt stedet.
Det, der er helt særlig for skolen denne gang, er, at
eleverne i 9. klasse i dette skoleår har været frivillige prøvekaniner til et
undervisningseksperiment, som den allerførste af sin slags i Storbritannien og, siger de selv, i Europa
I alle grundfag – det vil sige engelsk, historie, matematik
og naturfagene, er klassens 16 elever blevet undervist af et
AI-program og ikke af en lærer.
I klasseværelset sidder eleverne ved hver deres computer med
headset og VR-briller. Et pensumbaseret quizprogram med en indbygget chatbot,
som skolen selv har udviklet i samarbejde med eksterne it-konsulenter og
softwareudviklere, tilpasser undervisningen til hver enkelt elev i forhold til
deres styrker og svagheder.
Annonce:
Eleverne rykker sig hurtigere
For de involverede lærere betyder det en ny måde at
arbejde på. Faktisk har skolen omdøbt deres rolle til 'læringscoach'.
En titel, der giver god mening for Alexander Vansittart, som
er en af skolens foreløbig tre læringscoaches. Han har tidligere undervist i
fag som latin og oldtidskundskab. Nu sidder han ved et skrivebord i hjørnet af
klasselokalet, hvor han på sin computer overvåger elevernes præstationer ved at
klikke sig ind på hver enkelt computer i lokalet.
Sådan ser Alexander Vansittarts skrivebord i klasselokalet udMartin Bjoerck
Hans rolle består ikke længere i at give tavleundervisning, i
stedet er hans fokus på individualiseret vejledning, og han er begejstret for
mulighederne.
Annonce:
”Det er fantastisk. Resultaterne taler for sig selv”, siger
han entusiastisk.
Alexander Vansittart og kollegerne observerer nøje, hvordan
eleverne i AI-klassen rykker sig fagligt med den nye metode. Skoleåret igennem
har de konstant været længere fremme i pensum end parallelklasserne.
De stærke elever skal ikke vente på de svageste, og risikoen
for at svage elever går under radaren bliver elimineret, lyder det.
”En fordel ved denne metode er, at de elever, der måske har
været bange for at spørge om hjælp, nu bliver opdaget af programmet, uden at
eleven føler sig udstillet foran klassen eller kommer til at føle sig dum”,
siger Alexander Vansittarn.
Annonce:
Føles befriende
På nuværende tidspunkt savner han ikke at undervise på
traditionel vis. Ifølge ham frigør teknologien i stedet vigtig tid i en ellers
presset hverdag til at være der for eleverne på en mere overskudsagtigmåde, når
der brug for det.
”Vi kan gribe ind i det øjeblik, vi bliver opmærksomme på et
problem, og så kan vi tage eleven med uden for lokalet og tage en snak om,
hvordan vi bedst kommer videre”.
Han har ligeledes bemærket, at eleverne i AI-klassen ikke
bliver så let distraherede som normalt.
Annonce:
”Jeg vil vove at påstå, at det er fordi, de arbejder i deres
eget tempo og ikke kører fast i indholdet. Det holder dem engageret”,
siger Alexander Vansittart.
Massa Al Walate er glad for, at hun kan spørge systemet, ligeså mange gange hun har brug forMartin Bjoerck
14-årige Massa Al Walate er en af eleverne i AI-klassen.
”Det føles befriende. Man skal ikke bekymre sig om at
forstå, hvad læreren har sagt. Hvis der er noget, man ikke forstår, kan man
blive ved med at spørge programmet, indtil der er et svar, man forstå. Jeg kan
mærke, at jeg har forbedret mig meget”, siger hun.
Hun savner ikke undervisning direkte fra en lærer, og det
fraværende sociale aspekt med kammeraterne i klasseværelset er heller ikke et
problem for hende.
”Vi snakker jo sammen i pauserne og til frokost”, siger hun.
Klassen arbejder intenst i intervaller af 25 minutter
efterfulgt af pauser på fem minutter.
Om eftermiddagen modtager de undervisning på almindelig vis
med en lærer og uden AI. Det er fx i faget retorik og i de nye fag om
privatøkonomi og entrepenørskab.
Bange for fyringer og dehumanisering
Bag Alexander Vansittart kan man se elevernes klasseværelseMartin Bjoerck
Men den begejstring for AI-metoden, som eksisterer indenfor
murene på David Game College, bliver udenfor i undervisningsverdenen mødt med
stor skepsis. Mange frygter, at AI kan føre til færre lærerstillinger og tegner
et dystopisk billede af brugen af AI.
Formanden for en interessegruppe dannet af en forældregruppe, Campaign for Real Education, Chris McGovern, har i
britiske medier udtalt:
”Børn vil gå glip af rigtig meget. Læringen bliver
dehumaniseret. Det er en mørk fremtid uden sjæl, vi går i møde, hvis det vinder
frem”.
Samme holdning har Paul Whiteman, formand i skoleledernes
fagforening NAHT, udtrykt.
”AI kan være et redskab, men må ikke erstatte det
menneskelige element i undervisningen”.
Den
britiske regering har allerede investeret i AI-løsninger til effektivisering af
de britiske folkeskoler og andre undervisningsinstitutioner, og har for
nylig bebudet, at der vil blive investeret betydeligt mere i de kommende år.
Formand for de britiske skolelæreres fagforening NEU Daniel
Kebede udtaler til Sky News, at selvom der er gode muligheder i at benytte AI,
så efterlyser man en bedre dialog med undervisningsministeriet om blandt andet
de etiske spørgsmål ved teknologien.
”AI kan reducere arbejdsbyrden og de administrative opgaver,
som tilfalder lærerne, men uddannelse og læring handler i sidste ende om
relationer og skal være en social oplevelse”, siger han.
John Dalton understreger, at skolens brug af AI ikke vil føre til lærerfyringer.Martin Bjoerck
Ifølge skoleinspektør på David Game College John Dalton vil
brugen af AI ikke komme til at koste lærerjobs på skolen.
”Vi kommer ikke til at fyre lærere. Det er i stedet en
gentænkning af lærerens rolle. Den nye generation af studerende vokser allerede
op med AI og kender det. Er det så ikke fornuftigt, at vi omfavner teknologien,
som vi alligevel allerede til dels har lukket ind i uddannelsessystemet, og
bruger dens muligheder til at sikre, at alle kan få den samme undervisning af
høj kvalitet?”
David Game College planlægger at fortsætte med AI-klasser i
næste skoleår.