Trivselskommissionen

“Der er en del af anbefalingerne, hvor det er en åben dør, man sparker ind”

Trivselskommissionen har løftet sløret for sine anbefalinger, og nu begynder regeringens arbejde med anbefalingerne. Men flere af pointerne har de allerede sat ind på, mener Socialdemokratiets undervisningsordfører. 

Offentliggjort Sidst opdateret

Trivselskommissionens anbefalinger blev tirsdag præsenteret af formand Rasmus Meyer, der var flankeret af kulturminister Jakob Engel-Schmidt (M) og økonomiminister Stephanie Lose (V) på en usædvanlig lokation. 

Det var nemlig hjørnet af en indendørs fodboldbane, der dannede rammen for dagens pressemøde. Bag formanden og ministrene spillede skoleelever fodbold, hvilket medførte, at en vildfaren bold undervejs trillede forbi kulturministeren. 

Lokationen var ingenlunde tilfældig og skulle understrege en af de centrale pointer i kommissionens anbefalinger, nemlig at flere fritidsaktiviteter og mindre skærm til børn og unge er nogle af vejene til bedre trivsel. 

Kommissionen lægger op til, at Folketinget skal lave et forbud mod smartphones i grundskolen og fritidshjem. Og den opfordring blev allerede grebet af regeringen på pressemødet.

“Eleverne er i skole for at lære og for at danne fællesskaber. Det ville være uacceptabelt, hvis alt den tid gik med at spille kabale. Derfor er det vigtigt for os at bakke fuldtonet op om intentionen bag en smartphone-fri skoledag”, lød det fra økonomiminister Stephanie Lose (V). 

Mindre fokus på diagnoser

En anden central pointe i anbefalingerne er, at der skal være mindre fokus på diagnoser og mere fokus på andre egenskaber som karakterdannelse og fællesskaber. 

“Patologisering dækker over en ny kulturel tilbøjelighed til at forstå sig selv med diagnostiske termer og over en kulturel praksis, hvor det er diagnoserne, der regulerer adgangen til støtte og hjælp”, forklarede Rasmus Meyer.

Det accelerer en række udfordringer, og det skaber også trængsel i psykiatrien, mener Trivselskommissionen. Og det risikerer at få konsekvenser for de personer, der har mest brug for hjælpen, påpegede formanden. 

“Vi peger på, at vi skal organisere os på en anderledes måde, så vi hjælper de familier, der har brug for det. Vi anbefaler også, at der afsættes penge til at styrke almenområdet, og at der skal arbejdes med det, man pædagogisk kalder mellemformer”, fortalte Rasmus Meyer.

S: Karakterdannelse kan implementeres på flere måder

Som Folkeskolen tidligere har nævnt, opfordrer Trivelskommissionen til, at karakterdannelse bliver inkluderet i formålsparagrafferne i grundskolen og dagtilbud.

Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) var på grund af sygdom fraværende ved dagens pressemøde. I stedet henviste Børne- og Undervisningsministeriet til  Socialdemokratiets undervisningsordfører Astrid Krag.

Hun fortæller, at hun ser mulighed for at implementere karakterdannelse i både forskellige fag og forløb.

“Der er mange ting, man skal som lærer. Derfor skal vi dykke ned i den her anbefaling og se, om der er noget, vi kan gøre for at understøtte, at lærerne i den generelle undervisning kan klæde eleverne på til at være et rodfæstet menneske i vores samtid”, siger Astrid Krag til Folkeskolen.

Vi har allerede afsat nogle af pengene

I anbefalingerne opfordrer Trivselskommissionen til, at der skal afsættes flere resuser til at gennemføre anbefalingerne og dermed styrke trivslen for børn og unge.

“Der er jo afsat penge til en del af de her anbefalinger. For eksempel indgik vi så sent som i sidste uge aftalen om epx-gymnasiet, hvor der blandt andet blev afsat over 100 millioner kroner til at sikre, at flere unge fra familier med lavere indkomster kan komme på efterskole”, siger Astrid Krag (S). 

Derudover påpeger hun, at der også er afsat penge til, at flere kan deltage i fritidstilbud og komme på højskole. 

“Det er jo nogle anbefalinger, der går på tværs af mange politiske områder, og eftersom vi lige har fået anbefalingerne i dag, så skylder vi at kigge grundigt på dem og arbejde videre med dem”, siger Astrid Krag (S).

I forlængelse af det, siger ordføreren, at flere af anbefalingerne taler ind i noget af den eksisterende politik.

“Der er en del af anbefalingerne, hvor det er en åben dør, man sparker ind”, siger hun.

Udover arbejdet med at flere skal på højskole, efterskole og i fritidsjobs, arbejder regeringen også allerede på at skabe mere digital tryghed, fortæller ordføreren. 

“Regeringen er i gang med det europæiske spor og også Christel Schaldemose (Socialdemokratisk medlem af Europa-Parlamentet, red.), arbejder benhårdt på regulering og bedre kontrol af digitale tjenester i Europaparlamentet”, siger Astrid Krag.